Dylematy mobilnego sprzedawcy

Większość telefonów jest wyposażona w klienta VPN (PPTP oraz IPSec), niestety powszechnie wykorzystywany protokół PPTP zawiera bardzo poważne niedostatki bezpieczeństwa, dlatego najlepszym wyborem jest IPSec. Oprogramowanie klienta IPSec jest dostępne dla wielu platform. Aby podwyższyć bezpieczeństwo, można wprowadzić dwuskładnikowe uwierzytelnienie za pomocą tokenów.

Chronić dane

Komputer przenośny użytkowany przez handlowca jest narażony na utratę, na przykład w wyniku kradzieży. Aby ochronić informacje składowane w pamięci komputera, należy wprowadzić zabezpieczenia kryptograficzne. Zabezpieczenie powinno obejmować logowanie z hasłem przed uruchomieniem lub wybudzeniem ze stanu uśpienia oraz szyfrowanie całej zawartości storage’u. Niezależnie od kanału transmisji danych, nawet jeśli operator telekomunikacyjny oferuje zestawienie wydzielonej siedzi prywatnej, należy wprowadzić szyfrowanie danych. Ponadto należy zadbać o audyt działań pracowników, zapisując informacje do firmowej aplikacji.

Oprócz ochrony danych w stanie spoczynku oraz podczas transmisji należy zadbać o możliwość zdalnego "wyczyszczenia" urządzenia przez dział IT w przypadku jego kradzieży. Możliwość taką szczególnie dobrze zapewniają biznesowe telefony BlackBerry, w przypadku pozostałych modeli warto skorzystać z dedykowanego oprogramowania. Laptopy powinny być wyposażone w centralnie zarządzane oprogramowanie zapewniające szyfrowanie całej zawartości dysku, umożliwiając przy tym zdalne usunięcie wszystkich danych przez dział IT. Istnieją także takie rozwiązania sprzętowe, działające poniżej poziomu systemu operacyjnego.

Wsparcie techniczne

Użytkownik mobilny ma ograniczone możliwości skorzystania z bezpośredniego wsparcia technicznego, zatem aplikacja oraz sprzęt muszą posiadać opcje, które umożliwią zdalne udzielenie pomocy. Minimum stanowi możliwość przesłania do centrali w nienadzorowany sposób wszelkich logów z końcówki, praktyka potwierdza jednak, że możliwość wykonania i przesłania zrzutu ekranu jest pożądaną opcją, która pomaga w przypadku problemów. W ten sposób można realizować pomoc techniczną w praktycznie dowolnym miejscu, niezbędne jest tylko połączenie internetowe.

W przypadku korzystania z usług terminalowych możliwy jest podgląd i interakcja z sesją użytkownika, co bardzo upraszcza pracę zdalną. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z tego samego telefonu do transmisji danych oraz połączenia głosowego jest bardzo utrudnione, gdyż przy połączeniu GPRS i EDGE w większości modeli transmisja pakietowa zostaje zawieszona na czas rozmowy. Najlepiej taka usługa działa przy połączeniu UMTS, ale jest ono dostępne zazwyczaj tylko na terenach miejskich.

Sprzedawca w terenie, faktura w centrali

W niektórych przypadkach sprawdzi się model wydruku faktur zbiorczych w centrali firmy. Jeśli sprzedaż obejmuje wiele drobnych artykułów, za które odbiorca chciałby otrzymać fakturę zbiorczą, fakturowanie zbiorcze odbywające się w centrali może być wygodniejsze zarówno dla sprzedawcy, jak i dla odbiorcy. Zamiast kilkudziesięciu faktur odbiorca może otrzymać jeden dokument, wysłany od razu do siedziby firmy.

Przy centralnym fakturowaniu sprzedawca mobilny w swojej aplikacji nie musi mieć nawet opcji drukowania faktury. W ten sposób firmy mogły obejść problemy z wydrukiem z niektórych palmtopów.


TOP 200