Dochody na taśmie

PTK Centertel sp. z o.o. zakończył pierwszy etap wdrożenia scentralizowanego systemu archiwizacji danych, opartego na bibliotece taśmowej Hewlett-Packarda oraz oprogramowaniu firmy Legato. Zintegrowanie tego rozwiązania z macierzą dyskową firmy EMC zmniejszy czas przestoju głównych aplikacji, związany z archiwizacją danych w nich zawartych, z kilku godzin do kilku minut.

PTK Centertel sp. z o.o. zakończył pierwszy etap wdrożenia scentralizowanego systemu archiwizacji danych, opartego na bibliotece taśmowej Hewlett-Packarda oraz oprogramowaniu firmy Legato. Zintegrowanie tego rozwiązania z macierzą dyskową firmy EMC zmniejszy czas przestoju głównych aplikacji, związany z archiwizacją danych w nich zawartych, z kilku godzin do kilku minut.

Wdrożenie systemu archiwizacji jest jednym z elementów, realizowanej przez biuro informatyki PTK Centertel, strategii rozwoju Centrum Przetwarzania Danych. Główne cele realizowanej strategii to: zwiększanie poziomu dostępności i bezpieczeństwa głównych aplikacji oraz informacji w nich przechowywanych, zapewnienie skalowalności podstawowych systemów informatycznych, redukcja kosztów utrzymania systemów informatycznych, a także wprowadzenie systemu pomiaru jakości usług oferowanych przez Centrum Przetwarzania Danych.

Przed kilkoma miesiącami firma rozpoczęła proces konsolidacji pamięci dyskowych głównych systemów informatycznych, wykorzystywanych w ramach podstawowego centrum przetwarzania (Data Center) i wdrożyła macierz dyskową firmy EMC. Kolejnym etapem była konsolidacja serwerów w ramach Data Center, gdzie obecnie działa ok. 20 serwerów (z systemami Digital Unix i Solaris z bazą danych Oracle oraz pojedyncze maszyny z HP-UX i AIX). Wszystkie główne systemy jako wspólną pamięć dyskową wykorzystują macierz EMC.

Kolejnym etapem, którego pierwsza faza została już zrealizowana, było wdrożenie rozwiązania, umożliwiającego sprawne archiwizowanie danych przetwarzanych w Centrum Przetwarzania Danych. W drugiej fazie wdrożenia planowana jest centralizacja monitoringu procesów archiwizacji danych nie tylko w Data Center, ale w skali całej sieci korporacyjnej. Niewykluczone że nowo nabyty system archiwizacji obejmie również serwery pracujące poza Data Center w ok. 40 lokalizacjach w całym kraju.

Powody

Podstawowym celem wdrożenia nowego rozwiązania archiwizacyjnego było zwiększenie dostępności danych i wyeliminowanie możliwości ich przypadkowej utraty. "Jest to szczególnie istotne, gdyż w systemie jest przechowywanych wiele informacji o naszych dochodach. Nie ma drugiej takiej branży, która musiałaby zgromadzić tyle szczegółów, by zapewnić sobie dochody" - mówi Konrad Kobylecki, zastępca dyrektora pionu technicznego ds. informatyki w PTK Centertel.

Kolejnym wymienianym przez przedstawicieli firmy powodem realizacji nowego rozwiązania była chęć centralizacji procesu archiwizacji i zarządzania tym procesem. "Takie podejście jest lepsze również z organizacyjnego punktu widzenia, np. uszkodzenie pojedynczego streamera pracującego w dużej bibliotece archiwizacyjnej nie powoduje już takich konsekwencji, jak w przypadku gdy jest to jedyne urządzenie archiwizujące podłączone do konkretnego serwera" - wyjaśnia Konrad Kobylecki. Istotnym czynnikiem przemawiającym za wdrożeniem scentralizowanego systemu archiwizacji było również to, że jego obsługa wymaga znacznie mniejszego nakładu pracy administratorów niż w przypadku systemu rozproszonego. "Jesteśmy uzależnieni od pewnych ustaleń budżetowych i nie moglibyśmy zatrudnić dodatkowych osób do obsługi procesu archiwizacji" - mówi Jarosław Panasiuk, kierownik działu operacji BI w PTK Centertel.

Rygorystyczne wymagania

PTK Centertel podszedł do zagadnienia wyboru rozwiązania w sposób praktyczny. Przede wszystkim opracowano zapytanie ofertowe dla potencjalnych dostawców, w którym opisano obecną sytuację Centertela wraz z prezentacją warunków technicznych, wymagań firmy i kryteriów wyboru. "Zapytania tego nie opracowywaliśmy sami. Skorzystaliśmy z pomocy firmy Polcom, specjalizującej się m.in. w systemach archiwizacji. Weryfikację dokumentu opracowanego przez Polcom przeprowadził dla nas Gartner Group, który skorygował niektóre wymagania techniczne i ocenę ofert" - stwierdza Jarosław Panasiuk.

