Dźwiękowa daktyloskopia
- Jarosław Ochab,
- Daniel Cieślak,
- 17.12.2001, godz. 15:01
Philips opracował technologię "audio fingerprinting", która pozwala w ciągu trzech sekund zidentyfikować tytuł i autora praktycznie dowolnego utworu muzycznego. Wystarczy zbliżyć mikrofon telefonu komórkowego do odbiornika radiowego. Po chwili otrzymamy SMS z informacjami o wykonawcy i tytule utworu.
Philips Electronics opracował technologię "audio fingerprinting", która pozwala w ciągu trzech sekund zidentyfikować tytuł i autora praktycznie dowolnego utworu muzycznego. Rozwiązanie oparte jest na skomplikowanej formule matematycznej, która "wylicza" cechy charakterystyczne danego utworu, dające się zawrzeć w zestawie określonych parametrów. Tworzą one tzw. "muzyczny odcisk palca" utworu (audio fingerprint).
Philips zaprezentował już praktyczne zastosowanie nowej technologii. Słuchając muzyki z dowolnego źródła wystarczy zbliżyć mikrofon telefonu komórkowego do głośnika. Telefon połączony z numerem specjalnego serwisu muzycznego przekaże 3 sekundy nagrania do analizy. Wykorzystując opracowany przez firmę algorytm, fragment utworu zostanie porównywany z zasobami bazy danych, przechowującej informacje o utworach większości wytwórni płytowych. Po chwili użytkownik otrzymama zwrotny SMS z informacją o wykonawcy i tytule nagrania.
Zobacz również:
- Koniec RCS na urządzeniach z nieoficjalnym systemem
- SMS vs RCS vs iMessage - jakie są najważniejsze różnice?
Przedstawiciele firmy utrzymują, że z testów wynika, iż słaba jakość sygnału oraz dodatkowe odgłosy (np. ruch uliczny) przekazywane wraz z muzyką, nie wpływają na skuteczność systemu "audio fingerprinting" - bez problemu udało się rozpoznać każdą z 300 tys. skatalogowanych już w bazie danych piosenek.
Philips zamierza sprzedawać licencje na technologie firmom telekomunikacyjnym, dostawcom Internetu, czy organizacjom zajmującym się ochroną własności intelektualnej. Tym ostatnim, system Philipsa, umożliwiłby wykrywanie nielegalnie dystrybuowanych w sieci utworów czy nadzorowanie ilości emisji konkretnych utworów muzycznych przez stacje radiowe. Rozwiązanie prawdopodobnie znajdzie również zastosowanie w sprzęcie elektronicznym produkowanym przez koncern.