Drugie wcielenie

W ciągu zaledwie kilku miesięcy powstał w Polsce nowy bank - Eurobank. Prace nad budową systemu bankowego na jego potrzeby rozpoczęto w czerwcu br.

W ciągu zaledwie kilku miesięcy powstał w Polsce nowy bank - Eurobank. Prace nad budową systemu bankowego na jego potrzeby rozpoczęto w czerwcu br.

"Nasza strategia będzie się opierała na szybkim i łatwym dostępie do kredytów konsumpcyjnych" - powiedział Mariusz Łukasiewicz, przewodniczący rady nadzorczej Eurobanku z Wrocławia, wcześniej właściciel firmy Lukas i Lukas Banku, którego akcje sprzedał Credit Agricole. Posiada on 90,5% akcji banku, którego kapitał wynosi 170 mln zł. Do końca września br. otwarto 50 pierwszych placówek, gdzie klient może uzyskać kartę debetową w ciągu 20 min. Eurobank będzie zatrudniał ok. 1000 osób. "Pomysłem na długofalowy rozwój banku jest wejście na rynek publiczny w ciągu 2, 3 lat" - mówi Mariusz Łukasiewicz.

Obsługa od ręki

Drugie wcielenie

Joanna Sędzikowska, wiceprezes zarządu, dyrektor Departamentu Rozwoju Systemów IT w Eurobanku

Największym wyzwaniem dla pracowników działu IT była realizacja pomysłu, aby nowy bank wydawał klientom kartę płatniczą Visa gotową do użycia. Wszystkie transakcje wykonywane w bankomatach i terminalach POS przez klienta są autoryzowane bezpośrednio w systemie bankowym Eurobanku i od razu w nim widoczne. "Innym wyzwaniem dla nas była idea wsparcia jednostek bankowych przez automaty płatnicze. Nowym pomysłem jest wykorzystanie do obsługi klientów urządzeń do przyjmowania wpłat. Będą one podłączone do naszego systemu transakcyjnego online, co oznacza, że wpłata wykonana przez klienta w tym urządzeniu będzie natychmiast widoczna na jego koncie bankowym" - opowiada Joanna Sędzikowska, wiceprezes zarządu, dyrektor Departamentu Rozwoju Systemów IT w Eurobanku.

Na potrzeby Eurobanku zbudowano system skoringowy, który - w zależności od indywidualnych cech klienta - proponuje ofertę kredytową, zawierającą kilka produktów do wyboru. "Zbieramy dane o naszych klientach, które pozwolą oferować im produkty na ich indywidualne potrzeby. Naszym zdaniem filozofia CRM polega na stworzeniu w firmie procesów zarządzania relacjami z klientami, gromadzenia danych oraz umiejętności ich wykorzystania w taki sposób, aby ciągle podnosić jakość tych relacji. Nie chcieliśmy zatem rozpoczynać od wdrożenia systemu CRM, ale raczej zbudować solidną podstawę w postaci sprawnych procesów i wyszkolonej kadry" - tłumaczy Joanna Sędzikowska.

Prace nad budową systemu bankowego rozpoczęły się w czerwcu i były finałem trwającej przez kilka miesięcy dyskusji na temat charakterystyki i przyszłej oferty Eurobanku. W czerwcu podpisano też umowę na zakup głównego systemu bankowego. "We własnym zakresie postanowiliśmy tworzyć te części systemu bankowego, które uważamy za specyficzne dla prowadzonej przez nas działalności, a więc system oceny zdolności kredytowej, system do działań prewencyjnych i windykacyjnych, system do rozliczania zasobów niekasowych" - mówi Joanna Sędzikowska.

Zaplanowany wzrost

Tworząc rozwiązania na potrzeby nowego banku, zdecydowano, że powinny one obsłużyć tylu klientów, tyle rachunków i stacji roboczych, ile wynika z planów Eurobanku na najbliższy rok. "Skalowalność dosyć łatwo osiągnąć w rozwijającej się instytucji, przesuwając starszy, słabszy sprzęt do innych zadań. Jest to podejście naszym zdaniem bezpieczne ekonomicznie" - wyjaśnia Michał Sędzikowski, dyrektor Departamentu Utrzymania Systemów IT w Eurobanku.

