Dotrzymując tempa zmianom

Różni klienci, jeden system

Najpierw system wdrożono w dziale sprzedającym bezpośrednio gaz płynny. Dzięki jego implementacji zlikwidowano regionalne punkty sprzedaży, skrócono łańcuch dostaw i system transportu. Do obsługi zamówień stworzono call center. Lokalny numer był przekierowywany do krakowskiego centrum obsługi klientów i tam również przenieśli się najważniejsi pracownicy z ośrodków regionalnych. Do systemu przeniesiono dotychczasowe bazy danych o klientach, reprezentantach handlowych i kontraktach. Zamówienia, dotąd przyjmowane w lokalnych oddziałach, dziś trafiają bezpośrednio do centrali. Towar wcześniej dowożony do regionalnych oddziałów i tam dystrybuowany do klientów jest teraz kompletowany na ciężarówkach i dociera z rozlewni bezpośrednio do klienta, gdzie wraz z dostawą wystawiana jest faktura z komputera przenośnego. Następnym krokiem było wdrożenie rozwiązania eRep, wspomagającego i kontrolującego pracę handlowców w terenie.

Podobny system, już bez zbędnego w tym przypadku modułu eRep, wdrożono w pionie Retail, obsługującym klientów na stacjach benzynowych oraz w dziale sprzedaży olejów i smarów znanych pod marką Castrol. Dział ten potrzebował przede wszystkim narzędzia, które pozwoliłoby mu na opracowanie oferty dla każdego klienta: z jednej strony uwzględniającą wszystkie jego potrzeby, z drugiej, pozwalającą pokonać bariery, z którymi spotykają się klienci Castrol. "Chcemy pomóc naszym klientom w rozwoju ich biznesu. Dzięki systemowi możemy np. zarządzać ich zapasami olejów czy smarów do maszyn. Możemy pomóc finansowo w zakupie specjalistycznej pompy do dozowania oleju. Możemy rozłożyć płatności, jeśli firma znajdzie się w kłopotach" - wyjaśnia Daniel Habrat. W ten sposób firma może zaproponować klientom wspólne przedsięwzięcia.

Doskonałość projektowa

Zapytany o najbliższe cele Daniel Habrat odpowiada zdecydowanie: "Mamy trzy cele strategiczne - dostarczanie najlepszych usług dopasowanych do potrzeb biznesu, związany z tym rozwój portoflio projektowego i doskonalenie metod realizacji projektów". W tak dynamicznie zmieniającej się organizacji właśnie doskonalenie współpracy w ramach struktury projektowej jest jednym z podstawowych czynników gwarantujących sukces przedsięwzięć.

BP od lat doskonali metody zarządzania projektami. Pracownicy przechodzą szkolenia z metodologii CVP (Capital Value Process) powszechnie obowiązującej w korporacji. W miarę potrzeb są również kierowani na szkolenia zewnętrzne. Zarząd korporacji bacznie obserwuje wszelkie nowe trendy dotyczące zarządzania. Jak w jednym z wywiadów stwierdził Lord John Browne, legendarny już prezes BP: "Organizacja, która myśli, że robi wszystko najlepiej i nie musi uczyć się od innych, jest niewiarygodnie arogancka i głupia".

W obrębie organizacji funkcjonują komórki zajmujące się wsparciem i nadzorem nad projektami. Każde przedsięwzięcie, którego budżet przekracza kilkadziesiąt tysięcy dolarów, podlega wewnętrznemu audytowi, który ocenia go zarówno pod kątem wykorzystania środków, terminowości, jak i metodologii. Dużym wsparciem służy także rozbudowany intranet, w którym można znaleźć wiele szczegółowych pozycji poświęconych m.in. zarządzaniu projektami oraz "studia przypadków" ze zrealizowanych do tej pory przedsięwzięć. Ponadto niedawno wdrożony system Lotus QuickPlace umożliwia łatwy kontakt z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne projekty.

Internet i ekologia

Najbliższe lata to dla BP Polska przede wszystkim umacnianie swojej pozycji w poszczególnych segmentach rynku. "Chcemy dalej rozbudowywać naszą sieć stacji. Polska jest jednym z największych rynków dla BP. Integracja z UE doprowadzi do dalszego wzrostu zapotrzebowania na paliwo, na co chcemy być przygotowani" - mówi Wolfgang Langhoff, prezes BP Polska. - "Wierzymy, że pomimo kryzysu, klienci docenią jakość naszej szerokiej oferty, w której skład wchodzą nie tylko paliwa i środki do konserwacji pojazdów, ale także sieć sklepów i barów".

Właśnie z myślą o kliencie BP rozbudowuje sieć stacji BP Connect. Zasilane częściowo energią słoneczną punkty oferują wiele produktów i usług, od benzyny po gorące posiłki. Wszystko po to, by usatysfakcjonowany klient częściej korzystał ze stacji ze słonecznym logo w tle.

Wykorzystywane rozwiązania

Korporacyjny system finansowy Sun System wykorzystujący bazę danych Oracle na platformie Sun Solaris, system zarządzania siecią stacji paliw Merchant na platformie AS/400, system zarządzania stacją paliw RAP wykorzystujący bazę danych Informix na platformie Linux, system CRM firmy Altkom Akademia wykorzystujący bazę danych Oracle i Windows 2000, system lojalnościowy działający w outsourcingu (ComArch) na platformie Oracle/Solaris, system wspomagania decyzji oparty na bazie danych Oracle i aplikacjach analitycznych Business Objects; system zarządzania cenami paliw na stacjach. Serwery firm: Compaq, Sun Microsystems, IBM. Platforma sieciowa Windows 2000. Sieci LAN i WAN oparte na rozwiązaniach Cisco.


TOP 200