"Wynik analiz potrzeb Centertela wykazał m.in. że wybór rozwiązania archiwizacyjnego powinien być podzielony na dwa kluczowe elementy: oprogramowanie realizujące proces archiwizacji oraz urządzenia, które będą obsługiwać fizyczne nośniki" - mówi Konrad Kobylecki. Jako rozwiązanie programowe rozważano produkty firm IBM, Veritas, Legato, Hewlett-Packard i EMC. Z oferty sprzętowej brano pod uwagę produkty IBM, HP i EMC.

"O ile wybór rozwiązania sprzętowego był względnie łatwy, gdyż parametry urządzeń poszczególnych producentów łatwo porównać, o tyle wybór oprogramowania okazał się znacznie bardziej złożony" - mówi Konrad Kobylecki. "Dodatkowym utrudnieniem przy wyborze tego typu rozwiązań i wnikliwej analizie ich możliwości jest fakt, że funkcjonalność dostępnych rozwiązań wzajemnie się przenika i nawet jeśli dany produkt nie ma aktualnie pewnej funkcji, to producent zapewnia, że w nowej wersji, dostępnej np. za miesiąc, już zostanie w nią wyposażony" - dodaje Jarosław Panasiuk.

Dlatego też kryteria wyboru zostały podzielone na dwie grupy. W jednej z nich znalazły się wymagania techniczne, dotyczące realizowanych systemów ze sprecyzowaniem możliwości oprogramowania i sprzętu, w drugiej - wymagania wobec dostawcy rozwiązania, który miał je wdrażać w PTK Centertel. "Okazało się, że ta druga grupa wymagań była podstawowa i tak naprawdę to ona przesądziła o wyborze konkretnego rozwiązania i konkretnej firmy" - mówi Jarosław Panasiuk.

A wymagania stawiane dostawcom były bardzo rygorystyczne. Przedstawiciele Centertela chcieli mieć pewność, że wdrażane rozwiązanie będzie spełniać określone parametry podawane przez producentów, np. zapewniać gwarantowaną dostępność na określonym poziomie. Kontrakt wymagał więc od dostawcy dostarczenia rozwiązania na okres próbny i zobowiązania do zapłacenia kary umownej, gdyby rozwiązanie nie spełniało sprecyzowanych wcześniej, wymaganych parametrów technicznych i funkcjonalnych. PTK Centertel nie był zainteresowany wyłącznie zakupem systemu, ale wdrożeniem kompleksowego rozwiązania i usługą utrzymania wdrożonego systemu. Dlatego elementem podpisanej umowy wdrożeniowej jest kontrakt serwisowy, który określa gwarantowany czas usunięcia określonych rodzajów awarii systemu, pod rygorem kar umownych. "Nie każdy chciał się na to zgodzić, tym bardziej że wymagaliśmy gwarancji bankowych co do możliwości egzekwowania tych kar. Takie podejście dawało nam jednak gwarancję, że firma dostarczy rozwiązanie dobre, sprawdzone, którego nie będzie musiała się wstydzić, a następnie będzie świadczyła usługi utrzymania na wysokim poziomie" - mówi Jarosław Panasiuk.

"Wiele rozwiązań zapewniało możliwość realizacji stawianych przez nas wymagań technicznych, ale niewiele firm było skłonnych gwarantować wydajność, poprawność i własny serwis karami umownymi. To spowodowało, że właśnie te kryteria wyboru stały się w pewnym momencie decydujące" - podkreśla Jarosław Panasiuk.

Trudny wybór

"Wybór nie był łatwy, gdyż rozważane rozwiązania były bardzo zbliżone. Ostatecznie wybraliśmy oprogramowanie Legato 5.5.1 i bibliotekę taśmową HP 20/700 wdrażane przez partnera obu producentów, którym jest firma Optix" - mówi Konrad Kobylecki. Najważniejszym kryterium, które przeważyło przy wyborze rozwiązania, była architektura systemu Legato i jego uniwersalność (pomijając oczywiste aspekty, że spełniało ono wszystkie sprecyzowane wcześniej wymagania techniczne). "Oprogramowanie Legato nie ma konkretnych preferencji co do platformy systemowej, a było to dla nas bardzo istotne, zważywszy na fakt, że docelowo miało ono archiwizować dane z wielu heterogenicznych platform" - stwierdza Konrad Kobylecki.

