Dylematy mobilnego sprzedawcy

Dzisiejszy sprzedawca mobilny nie może pracować bez odpowiedniego oprogramowania, które w połączeniu z główną aplikacją firmy pomoże w jego pracy. Konstrukcja takiego systemu wcale nie jest łatwa i musi uwzględnić wiele zagadnień.

Dylematy mobilnego sprzedawcy

Sprzedawca pracujący w terenie jest pracownikiem, który ma szczególne wymagania odnośnie sprzętu i wykorzystywanego oprogramowania. Standardowe narzędzia, takie jak: typowe stacje robocze, pełnowymiarowe drukarki laserowe oraz urządzenia sieciowe, nie mogą być tu zastosowane. Nawet laptop nie zawsze spełni wymagania ze względu na stosunkowo krótki czas pracy na akumulatorze - stanowisko mobilnego sprzedawcy powinno zatem mieć zasilanie komputera z pokładowej sieci samochodu za pomocą inwertera. Wyjściem jest wykorzystanie przenośnych urządzeń klasy PDA, które mają mniejsze zapotrzebowanie na energię elektryczną.

Jednocześnie środowisko palmtopów lub telefonów klasy smartphone stawia zupełnie inne wymagania przed deweloperami, którzy tworzą aplikacje. Aplikacja mobilna przeznaczona do eksploatacji na niewielkim ekranie urządzenia musi mieć interfejs dostosowany do rozmiarów wyświetlacza. Ponadto zachowanie aplikacji powinno być dostosowane do dotykowego ekranu - zbytnie zagęszczenie elementów interfejsu wpływa negatywnie na ergonomię. Wyjściem jest interfejs, w którym elementy (pola wyboru) zmieniają się dynamicznie w miarę kolejnych wyborów dokonywanych przez operatora. Struktura takiego menu musi być jednak dokładnie przemyślana.

Synchronizacja danych

Urządzenia przenośne, takie jak palmtopy czy telefony, mają ograniczoną ilość zasobów wewnętrznych (pamięć składowania danych, pamięć operacyjna, wydajność procesora), dlatego nie ma sensu składowanie kompletu danych dotyczących wszystkich obszarów sprzedaży. Oprogramowanie musi filtrować dane po stronie aplikacji ERP, by synchronizować z urządzeniem tylko te informacje, które dotyczą danego sprzedawcy. Nie każda aplikacja ERP to potrafi. Ponadto moduł ten powinien być dość dobrze konfigurowalny, dodawanie obszarów powinno następować automatycznie i w razie potrzeby sprzedawca musi mieć opcję doczytania brakującej informacji.

Systemy ERP przechowują bardzo wiele informacji, zatem redukcja ilości danych powinna objąć nie tylko zapisy związane z transakcjami, ale także słowniki, takie jak informacje o towarze, zamówieniach i klientach. Dzięki filtrowaniu można znacząco zredukować ilość danych przesyłanych do i z urządzenia mobilnego, co skraca czas synchronizacji. W ten sposób działa na przykład oprogramowanie do synchronizacji danych opracowane dla OSM Łowicz (tak zwana Makropompa), które łączy moduł sprzedaży z urządzeniami przenośnymi.

Niezbędna jest drukarka fiskalna

Sprzedawca często musi prowadzić sprzedaż fiskalizowaną, co wiąże się z zapisem transakcji w module drukarki fiskalnej. Najczęściej korzysta się przy tym z typowych laptopów, posiadających port szeregowy, równoległy lub USB. Oferta dzisiejszych sieci komórkowych oferuje praktycznie niezawodną łączność GPRS na terenie całego kraju, przy czym w wielu miejscach jest dostępna szybsza transmisja danych EDGE czy UMTS, zatem z powodzeniem można wykorzystać usługi terminalowe. Połączenie to potrafi przekierować port szeregowy i niektóre firmy decydują się na pracę z drukarką za pomocą sesji terminalowych.


TOP 200