Dziś łatwiej o kapitał

... lub tradycyjna ścieżka

Wejście na NewConnect może odbywać się także poprzez emisję publiczną, jednak proces podlega takim samym regulacjom jak debiut na rynku głównym. Konieczny jest prospekt emisyjny oraz zatwierdzenie go przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jeżeli oferta będzie mniejsza niż 2, 5 mln euro, KNF może zatwierdzić tzw. memorandum informacyjne. Czas przygotowań jest taki sam jak w przypadku głównego rynku. Do 9 maja 2008 r. z publicznej emisji skorzystało 15 firm, pozostałe 35 - z prywatnej.

Aby zachować płynność obrotu akcjami, spółka zobowiązana jest do nawiązania współpracy z animatorem rynku lub market makerem przez co najmniej dwa lata. Decyzja zależy od systemu notowań, na który zdecyduje się spółka - kierowany zleceniami (animator) lub kierowany cenami (market maker).

Przedstawiciele giełdy podkreślają, że koszty wejścia na NewConnect są konkurencyjne. Wydatki związane z debiutem obejmują wynagrodzenie autoryzowanego doradcy, możliwa jest refundacja tych kosztów z funduszy unijnych. Opłaty za notowanie są ryczałtowe, niezależne od kapitalizacji spółki - 3000 zł rocznie. Notowane na NewConnect spółki mają zredukowane obowiązki informacyjne, m.in. nie muszą publikować raportów kwartalnych, mają swobodę wyboru standardów rachunkowości. Obowiązkowe natomiast są raporty bieżące, raporty półroczne (bez audytu), zaudytowane raporty roczne.

Teraz NC, a potem...

Dziś łatwiej o kapitał

Wejście na rynek New Connect zaowocowało silnym efektem marketingowym, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że debiut nastąpił w pierwszym dniu notowań nowego rynku - podkreśla Andrzej Jasieniecki, prezes Digital Avenue.

Władze giełdy zapowiadają powstanie kodeksu Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na NewConnect, w którym znajdzie się m.in. zalecenie publikacji danych finansowych za okres co najmniej sześciu miesięcy przed debiutem na rynku NC w formie bilansu i rachunku wyników, bez obowiązku audytowania tych dokumentów. Wśród dobrych praktyk znajdzie się także zalecenie notowanym spółkom publikowania raportów kwartalnych. Dobre praktyki będą zalecały również spółkom już notowanym na rynku NewConnect publikację kwartalnych raportów finansowych, zawierających podstawowe dane. W przypadku obowiązkowych raportów półrocznych, GPW zamierza określić zakres zamieszczanych w nich informacji. Jednocześnie GPW ogłosi wczesną jesienią Dobre Praktyki Autoryzowanych Doradców, przeprowadzając także ocenę ich działalności. Giełda zapowiada także zmianę sposobu obliczania indeksu NC Index oraz zmianę klasyfikacji branżowej notowanych spółek.

NewConnect powstał również po to, aby firmy mogły poprzez niego przygotować się do przejścia na główny rynek. "Początkowo firma szykowała się na główny parkiet, ale sytuacja na giełdzie oraz przedłużające się formalności spowodowały, że wybraliśmy łatwiejszą drogę ku upublicznieniu spółki. Planujemy na przełomie roku pojawić się na głównym rynku GPW" - mówi Grzegorz Samborski, wiceprezes zarządu spółki e-muzyka, która opracowała platformę dystrybucji treści multimedialnych. Firma pozyskała na NewConnect 1, 6 mln zł na rozwój. Niektóre spółki mają jeszcze bardziej dalekosiężne plany. "Naszym celem długofalowym jest duży inwestor branżowy albo amerykański NASDAQ. Oczywiście, aby to osiągnąć, musimy jeszcze bardzo dużo zrobić. Mamy globalne aspiracje i ten cel wydaje nam się realny. Otworzyliśmy już oddział w Nowym Jorku, więc pierwsze kroki, aby przybliżyć się do tego celu zostały zrobione" - mówi Marcin Strzałkowski, prezes Inteliwise. Spółka pozyskała niecałe 5 mln zł na aktywizację sprzedaży na rynkach w Azji, Europie i Stanach Zjednoczonych oraz rozwój produktów.

