Doświadczenia amerykańskie: kobiety a przyszłość branży IT

Podobne wnioski można wyciągnąć z prognoz Departamentu Pracy Stanów Zjednoczonych, który przewiduje, że do 2020 roku w USA pojawi się 1,4 mln ofert pracy dla specjalistów w branży informatycznej. Jednak liczba absolwentów amerykańskich uniwersytetów będzie w stanie spełnić to zapotrzebowanie jedynie w 29%. Należy przy tym pamiętać, że choć obecnie kobiety stanowią aż 60% ogółu studentów, zaledwie 12% kończy studia informatyczne. To trzykrotnie mniej w porównaniu z 1984 rokiem, kiedy to odsetek kobiet w grupie absolwentów kierunków IT wynosił 37%. Te dane pokazują, że branża IT w USA zaczyna tracić grunt pod nogami i musi szybko działać, aby zwiększyć pulę dostępnych talentów.

Obecnie kobiety stanowią połowę siły roboczej w Stanach Zjednoczonych, ale zajmują jedynie 25% stanowisk w branży technicznej lub informatycznej. W Wielkiej Brytanii kobiety stanowią 47% ludności aktywnej zawodowo, ale tylko 14% z nich pracuje w branży IT. Na 25 inżynierów tylko 3 to panie.

Zobacz również:

Ni to świnka, ni to morska…

Zdaniem Reshmy Saujani, choć brak umiejętności czytania jest negatywnie postrzegany przez społeczeństwo, to już najzupełniej naturalnie przyjmowana jest postawa dziewczynek, które twierdzą, że nie lubią matematyki albo nie są w niej dość dobre – to musi się zmienić.

Problem polega jednak na tym, że całe społeczeństwo, a zwłaszcza sama branża postrzega siebie jako „męską”, o czym świadczą często niewybredne żarty ze strony kolegów-informatyków. Znajduje to odzwierciedlenie w wynikach badań, zgodnie z którymi młode dziewczyny zainteresowane informatyką, matematyką czy techniką tracą zapał już na etapie szkoły średniej i nie kontynuują nauk ścisłych na studiach, bo to „mało kobiece”.

Badania przeprowadzone w USA pokazują, że 74% uczennic szkół średnich interesuje się naukami ścisłymi, technologiami, inżynierią i matematyką (tzw. program STEM), ale przy wyborze kierunku studiów tylko 0,3% z nich decyduje się na informatykę. Ankieta przeprowadzona w 2013 roku przez międzynarodowe stowarzyszenie branży technologii informatycznych CompTIA na grupie 1 000 nastolatków i młodzieży dorosłej w Ameryce Północnej wykazała, że:

• 95% dziewczyn lubi technologie

• 92% dziewczyn pomogło członkowi rodziny lub znajomemu w rozwiązaniu problemu natury technicznej

ALE

• tylko 9% dziewczyn marzy o karierze w branży IT

• 38% dziewcząt raczej nie chciałoby pracować w branży IT

• 53% dziewcząt zdecydowanie nie chce pracować w branży IT

Wielu naukowców jest zdania, że szkoła średnia to okres, w którym zachęcenie kobiet do pracy w branży IT ma decydujące znaczenie. To właśnie na tym etapie błędnie wpaja się młodym dziewczynom, że świetnie korzystają z technologii, ale ich rozwijanie to już nie ich bajka. Dlatego młode dziewczyny w szkołach średnich muszą mieć szansę na naukę kodowania – bez wyrokowania, przyklejania łatek i oceniania. Powinny mieć możliwość swobodnej zabawy z programowaniem.


TOP 200