Ekspansja analityki biznesowej

Demokratyzacja informacji

Systemy analityki biznesowej są też wykorzystywane na coraz niższych poziomach organizacji. "Mamy przykłady wdrożeń naszych narzędzi Business Intelligence, z których korzysta nawet 30% pracowników firmy. BI schodzi z poziomu zarządu nawet do poziomu handlowców. Wynika to z kilku czynników - na skutek globalizacji i rewolucji informacyjnej wiele procesów zachodzi wielokrotnie szybciej niż w przeszłości. Zarządy świadomie więc delegują coraz większe uprawnienia na pracowników niższego szczebla. To oni bowiem wyczuwają zmiany w pierwszej kolejności i to od nich coraz częściej zależy efektywność organizacji" - mówi Marek Grzebyk. Przykładem mogą być wdrożenia rozwiązań SAS Institute w firmach ubezpieczeniowych, gdzie system BI jest wykorzystywany przez kilkuset użytkowników do planowania sprzedaży na poziomie konkretnych agentów, a liczbę odbiorców raportów liczy się w tysiącach. Rośnie też popularność aplikacji mobilnych dających niemal nieograniczony dostęp do narzędzi analitycznych pracownikom terenowym. W tym przypadku często pojawia się zapotrzebowanie na rozwiązania umożliwiające prowadzenie analiz bez konieczności połączenia z bazą centralną. Jednocześnie wzrasta zapotrzebowanie na rozwiązania umożliwiające integrację narzędzi BI z najróżniejszymi źródłami danych - m.in. systemami geolokalizacji. Zasadniczo zmienia się więc model wykorzystania systemu klasy Business Intelligence. Klasyczny BI polegał na tym, że użytkownik siedział przed dedykowanym narzędziem do sporządzania analiz i raportów. Obecnie analityka staje się częścią systemów wspierających działania operacyjne. "Obecnie widzimy trend polegający na tym, że informacja wyprodukowana w ramach systemu analitycznego jest dostarczana zwrotnie do interfejsu operacyjnego. Informacja jest centralnie agregowana, przeliczana i obrabiana, by wrócić do tego środowiska, w którym dany pracownik korzysta operacyjnie" - wyjaśnia Adam Bartos. Dzięki integracji BI np. z systemami do składania zamówień czy obsługi klienta możliwe jest automatyczne generowanie rekomendacji dla pracowników operacyjnych, np. sugerowanie sprzedawcom, czy przyznać danemu klientowi rabat. Takie funkcjonalności wykorzystują już np. operatorzy telekomunikacyjni. Analityka z powodzeniem wkracza więc na poziom operacyjny. Uczestnicy debaty zgodnie przyznają, że możliwości wykorzystania narzędzi BI na coraz niższych szczeblach organizacji są praktycznie nieograniczone. Czynnikami warunkującymi ich użycie są dojrzałość organizacji, koszty wdrożenia i spodziewane rezultaty - a te parametry zostały znacząco poprawione przez nową generację narzędzi BI, w tym technologie in-memory oraz lekkie metodyki wdrożenia.

Komentarz partnerski
Marek Grzebyk, dyrektor Działu BI, Hogart Business Systems

We współczesnym BI na naszych oczach zachodzą ogromne zmiany. System analityczny staje się integralną częścią infrastruktury IT obecną na każdym szczeblu struktury organizacyjnej i w każdym obszarze biznesu. Ta sytuacja przynosi nowe wyzwania dla dostawców i nowy poziom oczekiwań co do stosowanej technologii. Wymagany jest natychmiastowy dostęp do aktualnych i szczegółowych danych analizowanych wg setek wymiarów, możliwy w każdym miejscu i z dowolnego urządzenia, w tym także z telefonu. Co więcej, firmy oczekują tego w krótkim czasie i za mniejsze pieniądze. O powodzeniu inicjatyw BI oraz całego przedsiębiorstwa będzie w najbliższym czasie decydować dopasowanie narzędzi oraz metod wdrażania do nowych wyzwań współczesnego BI. Kilka lat temu w Hogarcie postawiliśmy na najnowsze technologie "in-memory" i wiodące w tym obszarze narzędzia QlikView mogące sprostać pod względem wydajności, elastyczności i efektywności kosztowej nowym wymogom rynku. Dziś, po przeprowadzeniu kilkudziesięciu takich projektów widzimy słuszność tej decyzji. Nowe oblicze BI jest rzeczywistością już dziś i jest znacznie bardziej dostępnie niż kiedykolwiek wcześniej.

Komentarz partnerski
Adam Bartos, dyrektor ds. Technologii w firmie SAS Institute

Wraz z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem różnego rodzaju narzędzi BI w wielu obszarach biznesowych w przedsiębiorstwach bardzo ważne dla organizacji staje się wypracowanie przemyślanej strategii w zakresie Business Intelligence. Nieskoordynowane działania i projekty mogą generować niepotrzebne koszty wynikające chociażby z nakładających się funkcjonalności narzędzi czy wdrażania przez różnych dostawców takich samych elementów projektów (np. analizy dostępnych danych). Należy też pamiętać, że wdrożenia rozwiązań analityki biznesowej, bez względu na docelowy obszar wykorzystania, wymagają odpowiedniej jakości danych, które najczęściej trzeba pozyskać i zintegrować z wielu różnych źródeł. Nawet w przypadku, gdy firma ma hurtownię danych, znaczna część prac wdrożeniowych musi być poświęcona temu właśnie zagadnieniu. Warto więc przemyśleć, w jakich obszarach działalności w dłuższym horyzoncie czasowym można będzie odnieść korzyści z zastosowania narzędzi BI, a następnie zweryfikować, którzy dostawcy są w stanie pokryć zakres tych potrzeb i mają odpowiednie doświadczenie poparte udanymi, kompleksowymi wdrożeniami.

Komentarz partnerski
Adam Janczewski, InForum BI Product Manager w firmie DomData

Spadające ceny przy jednoczesnym wzroście mocy obliczeniowej dzisiejszych komputerów oraz nowe podejścia, takie jak In-Memory BI, powodują, że bariery wejścia w system klasy BI są coraz niższe, dzięki czemu tego typu rozwiązania trafiają do coraz szerszej rzeszy odbiorców. System BI przestał być dla użytkowników czarną skrzynką: w ostatnich latach zaobserwowaliśmy, że coraz częściej odbiorcy biznesowi nie tylko korzystają z wyników generowanych przez system BI, lecz także sami tworzą przy jego pomocy rozwiązania dla kolejnych obszarów. Staje się tak dzięki temu, że narzędzia, dzięki którym definiuje się procesy i reguły przetwarzania informacji, są przyjazne i intuicyjne, i nie wymagają posiadania wiedzy informatycznej. W efekcie, rozwiązania BI w przedsiębiorstwach żyją i na bieżąco dopasowują się do dynamicznych zmian zachodzących w firmie i jej otoczeniu, a decyzje, które za ich pomocą podejmujemy, są jeszcze bardziej trafne.


TOP 200