Dziesięć Radeonów HD2000 z DX10

AMD opóźniało premierę Radeonów serii HD2000 tak długo, że część użytkowników zaczęła już z niepewnością patrzeć na przyszłość kart z logo ATI. Premiera kart ma miejsce kilka miesięcy później niż pierwotnie planowano lecz AMD tłumaczy to tym iż chciało zaprezentować klientom pełną gamę kart jednocześnie, a nie tylko najdroższy i najszybszy model znany dotychczas pod kodową nazwą R600. Nowa seria kart otrzymała wspólną nazwę Radeon HD 2000, w ramach niej znajdziemy 5 modeli kart do desktopów i 5 modeli procesorów do notebooków. Nowe Radeony serii HD2000 mogą odmienić oblicze rynku kart graficznych. Wszystkie są w pełni zgodne z DX10, mają rozbudowane zaawansowane procesory do obróbki wideo HD i - co istotne - będą sprzedawane w atrakcyjnych cenach.

Wszystkie bazują na tej samej mikroarchitekturze będącej rozwinięciem Xenosa stanowiącego graficzną podstawę konsoli Xbox 360. Oczywiście poszczególne modele kart różnią się ilością jednostek obliczeniowych i innymi elementami wpływającymi na ich zróżnicowaną wydajność. Serię dla najbardziej wymagających nazwano HD 2900. Produkty środka, mające oferować atrakcyjną cenę w stosunku do wydajności, reprezentować będą modele HD 2600. Dla mniej wymagających przewidziano karty HD 2400. W notebookach znajdziemy jeszcze serię HD 2300, która jako jedyna nie jest zgodna z DX10, a jedynie DX9.

Radeon HD 2900 XT - wszystko co najlepsze

Nowe funkcje procesorów serii HD 2000 omówimy przy okazji opisu najwydajniejszego modelu tej serii, wycenionego przez ATI na 399 USD. Następnie przedstawimy różnice jakie występują w kartach tańszych.

Dziesięć Radeonów HD2000 z DX10

Radeon HD 2900 XT to karta długa (porównywalna pod tym względem z GeForce 8800 GTX). Wymaga zasilania przynajmniej z dwóch wtyczek 6-pinowych, choć ma gniazda 6- i 8-pinowe.

Najwydajniejsza karta nowej serii, w odróżnieniu od wolniejszych modeli zbudowana w procesie technologicznym 80 nm (wolniejsze modele w 65 nm). Z tego też względu nowy Radeon ma bardzo wyśrubowane wymagania odnośnie zasilania. Pobór mocy układu złożonego z 700 mln tranzystorów to ok. 200W, a na karcie znajdują się dwa gniazda zasilania: 6-pinowe PCI Express i dodatkowe 8-pinowe. Procesor pracuje z częstotliwością 743 MHz i wyposażony jest w 16 jednostek teksturujących, 16 potoków renderingu i 512 MB pamięci GDDR3 1,65 GHz. Kartę można zasilać z dwóch 6-pinowych gniazd (większość dobrych zasilaczy, szczególnie z certyfikatem SLI i CrossFire ma 2 gniazda 6-pinowe), jednak dla osób zamierzających samodzielnie zwiększać wydajność układu poprzez podniesienie częstotliwości jego pracy zaleca się podłączenie zasilania 6- i 8-pinowego.

Pamięć na okrągło

Dziesięć Radeonów HD2000 z DX10

AMD zdecydowało się na zastosowanie pamięci GDDR3, a nie 4. Dzięki temu udało się istotnie obniżyć cenę karty

Już w modelach serii X1900 zastosowano pierścieniowy kontroler pamięci. Teraz go zmodyfikowano m.in. zwiększając jego przepustowość i rezygnując z centralnego kontrolera krzyżowego. Kontroler jest 1024-bitowy, zapis i odczyt mają do dyspozycji "autostradę" szerokości 2x512 bit. Dane przesyłane po okręgu trafiają na 4 "przystanki" (tzw. Ring Stop - bramka przechwytywania danych) w których jednostka arbitrażowa decyduje o ich przesłaniu do pamięci. Kontroler pamięci jest 8-kanałowy, może współpracować z modułami GDDR3 i 4. Podobnie jak w modelach GF 8xxx NVIDII, AMD zastosowało zunifikowane jednostki przetwarzania. 320 superskalarnych procesorów dynamicznie reaguje na chwilowe zapotrzebowanie oprogramowania zgłaszającego chęć przetwarzania wierzchołków, pikseli, geometrii, a także algorytmów fizycznych.

Procesorami zarządza jednostka Setup Engine oraz Ultra Threaded Dispatch Procesor rozdzielające, poszczególne zadania tak aby możliwie często wszystkie 320 układów było zajętych obliczeniami (skuteczność obciążenia procesorów AMD ocenia na ponad 90 %). Procesor może wykonywać 5 instrukcji w jednym takcie zegara, a rzeczywista wydajność układu sięga 475 Gigaflopów. Obsługiwane są obszerne tekstury o rozdzielczości nawet 8192x8192 pikseli. Patrząc na specyfikację Radeona HD 2900 XT można przypuszczać że jego konkurent - GeForce 8800 GTX nie ma z nim praktycznie szans. 320 vs 128 zunifikowanych jednostek przetwarzania. 512- vs 384-bitowy interfejs pamięci. Porównania te nie są jednak takie proste. W modelach GeForce 8800 GTX procesor pracuje co prawda z częstotliwością niższą niż nowy Radeon (575 vs 743 MHz) lecz jego wewnętrzne jednostki cieniowania pracują już z taktowaniem 1350 MHz. W Radeonie procesor pracuje ze stałą częstotliwością, stąd przy przyjętej strategii AMD/ATI konieczne było zastosowanie większej ilości jednostek przetwarzania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200