Od stycznia br. pracownicy Eurobanku tworzyli infrastrukturę IT na potrzeby nowego banku - sieć korporacyjną i system bezpieczeństwa. W czerwcu oddano do użytku własne centrum informatyczne. Od czerwca też rozbudowywano istniejącą sieć lokalną. W lipcu została podpisana umowa na dostawę automatów bankowych. "Na początku sierpnia powstała centralna część sieci WAN i rozpoczęliśmy podłączanie pierwszych oddziałów. Do września sfinalizowaliśmy wiele umów, umożliwiających autoryzację kart, monitorowanie urządzeń i zasilanie w gotówkę" - mówi Michał Sędzikowski.

Działanie departamentu IT Eurobanku sprowadza się do realizacji procesów przetargowych, zarządzania projektami zewnętrznymi oraz utrzymywania wdrożonych systemów. We własnym zakresie realizowane są również projekty specyficzne, które najefektywniej może wykonać dział IT banku ze względu na wiedzę na temat wykorzystywanych systemów. Część działań oddano firmom zewnętrznym. Outsourcowane są takie czynności, jak monitorowanie i zarządzanie siecią WAN i LAN oraz automatami bankowymi, a także usługi dostaw i instalacji sprzętu komputerowego w oddziałach. Eurobank chce rozbudowywać zespół IT, zatrudniając studentów ostatnich lat uczelni technicznych. "Niestety, rekrutacja w wakacje okazała się mało skuteczna" - wspomina Joanna Sędzikowska. W sumie w obu działach IT Eurobanku pracuje 20 osób. Do obsadzenia pozostało kilkanaście wakatów.

Infrastruktura w oddziale i terenie

Eurobank zamierza do końca roku otworzyć 100 placówek. Powstaną one w galeriach handlowych i przy głównych arteriach dużych miast. Zakończenie wdrożenia głównego systemu bankowego i systemów własnych to jednak dopiero początek projektów IT w Eurobanku. "Przed nami drugi etap prac, a więc pełne wdrożenie systemów do obsługi elektronicznych kanałów dostępu dla klientów przez telefon i Internet, a także rozbudowa hurtowni danych i aplikacji własnych" - wylicza Joanna Sędzikowska. Bank przygotowuje się do uruchomienia sieci urządzeń, za pośrednictwem których będzie można dokonywać wpłat gotówki.

Przedstawiciele Eurobanku zdecydowali się oprzeć systemy własne na technologiach internetowych, co ma zapewnić łatwe administrowanie dużą liczbą stanowisk, a także umożliwić zdalną pracę. Część pracowników pracujących w terenie i menedżerowie zostali wyposażeni w notebooki z kartami GPRS i oprogramowaniem umożliwiającym łączność za pośrednictwem sieci VPN. W placówkach banku komputery przenośne łączą się z siecią LAN poprzez technologię WiFi.

Większość systemów IT w Eurobanku pracuje na serwerach Sun Microsystems. Platformą bazodanową są rozwiązania Oracle'a. "W oddziałach zdecydowaliśmy się na zastosowanie komputerów z systemem Windows XP. Terminale, mimo wielu zalet, nie pozwalają na obsługę urządzeń lokalnych, takich jak skaner, w który - podobnie jak drukarka laserowa i UPS - jest wyposażone każde stanowisko" - twierdzi Michał Sędzikowski. Każda z placówek ma własną sieć lokalną z 2- 5 stanowiskami komputerowymi, bankomatem i urządzeniem do dokonywania wpłat. Wszystko jest połączone łączem Frame Relay z centralą we Wrocławiu. Sieć WAN została zbudowana w topologii gwiazdy. W centrali są także łącza do PolCardu i centrum monitorowania automatów bankowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200