Dwóch wielkich i długo nic

Na ustabilizowanym rynku systemów ERP powoli dokonują się przetasowania.

Na ustabilizowanym rynku systemów ERP powoli dokonują się przetasowania.

Dwóch liderów polskiego rynku oprogramowania ERP dzieli od pozostałych dostawców przepaść, oczywiście tylko pod względem wartości sprzedaży. SAP i Oracle opanowały w sumie ponad połowę rynku zintegrowanych pakietów określanych w raportach IDC jako EAS (Enterprise Application Suite). Im bardziej zrównują się ich udziały w rynku, tym bardziej nasila się wojna marketingowa. Napiętą atmosferę podgrzał SAP, zatrudniając na stanowisko szefa polskiego oddziału dyrektora handlowego z konkurencji.

Początek przyspieszenia

Dwóch wielkich i długo nic

Rynek ERP w Polsce w 2002 r.

"Oceniam, że w 2003 r. polski rynek ERP wzrósł w stosunku do 2002 r. o ok. 5-7%. Nasze przychody wzrosły prawdopodobnie nieco mniej niż cały rynek. Sądzę jednak, że w 2004 r. rynek wzrośnie już o ok. 10%, a przychody Oracle Polska jeszcze bardziej" - ocenia Paweł Piwowar, prezes Oracle'a. Twierdzi przy tym, że Oracle w 2003 r. nieco odrobił stratę do SAP, a już za rok prześcignie dotychczasowego lidera. Przez następnych kilka lat wyniki finansowe Oracle Polska będą windowane przez kontrakty w Telekomunikacji Polskiej i PZU. Trudno ocenić, jakiej skali będą to przychody, gdyż kontrakt z Grupą PZU jest jeszcze negocjowany, niemniej wybór dostawcy systemu został już dokonany. Do innych znaczących kontraktów w 2003 r. Oracle zalicza Animex (należący obecnie do koncernu Smithfield), Lukas Bank, Polską Grupę Farmaceutyczną oraz Agencję Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa.

Z kolei SAP wymienia jako znaczące w 2003 r. kontrakty w Rafinerii Gdańskiej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Szczecińskiej Energetyce Cieplnej, Polfie Grodzisk, bankach BZ WBK i BPH-PBK oraz w J.W. Construction. Ten ostatni jest jedynym zawartym w 2003 r. przez ComputerLand, partnera, z którym SAP wiązał spore nadzieje. Regina Koenig, dyrektor sprzedaży SAP, jest zdania, że w przyszłym roku należy spodziewać się sporego ożywienia w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. W 2003 r. SAP zawarł ok. 60 nowych kontraktów na wdrożenie SAP Business One, mniej więcej tyle samo co rok wcześniej. "Mamy bardziej zrównoważone portfolio kontraktów, nie opieramy się na kilku dużych klientach. Wierzymy w potencjał średnich przedsiębiorstw, dla których wraz z partnerami przygotowujemy ofertę systemów branżowych. Możliwości tkwią również w energetyce i sektorach naftowym i gazowym" - przekonuje Regina Koenig. Czas pokaże, jak Grzegorz Rogaliński, nowy prezes SAP Polska, dotychczasowy dyrektor sprzedaży dla sektora publicznego, przemysłu, handlu i energetyki w Oracle Polska, poradzi sobie z konkurencją ze strony dawnego pracodawcy na coraz bardziej ciasnym polskim rynku ERP.

Nowy, duży gracz

Pod koniec roku amerykański Epicor Software ogłosił zamiar przejęcia firmy Scala Business Solutions. Transakcja, której wartość jest szacowana na 87 mln USD, zostanie sfinalizowana w pierwszym kwartale 2004 r. Połączone firmy będą miały na świecie w sumie 20 tys. klientów, a ich roczne przychody przekroczą 250 mln USD.

Scala ma w Polsce ok. 200 klientów. Z systemów Epicora w kraju korzysta ok. 30 przedsiębiorstw. W Polsce wieloletnim partnerem Epicora, działającego głównie na rynku amerykańskim, jest Qumak-Sekom, Scala ma natomiast polski oddział.

Po połączeniu polski oddział nowej firmy może obsługiwać nawet 5% rynku ERP. Na pewno wesprze to Scalę w konkurencji z dynamicznie rozwijającym się Microsoft Business Solutions. W 2002 r. udział MBS w polskim rynku ERP został oceniony przez IDC na 3,3%. Prezes Maciej Potapczyk zapowiadał jednak, że jego firma osiągnie w 2003 r. 50-proc. wzrost, i dziś podtrzymuje te prognozy. "W 2003 r. podwoiliśmy liczbę sprzedanych licencji Navision. Liczba kontraktów na wdrożenie systemu Axapta utrzymała się na podobnym poziomie, ale dwukrotnie wzrosła przeciętna liczba użytkowników systemu. Mamy obecnie w Polsce 65 partnerów, w ciągu kolejnych sześciu miesięcy chcemy zwiększyć jeszcze ich liczbę do 85" - wylicza Maciej Potapczyk.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200