ENFACE

Krzysztof Diks...

Krzysztof Diks...

... poprowadził drużynę Uniwersytetu Warszawskiego do zwycięstwa w akademickich mistrzostwach świata w programowaniu zespołowym. Jest dyrektorem Instytutu Informatyki UW.

O WYGRYWANIU KONKURSÓW

ENFACE

Fotografował Przemysław Pokrycki

"To, że Polacy wygrywają międzynarodowe konkursy, jest wypadkową wielu czynników. Nauczyciele z pasją, olimpiady, wszechobecna, pozwalająca eksperymentować informatyka, chęć zajęcia się czymś co przydaje się innym. Stopniowo tworzy się współpracujące i rywalizujące jednocześnie środowisko, które napędza się i motywuje. Przydałyby się jeszcze specjalizowane, informatyczne klasy, w których można byłoby wyjść poza program liceum. Namiastką tego są letnie obozy naukowo-wypoczynkowe dla olimpijczyków. Niestety wielu najlepszych nie bierze w nich udziału. Nie ma z kim pograć w piłkę, bo większość jest na praktykach w coraz bardziej atrakcyjnych miejscach świata. Ale wracają".

O KOBIETACH W INFORMATYCE

"W czasach, gdy studiowałem, kobiety stanowiły połowę studentów. Odeszły wraz z nadejściem peceta. Może nie odnalazły się w dialogu z maszyną, która pozwala bawić się i pracować o każdej porze, porozumiewać się z innymi i może zastąpić pół świata? Może to kwestia potrzeby komunikacji na poziomie innym niż wirtualny, a może niechęć do rywalizacji, której w świecie informatycznym nie brakuje? Widzę jednak, że kobiety świetnie odnajdują się w zarządzaniu zespołami projektowymi. Okazuje się też, że studentki psychologii czy pedagogiki, dla których organizujemy wykłady, na tyle dobrze posługują się użytkową informatyką, że zmuszają nas do modyfikowania pierwotnie opracowanych programów na bardziej zaawansowane!".

O WAŻNIAKU NA MIMUWIE

"Ważniak jest dostępnym dla każdego kompleksowym zestawem materiałów elektronicznych dla pełnego programu studiów informatycznych, stworzonym na zasadzie Wikipedii przez grupę pracowników czterech uczelni. Dlaczego Ważniak jest ważny? Bo dowiódł, że 500 osób potrafi razem pracować. Bo okazało się, że możemy uzgodnić wspólny kanon nauczania informatyki i że nie jest on tak odmienny na różnych uczelniach, a informatyka uniwersytecka i politechniczna to nie są dwa różne światy. Ciekawych zachęcam do zajrzenia na stronęhttp://wazniak.mimuw.edu.pl".

O ZDALNYM NAUCZANIU I URODZIE ALGORYTMU "Nie wierzę w zdalne nauczanie. Zdalnie można się szybko czegoś dowiedzieć, uzupełnić wiedzę, zrobić jakiś kurs, ale nie studiować. Studiowanie to obcowanie z wykładowcami, naukowcami, to przekazywanie jakichś wzorców, pasji, zainteresowań, zachowania, przyjętych norm, może nawet etosu. Ja zajmuję się zawodowo algorytmami i przede wszystkim staram się przekazać studentom, że algorytm może być piękny, że można w nim odnaleźć jakąś symetrię i elegancję. Zajmowanie się algorytmami może być kwestią wyboru estetycznego".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200