Efekt domina

IBM przejmie firmę Cognos, producenta oprogramowania BI. Wcześniej Oracle przejął Hyperion, a SAP - Business Objects. Czy HP kupi MicroStrategy?

IBM przejmie firmę Cognos, producenta oprogramowania BI. Wcześniej Oracle przejął Hyperion, a SAP - Business Objects. Czy HP kupi MicroStrategy?

Chociaż poszczególne przejęcia zwykle przebiegają w miarę spokojnie, konsolidacja całego rynku odbywa się dość agresywnie. Zdaniem obserwatorów, kolejne akwizycje dostawców rozwiązań analitycznych są najczęściej odpowiedzią na działania konkurentów. Najlepszym przykładem tego zjawiska jest powszechna wśród analityków opinia, iż decyzja o SAP jest bezpośrednią reakcją na akwizycję Hyperiona przez Oracle.

Konsolidacja rynku BI

Efekt domina

Przychody największych dostawców rozwiązań BI w 2006 r.

Decyzja IBM wpisuje się więc w serię niedawnych przejęć na rynku oprogramowania BI i Corporate Performance Management (CPM). Koncern dołączył m.in. do Oracle i SAP, które podjęły już działania zmierzające do przejęcia mniejszych producentów oprogramowania do analizy danych biznesowych. SAP w połowie października br. kupił za 6,8 mld USD firmę Business Objects (BO). Wcześniej BO wchłonął firmy Cartesis i ALG Software. Z kolei nieco ponad pół roku temu zapowiedziana została warta 3,3 mld USD transakcja przejęcia Hyperion Solutions przez Oracle. Natomiast Cognos na początku roku kupił mniejszego dostawcę oprogramowania CPM - firmę Applix.

Umowa dotycząca przejęcia za 4,9 mld USD firmy Cognos ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2008 r. Zdaniem ekspertów na zaistniałej sytuacji - poza oczywiście IBM - zyskają klienci i mniejsi dostawcy oprogramowania Business Intelligence. Najwięcej stracić może konkurująca z IBM firma HP, która oferowała rozwiązania BI stworzone właśnie na bazie oprogramowania spółki Cognos. Już podniosły się głosy, że HP także powinno przejąć dostawcę rozwiązań BI. W tym kontekście wymienia się MicroStrategy. Nie wiadomo natomiast, jakie działania zamierza podjąć Microsoft. Pojawiają się również spekulacje na temat ewentualnych przejęć firm Information Builders i Actuate. Jednocześnie z grona firm, które w najbliższej przyszłości mogą stać się obiektem akwizycji, większość analityków wyklucza SAS Institute. Ich zdaniem, głównie ze względu na wielkość, postawę akcjonariuszy i różnice organizacyjne, SAS pozostanie niezależnym dostawcą rozwiązań BI.

O przejęciu firmy Cognos spekulowano od dłuższego czasu. Pierwsze pogłoski o jej ewentualnej akwizycji pojawiły się w lecie 2006 r. Wśród potencjalnych nabywców najczęściej wymieniano właśnie IBM, ale także Oracle i Microsoft. Pojawiały się również sugestie, że przejęciem Cognosa zainteresowany był partner SAS Institute - firma Teradata. Zdaniem jednak analityków, to właśnie transakcja z Big Blue była najbardziej prawdopodobna - Cognos i IBM współpracują od ponad 15 lat. Na rynku rozwiązań BI IBM odnotował w 2006 r. przychody rzędu 72 mln USD, Cognos prawie 9 razy wyższe. Wchłonięcie firmy spowoduje, że IBM będzie zajmował drugą, a nie dwunastą pozycję na tym rynku.

Informacja na żądanie

6 mld USD

ma wynieść w 2007 r. rynek rozwiązań BI, a w 2012 r. przekroczy 9 mld USD.

Zakup firmy Cognos jest 23. przejęciem, realizowanym przez IBM w ramach strategii Information on Demand. Inne strategiczne przejęcia IBM dotyczyły m.in. Princeton Softech, FileNet, Ascential Software, DataMirror oraz Trigo i DWL. Zgodnie z ujawnionymi informacjami, Cognos zostanie włączony do działu IBM Information Management Software (IMS). Rob Ashe, dotychczasowy szef kanadyjskiej firmy, wejdzie do zarządu grupy IMS. Innych decyzji personalnych dotyczących prawie 4000 osób zatrudnionych obecnie w kanadyjskiej firmie nie opublikowano.

Według przedstawicieli IBM, połączenie z firmą Cognos umożliwi stworzenie kompletnej, opartej na otwartych standardach platformy BI i CPM, wykorzystującej oprogramowanie bazodanowe i middleware IBM. "Klienci poszukują kompletnych rozwiązań umożliwiających sprawne podejmowanie decyzji na bieżąco" - powiedział Steve Mills, szef IBM Software Group. "Zdecydowaliśmy się na zakup firmy Cognos, ponieważ jest ona dostawcą najwyższej klasy technologii opartej na otwartych standardach, która będzie doskonałym uzupełnieniem naszej oferty i strategii IBM SOA" - dodał.

IBM zamierza zintegrować oprogramowanie przejętej firmy ze swoimi rozwiązaniami. Prawdopodobnie nowa oferta, poza aplikacjami BI i CPM, będzie obejmowała także rozwiązania sprzętowe, oprogramowanie pośredniczące oraz usługi dodatkowe. Big Blue zamierza również zaoferować własne rozwiązania dotychczasowym klientom Cognos. Biorąc pod uwagę, że obecnie jest ich ponad 23 tys., zapowiedziana transakcja nawet w niezbyt długiej perspektywie czasu może być dla IBM bardzo opłacalna. Koncern jest zainteresowany zwłaszcza rozszerzeniem wpływów w branży farmaceutycznej, w sektorze rządowym i wśród dostawców dóbr konsumenckich.

Zdaniem analityków, wejście IBM na rynek oprogramowania BI świadczy o tym, że koncern rozszerza strategię Information on Demand oraz - przez rozbudowanie posiadanej linii produktowej - zamierza głębiej wejść na rynek biznesowych narzędzi do analizy danych. Jednocześnie eksperci sceptycznie podchodzą do planów włączenia firmy Cognos w strukturę IBM. Ich zdaniem, lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie tej firmy jako zewnętrznego podmiotu, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zależności SAP i Business Objects.


TOP 200