Dyrektywa w obronie klientów
- Andrzej Maciejewski,
- 02.06.2009
Obowiązek rzetelnego informowania klientów o ryzyku, które niesie inwestycja w instrumenty finansowe wprowadza europejska dyrektywa MiFID.
Minione kilka lat dynamicznego rozwoju sprawił, że każdy produkt inwestycyjny przynosił zyski. O możliwości strat nikt nie myślał. Klienci masowo zaczęli kupować akcje i jednostki funduszy, firmy zaś inwestować w opcje walutowe . Jednak ostatni okres wyraźnie pokazał, że każda inwestycja może oznaczać również utratę środków.
Ostrzec nieświadomego klienta
Nils Johan Brede, odpowiedzialny za wdrożenie w Santander Consumer Finance.
W związku z tym poszerzy się grupa firm, które zostaną objęte obowiązkami informacyjnymi i raportowaniem np. o firmy zajmujące się doradztwem czy pośrednictwem. Oznacza to także sporo pracy dla tych instytucji finansowych, które w ostatnich latach przejmowały mniejsze podmioty, pracujących na własnych bazach klientów, w oparciu o różne dokumenty. Gracze rynków finansowych - zobowiązani do unifikacji bazy i wszystkich dokumentów zgodnie z dyrektywą MiFID - będą dysponować przejrzystą historią klientów. "Ponadto dostosowanie się do unijnej dyrektywy jest dowodem na to, iż instytucje finansowe zarządzają relacjami z klientami według przejrzystych zasad" - dodaje Tomasz Gawron, dyrektor sprzedaży i marketingu w Columbus IT.
Polska wciąż jednak nie przyjęła dyrektywy MiFID. Została ona zapisana w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, którą zawetował prezydent jesienią 2008 r. Ustawa zawierała bowiem zmiany dotyczące Narodowego Banku Polskiego, a w szczególności sprzedanie przez NBP 33% akcji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. W marcu 2009 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził jednak, że Polska musi niezwłocznie wdrożyć zapisy dyrektywy. W przeciwnym razie ETS może nałożyć na nasz kraj grzywnę
Norweski przykład
Na wdrożenie systemu, który wcieli w życie postanowienia dyrektywy zdecydował się norweski oddział banku Santander. Potrzebował on systemu, który zbiera informacje o inwestycjach udostępnianie za pośrednictwem Internetu i papierowych formularzy w celu zaprezentowania klientom czytelnych raportów. Agregacja danych i raporty musiały być całkowicie zautomatyzowane. Dostawcą systemu Heimdall, bazującego na Microsoft CRM, została firma Columbus IT.