Na GPW wybiera się S4E. "Na przełomie 2008/2009 planujemy regularne IPO i przejście na rynek podstawowy, i przy tej okazji emisję" - mówi Józef Dusza. Podobne plany ma SSISA, spółka specjalizująca się w projektowaniu i wykonawstwie zintegrowanych systemów bezpieczeństwa dla budownictwa komercyjnego.. "Planujemy kolejną emisję na NC skierowaną do inwestora branżowego. Jest nim firma Wasko. W IV kwartale 2008 r. planujemy zadebiutować na GPW" - zapowiada Krzysztof Koziej, prezes SSISA. GPW było też od samego początku celem Infosystems, dostawcy rozwiązań informatycznych i usług wdrożeniowych dla branży poligraficznej i motoryzacyjnej. "Naszą obecność na NewConnect traktujemy jako etap w drodze na rynek podstawowy, a zatem wejście na główny parkiet jest jedynie kwestią czasu. Ostateczną decyzję o terminie podejmiemy w najbliższej przyszłości i będzie ona uzależniona od rozwoju firmy na rynku nieregulowanym" - informuje Mariusz Sosnowski prezes, Infosystems.

Dziś łatwiej o kapitał

NewConnect adresuje problem tak zwanej luki kapitałowej i płynności dla małych i średnich spółek, co normalnie nie jest adresowane przez rynek główny lub fundusze private equity i venture capital. Jest to ważny element rozwoju gospodarczego - mówi Tomasz Czechowicz, partner zarządzający MCI Management.

Marek Pawluczuk, prezes firmy Marsoft, operatora usług telekomunikacyjnych, zapowiada, że kolejna emisja akcji na NewConnect zostanie przeprowadzona w momencie poprawy koniunktury na rynkach finansowych. "Możliwe, że przeprowadzimy ją jeszcze w czwartym kwartale 2008 r. Wielkość emisji uzależniamy od środków, które uda nam się pozyskać z funduszy europejskich na zaplanowane przez nas inwestycje. Im większe będą to sumy, tym liczba akcji, które zaoferujemy inwestorom będzie mniejsza. Naszym celem jest przeniesienie notowań na GPW w 2009 lub 2010 r." - mówi Marek Pawluczuk.

Następni w kolejce

Do debiutu na NewConnect szykują się kolejne spółki. Suntech, producent oprogramowania dla operatorów telekomunikacyjnych, planuje emisję akcji w ofercie prywatnej. Zamierza pozyskać 3 mln zł, które przeznaczy m.in. na ekspansję międzynarodową. SI-Consulting, kontynuująca działalność Działu Integracji Systemów firmy T-Systems Polska, planuje w ofercie prywatnej, planowanej na III kwartał 2008, pozyskać 6-7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę - m.in. utworzenie profesjonalnego działu wsparcia klientów SAP oraz rozwój własnych produktów informatycznych i dedykowanych rozwiązań dla poszczególnych sektorów gospodarki. "Środki przeznaczymy także na przejęcia i konsolidację rozdrobnionych podmiotów świadczących podobne usługi, ale w dużo mniejszej skali i bez odpowiedniego potencjału rynkowego" - zapowiada Paweł Rytelewski, prezes zarządu, SI-Consuting.

Mineral Midrange planuje zadebiutować na rynku NewConnect w czerwcu br. Planowana wartość emisji na sięgnie 1,5 mln zł. "Zebrane środki zamierzamy przeznaczyć na realizację strategii rozwoju, która zakłada poszerzenie portfolio oferowanych rozwiązań o aplikacje do przygotowywania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Na ten cel zostanie przeznaczona większość środków uzyskanych w procesie oferty prywatnej" - mówi Tomasz Lewicki, prezes zarządu spółki. Na czerwiec lub lipiec 2008 r. debiut na NewConnect w drodze oferty prywatnej planuje także Positive Advisory świadcząca usługi konsultingu biznesowego i wdrożeniowego dla sektora bankowo-finansowego. "Pozyskanie kilku milionów z rynku NewConnect pozwoli nam rozwijać się jeszcze bardziej dynamicznie i inwestować w kapitał ludzki. Planujemy także otwarcie nowych linii biznesowych w celu dalszej dywersyfikacji oferty firmy" - mówi Monika Reszka, prezes zarządu Positive Advisory.


TOP 200