Dystrybucja detaliczna

  • Optymalizacja i zarządzanie w dużym przedsiębiorstwie

    W przypadku zarządzania dużymi sieciami handlowymi lub supermarketami istotna jest zaawansowana optymalizacja działalności. W jej ramach tworzone są komputerowe modele matematyczne działalności, dzięki którym użytkownikowi łatwiej jest rozwiązywać takie zadania, jak: uściślanie prognoz zapotrzebowań, określanie wielkości partii i tendencji sezonowych oraz dokładniejsze planowanie popytu klientów. Modele te są formułowane i rozwiązywane z wykorzystaniem programowania liniowego. Oprócz tego często wykorzystywane są techniki CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) - wspólnego planowania, prognozowania i uzupełniania zapasów przez dystrybutorów detalicznych i ich dostawców. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu portali internetowych. Pozwala to na obniżkę kosztów dystrybucji i transportu, zwiększenie sprzedaży, obniżkę poziomu zapasów i zwiększenie wydajności pracy.

    Współpraca między wieloma partnerami jest możliwa dzięki standardom wymiany informacji. Sprawna obsługa wyboru dostawców, a następnie współpracy z nimi pozwala na osiągnięcie znaczących efektów ekonomicznych, np. wzrost do 2% marży, zmniejszenie cyklu dostaw do 30%, a także zwiększenie marży brutto o ok. 15% w przypadku zakupów w krajach o taniej sile roboczej.

    Skuteczność działania współczesnego informatycznego systemu obsługi sprzedaży detalicznej wymaga, aby klienci mogli mieć dostęp do informacji przez Internet zawartych w katalogach wysyłkowych oraz sklepach internetowych. Za pośrednictwem portalu możliwe jest także zarządzanie zapasami u klienta. Jest to zwykle zarządzanie zapasami materiałów eksploatacyjnych u odbiorców wyrobów lub innymi tanimi materiałami o dużym obrocie.

    Poszczególni uczestnicy współpracujący ze sobą w łańcuchu dostaw muszą posługiwać się szybkim przekazem informacji zwykle poprzez EDI - system elektronicznej wymiany informacji. Dokumenty w standardowych formatach przesyłane są za pośrednictwem EDI przez specjalizowaną sieć VAN (Value Added Network) lub przez Internet. Spowodowało to konieczność powstania standardów wymiany takich danych o produktach, jak UPC - zuniformizowany kod produktów w USA i EAN (European Article Number) - europejski kod produktu oraz ostatnio wprowadzony GTIN (Globar Trade Item Number) - uniwersalny handlowy kod handlowy.

  • Współpraca z otoczeniem

    Rzadko systemy obsługi handlu są na tyle kompletne, aby móc działać całkowicie autonomicznie. Natomiast współpracują z innymi systemami informatycznymi przedsiębiorstwa, takimi jak:

    Finansowe - zawierające obsługę księgi głównej, środków trwałych, zarządzanie środkami pieniężnymi, budżetowanie, zobowiązania, należności, raportowanie oraz obsługa innych potrzeb księgowości.

    SCM - obsługa łańcucha dostaw obejmująca zarządzanie relacjami z dostawcami, zarządzanie produkcją, relacjami z hurtownikami i obsługa procesów biznesowych u klientów. SCM ma powiązanie z zarządzaniem popytem, zarządzaniem magazynami, transportem krajowym i międzynarodowym i wieloma innymi obszarami zarządzania.

    ERP - zawiera szeroki zakres funkcji zarządzania produkcją, takich jak: planowanie, zarządzanie operatywne produkcją, rachunek kosztów, nadzór nad realizacją produkcji, obsługa danych zestawień materiałowych i planów technologicznych oraz wiele innych obszarów, w tym przede wszystkim budżetowania i rozliczeń finansowych.

    CRM - obejmuje relacje z klientami, pozwala głównie na obsługę współpracy z klientami, obsługę kampanii reklamowych, centrów obsługi telefonicznej, automatyzację operacji związanych ze sprzedażą.

    WMS - obsługa gospodarki magazynowej obejmująca wszelkie "ruchy" materiałów oraz informacje związane ze składowaniem materiałów w magazynach, w tym zarządzanie przestrzenią magazynową, zapasami, obsługą zleceń, odbiorami i transportem, logistyką, spedycją i dystrybucją.

    Typowe cechy oprogramowania

    Oprogramowanie dla dużych i małych przedsiębiorstw dystrybucji handlu detalicznego znacznie różnią się od siebie zarówno co do zakresu obsługiwanych funkcji, jak i ceny. Małe firmy handlowe mające jeden lub dwa punkty sprzedaży POS obsługiwane są przez specjalizowane tanie oprogramowanie. Oprogramowanie dla dużych firm lub sieci sklepów zawiera zwykle obsługę POS, a także wiele innych dodatkowych funkcji. Typową listę obsługiwanych funkcji dla obu typów oprogramowania zawiera poniższa tabela.


    TOP 200