Dojść do celu

Systematycznie i całościowo

Dojść do celu

Cztery etapy Strategy Execution Framework

Sposób na rozwiązanie powyższych problemów leży w kompetencjach, doświadczeniu, systematyce i determinacji osób odpowiedzialnych za osiągnięcie celów strategicznych. Strategy Execution Framework to opracowane przez Carrywater Consulting systematyczne i całościowe podejście do realizacji strategii przedsiębiorstwa, które zapewnia osiągnięcie celów strategicznych dzięki systematycznej realizacji poszczególnych etapów. Pozwala unikać błędów zaniechania bądź obniżania priorytetów.

Metoda Strategy Execution Framework dzieli podejście do realizacji strategii na cztery podstawowe kroki realizacyjne:

1. opracowanie strategii;

2. planowanie realizacji;

3. realizacja strategii poprzez projekty;

4. pomiar osiągnięcia celów strategicznych.

Opracowanie strategii

Samo podejście do opracowania strategii może wyglądać bardzo różnie w zależności od skali i obszaru działania przedsiębiorstwa, branży, czy po prostu kultury organizacyjnej. Tym niemniej każda strategia, niezależnie od sposobu jej opracowania czy formy końcowej, może nosić znamiona sukcesu bądź porażki w jej realizacji. Tym co decyduje o niepowodzeniu realizacji celów strategicznych jest ich nieprecyzyjna definicja oraz nieprecyzyjnie określone (bądź w ogóle nieokreślone) wartości oczekiwane. Nie można bowiem przełożyć na cele operacyjne i projektowe nieprecyzyjnie określonych celów strategicznych. Nie można również w takiej sytuacji zmierzyć poziomu realizacji celów strategicznych. Tym samym odpowiedź na pytanie, czy strategia została zrealizowana, czy nie, pozostaje subiektywną oceną, która w zależności od potrzeb można wykorzystać zarówno do ogłoszenia sukcesu, jak i porażki.

Planowanie realizacji

Planowanie realizacji strategii (zwane też operacjonalizacją strategii) to szereg działań, których celem jest przełożenie strategii przedsiębiorstwa bądź danego obszaru biznesowego (jako części całej strategii) na zestaw działań projektowych i operacyjnych, których cele umożliwią osiągnięcie celów strategicznych.

Chodzi jednak nie tylko o zdefiniowanie odpowiednich projektów, ale także ich priorytetyzację i odpowiedni wybór. Dlaczego musimy wybierać projekty, skoro wszystkie są ważne i mają wpływ na realizację strategii? Otóż, każda organizacja funkcjonuje w środowisku ograniczonych zasobów. Uniemożliwia to realizowanie wszystkich możliwych inicjatyw czy projektów, jakie są definiowane. Z punktu widzenia realizacji strategii, to jednak dobrze. Oznacza to bowiem, że odpowiedni przydział zasobów do realizacji projektów wymaga zdefiniowania odpowiednich reguł oraz przydziału odpowiedzialności za ich przestrzeganie.

Proces, który odpowiada na takie zapotrzebowanie (odpowiedni przydział zasobów i priorytetyzację zdefiniowanych inicjatyw), nazywamy Demand Management Process (DMP). Umożliwia on zarządzanie oczekiwaniami beneficjentów co do realizacji działań pozwalających osiągnąć ich cele biznesowe. Jest podstawowym elementem planowania realizacji strategii.

Dobrze opracowany DMP określa:

- formę opisu inicjatyw oraz sposób ich wyceny (kosztu i korzyści) - w szczególności korzyści powinny być opisane w sposób pozwalający określić wpływ na realizację celów strategicznych;

- sposób priorytetyzacji inicjatyw - w szczególności priorytetyzacja powinna odzwierciedlać poziom wpływu realizacji danego projektu/programu na realizację celów strategicznych;

- sposób tworzenia roadmapy projektów/programów, które po przeprowadzeniu priorytetyzacji zostały wybrane do realizacji - roadmapa powinna uwzględniać istotne współzależności pomiędzy nimi tak, by zapewnić ich "realizowalność".


TOP 200