Dźwiękowa e-reklama w Polsce się nie sprawdza

Polscy użytkownicy Sieci z irytacją reagują na reklamę internetową z dźwiękiem – wskazują rodzime sieci reklamowe. IAB Polska zaznacza, że zdarzyły się już przypadki bardzo negatywnej reakcji na taką formę marketingową. Obecnie formy dźwiękowe stanowią ok. 1% wszystkich rodzajów e-reklamy. Nic nie wskazuje na to, aby ten odsetek się powiększył.

Reklama dźwiękowa nie kojarzy się polskim internautom dobrze. Zazwyczaj ciągłe odtwarzanie dźwięku podczas emisji budzi niezadowolenie. Dominik Kaznowski, wiceprezes zarządu IAB Polska wskazuje również na sytuację, kiedy ta forma marketingowa została zbojkotowana przez użytkowników Sieci. ”Reklama jednego z producentów telefonów komórkowych wykorzystująca motyw dzwonka okazała się zbyt inwazyjna i spotkała się z odrzuceniem ze strony użytkowników komunikatora internetowego Gadu-Gadu” - wspomina Kaznowski.

”Reklama dźwiękowa jest zdecydowanie najbardziej irytującą formą dla użytkowników serwisów internetowych - dodał Marcin Woźniak z sieci reklamowej ARBOmedia - Nie mamy dużego doświadczenia w tego typu kampaniach, ale odzew z tych, które zrealizowaliśmy, był bardzo negatywny.”

Zobacz również:

  • Koniec RCS na urządzeniach z nieoficjalnym systemem

Reklama z dźwiękiem przysparza również problemy natury technicznej. Nie wszyscy użytkownicy korzystają z głośników czy mają komputery wyposażone w kartę dźwiękową. Tym samym nie dociera do całej grupy osób, do której jest kierowana.

Pomimo tylu wad, specjaliści od e-reklamy, wskazują, że w pewnych sytuacjach ta forma marketingowa może korzystnie oddziaływać na promowanie firmy. ”Niewątpliwie reklama dźwiękowa znacząco wpływa na budowanie świadomości marki lub produktu - zaznaczył Dominik Kaznowski - Dodatkowy, nowy element pozwala wyróżnić się tej formie spośród standardowych, już znanych internautom. Kluczem do skuteczności reklamy dźwiękowej w zakresie budowania świadomości jest element emocjonalny, czyli np. wykorzystana w kreacji muzyka (jingle - np. w reklamach TP S.A.) lub dźwiękowe tło ilustracyjne (np. reklama Air France - słyszany odgłos nadlatującego samolotu przed pojawieniem się toplayera).” Skuteczność reklamy z dźwiękiem jest możliwa jedynie wtedy, gdy jest ona akceptowana przez użytkowników.

”Zanim się zdecydujemy na wykorzystanie tej formy przekazu warto sprawdzić, czy nasza grupa docelowa jest faktycznie na to przygotowana - dodała Benita Jakubowska, dyrektor sprzedaży ds. Internetu CR-Media - W chwili obecnej tylko ok. 3% kampanii wykorzystuje dźwięk jako narzędzie wzmacniające przekaz reklamowy.”

IAB Polska podaje, że w naszym kraju ten rodzaj reklamy nie przekracza 1% wszystkich form marketingowych. Reklama dźwiękowa uznawana jest za format rozwijający się. Nie ma jednak powodów do tego, by sądzić, że w najbliższej przyszłości zwiększy swoją obecność na naszym rynku.

Więcej o skuteczności e-reklamy z dźwiękiem w USA:http://www.internetstandard.pl/news/61169.html

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200