Duży system w małej firmie

Od lat mówi się o zakusach zachodnich producentów systemów ERP na rynek aplikacji dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na razie sukces odnieśli nieliczni.

Od lat mówi się o zakusach zachodnich producentów systemów ERP na rynek aplikacji dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na razie sukces odnieśli nieliczni.

Większość zachodnich producentów systemów ERP, wchodząc na rynek małych i średnich firm, oferuje "okrojoną" wersję swojego standardowego pakietu. Tylko nieliczni zagraniczni producenci sprzedają systemy przygotowane wyłącznie na rynek MSP. Do tego grona należą: SAP i Microsoft Business Solutions z pakietami Great.

Szczęśliwy zbieg okoliczności

Przełomem w sposobie postrzegania przez zagranicznych dostawców polskiego rynku małych i średnich przedsiębiorstw była, w początkowym okresie dość przypadkowa, kariera pakietu SAP Business One. Niemiecki SAP AG kupił firmę TopManage z Izraela, bliżej nieznanego na światowym rynku aplikacji biznesowych producenta oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw. Akurat w Polsce TopManage miał jednak energicznego partnera - firmę Yuma, która szybko stała się kluczowym partnerem . Izraelski system, na którym bazuje SAP Business One, kupiło w 2002 r. prawie 70 klientów z sektora MSP.

W tym roku tempo sprzedaży pakietu spadło, co ma ponoć związek z oczekiwaniem na najnowszą polską wersję SAP Business One 7.5. Dla dotychczasowych klientów będzie ona dostępna od października br. "Chcieliśmy dodać elementy właściwe systemom SAP do poprzedniej wersji Business One, którą Yuma przygotowała na polski rynek, będąc jeszcze partnerem TopManage" - mówi Renata Szymańska, odpowiedzialna za sprzedaż SAP Business One. Dzięki współpracy z polskimi partnerami SAP chce obecnie rozbudowywać Business One o dodatkowe moduły. Pierwsze pojawią się zapewne rozwiązania wspomagające produkcję.

SAP Polska wprowadził w lipcu br. kolejne, obok Business One, rozwiązanie na rynek MSP - SAP All-In-One. "To nasz standardowy pakiet mySAP Business Suite w postaci zindywidualizowanych rozwiązań, m.in. dla branż budowlanej, FMCG, spożywczej, motoryzacyjnej i użyteczności publicznej. SAP All-In-One będą oferować nasi Partnerzy Sprzedaży Pośredniej" - mówi Marcin Chudak, dyrektor sprzedaży dla sektora MSP w . SAP All-In-One ma być oferowany firmom zatrudniającym 10-150 pracowników, z obrotami co najmniej 25-30 mln euro.

Gigant w pomniejszeniu

Duży system w małej firmie

Systemy wspomagajace zarządzanie średniej wielkości przedsiębiorstwem

Liderowi rynku oprogramowania wspomagającego zarządzanie wyrasta poważy konkurent. Microsoft Business Solutions to dział koncernu Billa Gatesa, który powstał po przejęciu dwóch firm działających już na rynku MSP - Navision i Great Plains Software.

Pakiet Great Plains Standard jest przeznaczony dla firm zatrudniających do 50 pracowników. Cena rozbudowanej funkcjonalnie wersji dla 10 użytkowników wynosi ok. 22 tys. zł i 10 tys. zł za wdrożenie. "Przedsiębiorstwo, w miarę rozwoju potrzeb, może dowolnie rozszerzać funkcjonalność tego rozwiązania, aż do przejścia na większy MBS Great Plains" - twierdzi Ryszard Sadowski, prezes Microsoft Business Solutions. Firma zapewnia tzw. gwarancję transformacyjną. Oznacza to, że przy przejściu na system MBS Great Plains użytkownik nie musi dopłacać ze te elementy funkcjonalne, którymi dysponował w mniejszym systemie.

Microsoft Business Solutions ma w ofercie także rozwiązania dawnego Navision. System Axapta jest proponowany firmom zatrudniającym 50-150 pracowników.


TOP 200