EN FACE: Lutosław Bogusz...

...kierownik projektu Warsaw University of Technology Racing na Politechnice Warszawskiej

O BOLIDACH

WUT Racing, czyli Warsaw University of Technology Racing, to projekt tworzony przez ponad trzydziestu studentów Politechniki Warszawskiej. Skupia członków trzech kół naukowych z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW: Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, Koła SAE Aero Design i Studenckiego Koła Napędów MELprop.

W ramach WUT Racing zbudowaliśmy samochód wyścigowy, który startuje w zawodach Fomuła SAE. To jeden z największych i najbardziej prestiżowych konkursów studenckich organizowanych przez Society of Automotive Engineers International (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). W każdym konkursie startuje ponad 100 ekip z całego świata. Zawody te są pewnego rodzaju przedsionkiem do Formuły 1. Stowarzyszenie bardzo często dobiera później swoich inżynierów z wyróżniających się grup zawodników na zawodach SAE.

Nasz zespół skonstruował pojazd, który konkurował nie tylko w kategoriach dynamicznych na torze wyścigowym, ale był również oceniany pod względem optymalizacji kosztów i atrakcyjności inwestycyjnej. Prace konstrukcyjne zaczęliśmy dwa lata temu, a jego budowa została ukończona przed zawodami we Włoszech, które odbyły się we wrześniu tego roku. Jesteśmy bardzo zadowoleni, bo zajęliśmy miejsce w połowie stawki - 25. na 50 zarejestrowanych drużyn.

O KROPELCE

Kropelka jest pojazdem skonstruowanym od podstaw przez studentów zrzeszonych w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów SKAP na Politechnice Warszawskiej. Projekt budowy i udoskonalania Kropelki trwa nieustannie od pięciu lat. Co roku pojazd bierze udział w międzynarodowych zawodach i od lat zajmuje miejsca w czołówce. Od kilku lat Kropelka bierze udział w Shell Eco Marathon - międzynarodowej imprezie, w której biorą udział pojazdy skonstruowane tak, by zużywać jak najmniej paliwa. W tym roku w Niemczech Kropelka zajęła pierwsze miejsce w kategorii "Safety Prototype" za podejście drużyny do kwestii bezpieczeństwa oraz solidną konstrukcję pojazdu.

Kropelka jest najbardziej ekologicznym pojazdem w Polsce. Udało jej się pobić rekord Polski w jeździe oszczędnościowej - przejechała 659 km na jednym litrze paliwa. W ostatnim czasie Kropelka była prezentowana podczas Międzynarodowej Warszawskiej Wystawy Wynalazków IWIS 2012. Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów zostało tam nagrodzone Złotym Medalem.

O KONTAKTACH NAUKI Z BIZNESEM

Z pewnością żaden z naszych pojazdów nie nadaje się do tego, żeby dojeżdżać nim codziennie do pracy. Ale sprawdzone przy ich budowie koncepcje mają szanse zostać wykorzystane w przyszłości w rozwiązaniach bardziej powszechnych, w samochodach osobowych albo ogólnie w motoryzacji.

Projekty, którymi się zajmujemy w ramach kół naukowych, są innowacyjne, a pomysły znajdujące zastosowanie w naszych rozwiązaniach są niestandardowe. Większość budżetu na projekty pochodzi od sponsorów, co pokazuje zainteresowanie naszymi działaniami ze strony firm komercyjnych.

Jednym z naszych partnerów jest firma NetApp, która kładzie nacisk na innowacyjność i chyba głównie z tego powodu zdecydowała się zostać sponsorem WUT Racing, widząc w nim właśnie innowacyjność. Poza tym dla firm taka współpraca jest ciekawą formą promocji wśród studentów. Ze względu na skalę naszego projektu wielu studentów usłyszy o firmach, które go wspierają. To sposób na budowanie wśród studentów wizerunku dobrego, innowacyjnego, wspierającego młodych naukowców pracodawcy.

O ŚWIATOWEJ KONKURENCJI

Nowy projekt, nad którym pracujemy, to samochód - chcemy z nim wystartować za dwa lata w konkursie światowym Formuła SAE. Uważamy, że będzie miał szansę na zajęcie pierwszego miejsca.

Niewątpliwymi liderami w budowie takich pojazdów w Europie są Niemcy. W Polsce powstały do tej pory cztery samochody takie jak nasz, a w Niemczech w zasadzie każda szanująca się uczelnia techniczna ma swoją reprezentację na zawodach Formuły SAE. Podobnie jest zresztą w Stanach Zjednoczonych i całej Europie Zachodniej. Pod względem liczby projektów te kraje są od nas wyraźnie lepsze, mają więcej doświadczenia, natomiast jeśli chodzi o projektowanie i innowacyjność, w niczym nie ustępujemy naszym zachodnim kolegom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200