Drukowanie z przeszkodami

Znajomość narzędzi i zacięcie do grafiki to kwalifikacje odpowiednie do projektowania jednostronicowych ulotek. Tworzenie profesjonalnych prac wymaga wszechstronnego doświadczenia poligraficznego. Oprócz rozeznania w problematyce grafiki rastrowej i wektorowej, liczy się także znajomość zasad typografii. Efektowne ilustracje na niewiele się bowiem zdadzą, gdy towarzyszący jej tekst jest mało czytelny. Do najczęściej popełnianych błędów należy m.in. niewłaściwy dobór kroju i wielkości czcionek, kolor czcionek zbyt mocno/słabo kontrastujący z tłem, nieodpowiednie odstępy między znakami, zbyt mała/duża interlinia (odstęp między wierszami), a także zła kompozycja bloków tekstu, tytułów i śródtytułów.

Programy do składu DTP

QuarkXPress 4.1 5200 zł

Adobe Pagemaker Plus 6.5 PL 2700 zł

Adobe InDesign 2 4000 zł

Corel Ventura 8 1800 zł

Microsoft Publisher 2002 PL 380 zł

Kolor, trudna sprawa

Do projektowania potrzebna jest także wiedza na temat postrzegania koloru przez człowieka. Kolor to nie tylko ozdoba - to także ładunek emocjonalny i informacja. Intensywne, jaskrawe barwy zwracają uwagę, ale jednocześnie wywołują niepokój, natomiast stonowane, np. granat, uspokajają. Z tego powodu surowe barwy świetnie nadają się do krzykliwych, prawie pozbawionych tekstu ulotek. Łagodne kolory nie rozpraszają uwagi, stąd ich użycie jest wskazane w publikacjach, których główne przesłanie jest zawarte w tekście, np. sprawozdania finansowe. Za neutralne uważa się czerń i wszystkie odcienie szarości.

Subtelne barwy trzeba stworzyć samodzielnie, "łamiąc" surowe kolory np. za pomocą różnych odcieni szarości. Dzięki temu odbiorca ma wrażenie, że kolory nie są przypadkowe i ktoś poświęcił czas, by efekt był miły dla oka. Oprócz "zwykłych" kolorów, można też użyć barw metalicznych. Ich umiejętne zastosowanie doda publikacji "ekskluzywnego" charakteru. W roli koloru może także wystąpić przezroczysty lakier - błyszczący lub matowy.

Projektując publikację, trzeba mieć świadomość, że każda barwa wzbudza w odbiorcy "pozamerytoryczne" skojarzenia. Przykładowo, granat działa uspokajająco: kojarzy się z niebem i morzem. Nie niesie emocji. Z tego właś-nie powodu znaki firmowe wielu korporacji są właśnie granatowe. Kolor zielony, choć powszechnie uważany za uspokajający, jest jednak przez wielu zawodowych projektantów uważany za niepożądany w poważniejszych publikacjach. Ponoć wzbudza w odbiorcach poczucie niejasnych intencji. Czerwień stosowana selektywnie może spełniać rolę akcentu przyciągającego uwagę. Większe czerwone powierzchnie wyraźnie kojarzą się z uczuciami. Kolorem, który jest najszybciej zauważany przez ludzkie oko, jest żółty, i to prawie bez względu na otaczające tło. Kolor ten przyciąga uwagę, a w połączeniu z czernią spełnia - podobnie jak znaki drogowe - rolę ostrzegawczą, sugerującą czujność.

Umiejętności z zakresu odbioru koloru zazwyczaj nie nabywa się w szkole - to kwestia doświadczenia. W razie wątpliwości warto przyjrzeć się publikacjom wydawanym przez duże zachodnie korporacje, które zazwyczaj przygotowują profesjonaliści z agencji reklamowych.

Przede wszystkim systemy produkcyjne

Xerox wycofał się w ub.r. z produkcji drukarek atramentowych, koncentrując się na rozwijaniu i wytwarzaniu drukarek produkcyjnych, laserowych, LED oraz stałoatramentowych (technologia przejęta 2 lata temu wraz z firmą Tektronix CPID).

Firma oferuje monochromatyczne systemy DocuTech (prędkość druku 100-180 str./min, z miesięcznym obciążeniem 240-4500 tys. stron), DocuPrint (do 332 str.A4/min i 7 mln str./miesiąc) oraz kolorowe DocuColor (45-60 str./min, 100-150 tys. str./miesiąc).

Wśród kolorowych drukarek Xeroxa warto zwrócić uwagę na wydajne modele Phaser 860 i Phaser 7700.

Pierwszy wykorzystuje technologię stałoatramentową. Drukuje w formacie A4 z prędkością 16 str./min (mono i kolor), ma rozdzielczość 1000 x 1200 dpi (zależnie od modelu), 64 MB RAM i obciążenie do 65 tys. str./miesiąc. Cena urządzenia wynosi co najmniej 11 600 zł.

Z kolei Phaser 7700 to drukarka laserowa formatu A3 z mechanizmem liniowym. Drukuje z prędkością 22 str./min. (mono i kolor). Jej rozdzielczość wynosi 600 x 1200 dpi, obciążenie do 100 tys. str./miesiąc. Ten model kosztuje ok. 42 tys. zł.


TOP 200