ERP prosto z biura

Microsoft promuje Office System 2007 jako interfejs dla aplikacji biznesowych, w tym mySAP i Dynamics.

Microsoft promuje Office System 2007 jako interfejs dla aplikacji biznesowych, w tym mySAP i Dynamics.

ERP prosto z biura

Zarządzanie wnioskami urlopowymi za pośrednictwem kalendarza OUTLOOK. DUET synchronizuje dane pomiędzy MICROSOFT OUTLOOK a MYSAP ERP.

Podczas odbywającej się w połowie marca br. konferencji Convergence, Microsoft zapowiedział wprowadzenie na rynek oprogramowania Dynamics Client for Office and SharePoint, które umożliwi ścisłą integrację aplikacji Dynamics z programami pakietu Office System 2007. Innymi słowy, umożliwi ono wszystkim pracownikom dostęp do danych zgromadzonych w Dynamics za pośrednictwem np. edytora tekstów Word, klienta poczty Outlook, czy portalu SharePoint.

Tym samym Microsoft postanowił skopiować projekt zrealizowany wcześniej z konkurentem na rynku aplikacji biznesowych - SAP. Pierwsza wersja przyjętego z entuzjazmem oprogramowania Duet - integrującego Office z mySAP - trafiła na rynek w połowie 2006 r. "Duet stanowił dla nas dobry przykład" - mówi James Utzschneider, odpowiedzialny za marketing Dynamics w Microsoft. "To, co oferujemy, to nadzbiór funkcji dostarczanych przez Duet" - dodaje.

Niewzruszona pozostaje jedynie Oracle. Przedstawiciele firmy twierdzą, że ścisła integracja z Office nie jest dla nich żadną nowością. "Duet? Oferujemy to od pięciu lat" - przekonuje John Wookey, jeden z wiceprezesów Oracle odpowiedzialny za aplikacje. "W PeopleSoft, Oracle i Siebel wykonano wszelkie niezbędne prace i zdecydowano, że nie będą za to pobierane dodatkowe opłaty" - dodaje.

Samoobsługa biznesowa

Propozycja Microsoft dotyczy udostępniania wszystkim pracownikom informacji gromadzonych w firmowych systemach klasy ERP bez konieczności wyposażania stanowisk pracy użytkowników w pełne aplikacje klienckie, czy prowadzenia szkoleń w zakresie użytkowania aplikacji biznesowych. Informacje można bowiem skutecznie udostępniać za pośrednictwem aplikacji Office lub portalu SharePoint. Opracowany przez Microsoft Dynamics Client zawiera dwanaście tzw. samoobsługowych aplikacji ERP wbudowanych w Office i SharePoint, m.in. Time and Attendance for Dynamics GP (obsługa zadań związanych z rejestrowaniem obecności i czasu pracy) oraz Project Time and Expense for Dynamics SL (obsługa zadań związanych z harmonogramem i budżetem projektów).

Produkt trafi na rynek w maju br. Będzie dostępny w dwóch wersjach: Microsoft Dynamics Client for Microsoft Office and Windows SharePoint Services, który będzie kosztował 195 USD (dla jednego użytkownika) oraz Microsoft Dynamics Client for Microsoft Office and SharePoint Server uwzględniający kopię oprogramowania SharePoint Server 2007, którego cena wyniesie 395 USD (dla jednego użytkownika). "Duet" dla Dynamics daje klientom i partnerom Microsoft niezbędne prawa dostępu do informacji i procesów zarządzanych przez Dynamics, dzięki czemu mogą oni budować własne aplikacje biznesowe Office. Ze względu na to pakiet faktycznie staje się interfejsem do systemu ERP.

Zmiany w Duecie

Pierwsza wersja Duet trafiła na rynek w czerwcu 2006 r. Oprogramowanie integracyjne umożliwia użytkownikom dostęp do danych i procesów aplikacji mySAP za pośrednictwem Office. Zawiera mechanizmy integracyjne dla różnych scenariuszy biznesowych (rejestrowanie czasu pracy, monitorowanie budżetu, obsługa wniosków urlopowych, raporty i analizy, obsługa podróży służbowych). Na marginesie warto dodać, że podobny projekt SAP realizuje wspólnie z IBM (Project Harmony). Jego celem jest integracja Lotus Notes i Lotus Workplace z aplikacjami SAP.

W styczniu br. Dennis Moore, szef SAP odpowiedzialny za nowe rozwiązania ogłosił, że trwają prace nad Duet 1.5. Jego premiera ma mieć miejsce latem br. Równocześnie z tą wersją na rynek mają trafić narzędzia programistyczne, które umożliwią producentom oprogramowania dostosowywanie istniejących scenariuszy i rozbudowywanie ich. Przykładowo, firma specjalizująca się w tworzeniu oprogramowania do obsługi zamówień będzie mogła stworzyć dla klientów - zgodny ze specyficznymi regulacjami prawnymi czy zasadami działalności - scenariusz.

Użytkownicy Duet przekonują, że wykorzystanie Office jako interfejsu do SAP rozwiązuje jeden z kluczowych problemów związanych z aplikacjami ERP - system przestaje być trudny w użyciu dla użytkowników. Aplikacja pakietu biurowego ułatwia korzystanie z SAP wielu pracownikom korzystającym na co dzień praktycznie wyłącznie z Microsoft Outlook. Przykładowo, wykorzystując specjalną ikonę na pulpicie, użytkownik otwiera okno zyskując bezpośredni dostęp do informacji kadrowych. Dzięki temu może się dowiedzieć, jakie są w tym roku jego dotychczasowe pobory.

Trzynastka, czyli czternastka

Nie przebrzmiały jeszcze echa premiery Office 2007, a w Microsoft trwają już intensywne prace nad kolejną wersją systemu. Wydatki na prace badawczo-rozwojowe z nią związane mają przekraczać 1 mld USD rocznie. To o 20% więcej niż koszty związane z rozwojem Office System 2007. Będą się one koncentrować wokół trzech obszarów: zarządzania treściami, pracy grupowej i komunikacji oraz procesów biznesowych i business intelligence. W szczególności firma zamierza poprawić trafność wyników przeszukiwania, zarządzanie złożonymi dokumentami i treściami oraz rozszerzyć funkcje offline w produktach takich jak SharePoint. Łatwiejsze ma być także tworzenie aplikacji biznesowych na platformie Office.

Według informacji na stronie Microsoft, nowy pakiet ma trafić na rynek w pierwszej połowie 2009 r. Wcześniej, w drugiej połowie 2008 r. udostępniona zostanie jego wersja beta. Co ciekawe, nowy system określany jest roboczą nazwą Office 14. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że dostępna obecnie na rynku wersja była charakteryzowana indeksem 12. Gdzie podziała się trzynastka? Najwidoczniej firma zdecydowała się w ogóle opuścić pechową liczbę.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200