Dynamika wiedzy

Dynamika wiedzy

Pod skrzydłami CIO

E-learning to coś więcej niż tylko kursy elektroniczne. Stosując najprostszy podział, można wyróżnić kilka kluczowych obszarów: blended learning, e-szkolenia systemowe, e-booki (elektroniczne książki) oraz wortale edukacyjne i portale wiedzy. O ile blended learning i serwisy edukacyjne leżą bardziej w kompetencji działów HR, o tyle e-booki i szkolenia systemowe są obszarami działań i narzędziami dla CIO. To właśnie dyrektorzy IT są odpowiedzialni za przygotowanie nowych aplikacji i wdrażanie systemów. A szkolenia systemowe i biblioteki IT mogą pomóc szybko i efektywnie przygotować zarówno personel IT, jak i pracowników całej firmy do ich wykorzystywania.

Dynamika wiedzy
"Dyrektor IT może być osobą, która stanowi platformę do budowania e-learningu od strony technologicznej. Może także pełnić funkcję konsultanta i doradcy, który proponuje i wdraża nowoczesne rozwiązania" - dodaje Marta Machalska.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Mówiąc o szkoleniu 2 - 3 tys. osób metodami e-learningu, mamy na myśli projekt średniej wielkości. Gdybyśmy jednak chcieli przeszkolić podobną liczbę pracowników metodami tradycyjnymi, mielibyśmy do czynienia z ogromnym, kosztownym i skomplikowanym przedsięwzięciem, również pod względem logistycznym. Biblioteki IT stanowią element pośredni między całkowitym zamrożeniem inwestycji w kapitał ludzki a budowaniem kompetencji na podstawie modelu szkoleń tradycyjnych. Umożliwiają dostęp do szkoleń IT na bardzo dobrych warunkach, biorąc pod uwagę dostępność do wszelkich usług dla dużych grup. Najczęściej są to kursy przygotowujące do korzystania z narzędzi technologicznych, urządzeń, hardware’u i software’u. Dyrektorzy departamentów IT na co dzień spotykają się z pytaniami i problemami związanymi z funkcjonowaniem systemów. Rozwiązywanie tych problemów to ich praca, ale dlaczego jej sobie nie ułatwić? Prostym i efektywnym narzędziem są mocno wyspecjalizowane wyszukiwarki. Pracownik po zalogowaniu się na platformie e-learningowej definiuje w wyszukiwarce swój problem, znajduje odpowiedni obiekt. Zapoznanie się z nim zajmuje ok. 5 - 7 min, następnie wraca do aplikacji i jest w stanie sam rozwiązać problem. Dodatkowym atutem takich rozwiązań jest natychmiastowa dostępność. Pracownik nie musi już czekać na pomoc - sam znajduje odpowiedzi na pytania. Szkolenia systemowe pozwalają natomiast szybko i wydajnie przeszkolić duże grupy pracowników. Na przykład, gdy do wyedukowania jest dział obsługi klienta, który liczy od kilkuset do kilku tysięcy pracowników, a aktualizacje systemów odbywają się dwa razy w miesiącu. Dzięki tego typu szkoleniom CIO jest w stanie szybko zaimplementować nowości wśród wszystkich konsultantów.


TOP 200