Rozwiązanie miało przede wszystkim umożliwiać archiwizację wszystkich danych przetwarzanych w Centrum Przetwarzania Danych Centertela, gdzie ogółem działa ok. 30 serwerów wykorzystujących systemy Digital Unix i Solaris, a także HP-UX i AIX. Istotnymi kryteriami jego wyboru były również możliwość integracji z oprogramowaniem archiwizacyjnym ARCserve pracującym na serwerach NetWare w ok. 40 lokalizacjach Centertela na terenie całej Polski, a także możliwość integracji z systemami zarządzania, takimi jak IBM Tivoli, CA Unicenter i HP OpenView. Wdrożenie jednego z nich leży bowiem w planach Centertela w ramach realizacji strategii rozwoju.

Bardzo ważnym wymaganiem stawianym oprogramowaniu była także pełna zgodność ze stosowaną w Centertelu macierzą dyskową EMC. "Wybrane przez nas rozwiązanie Legato wykorzystuje pewne specyficzne cechy macierzy EMC, co pozwoliło skrócić czas przestoju aplikacji spowodowany koniecznością archiwizacji danych z kilku godzin do kilku minut" - mówi Jarosław Panasiuk.

Tak radykalną minimalizację przestoju osiągnięto dzięki możliwości wykonywania archiwizacji z tzw. kopii BCV macierzy EMC. Jest to kopia produkcyjnych baz danych zawartych na macierzy EMC. Aplikacje produkcyjne są niedostępne dla użytkowników tylko w czasie rozdzielenia produkcyjnej bazy danych od kopii BCV, co trwa nie dłużej niż 5 min. Następnie wykonanie archiwizacji jest realizowane w oparciu o kopię BCV, bez obciążania systemów produkcyjnych. Kopia ta może być również wykorzystana do celów raportowych lub testowo-programistycznych.

Rozwiązanie takie przynosi jeszcze jedną korzyść. W rzeczywistości serwery produkcyjne nie są bezpośrednio obciążane przez proces archiwizacji. Pracuje na nich tylko jeden agent, który jest odpowiedzialny za wyłączenie o określonej porze pracujących na serwerze aplikacji i ich uruchomienie po kilku minutach, gdy zostanie wykonana kopia BCV na macierzy EMC. "Bardzo dużym konkurentem dla Legato było oprogramowanie Veritas, ale niestety firma ta ma słabe wsparcie ze strony partnerów na rynku polskim i nie była w stanie spełnić stawianych przez nas warunków biznesowych" - mówi Konrad Kobylecki.

Robot z taśmami

"Istotnym elementem wyboru rozwiązania archiwizacyjnego był wybór rozwiązania, które zapewniłoby odpowiednią skalowalność. Chociaż pierwotnie zakładaliśmy, że do połowy br. wystarczy nam archiwizacja 1,5 TB danych, to rzeczywistość zweryfikowała te projekcje i już teraz wiadomo, iż objętość naszych danych przyrasta znacznie szybciej. Obecnie są to już n-krotności terabajtów" - mówi Jarosław Panasiuk.

PTK Centertel wykorzystuje bibliotekę taśmową HP 20/700 wyposażoną w 17 napędów DLT 8000 i 230 taśm, co umożliwia archiwizację 18,4 TB danych z zastosowaniem kompresji, lub 9,2 TB danych bez kompresji. Nie jest to jednak kres możliwości tej biblioteki taśmowej. W maksymalnej konfiguracji może być ona wyposażona w 690 taśm, co pozwala archiwizować do 55,2 TB danych z zastosowaniem kompresji, lub 27,6 TB, jeśli kompresja nie będzie stosowana. Oprócz biblioteki taśmowej istotnym elementem systemu archiwizacji jest serwer kopiowania zarządzający przenoszeniem kopii BCV macierzy EMC na taśmy. W Centertelu taką funkcję pełni serwer Sun E-3500, wyposażony w 200 GB pamięci dyskowej.

Trudności

Istotnym problemem i w zasadzie jednym z kryteriów wyboru rozwiązania był fakt, że równolegle z wdrażaniem scentralizowanego rozwiązania archiwizacyjnego w PTK Centertel przeprowadzano również konsolidację środowiska serwerowego oraz systemów przestrzeni dyskowej. Konieczne było więc wybranie takiego rozwiązania, które umożliwiałoby przeprowadzanie archiwizacji z równym powodzeniem zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu procesu konsolidacji. "Trudnością było również opracowanie dobrego zapytania ofertowego, uwzględniającego warianty scenariusza naszego rozwoju, co pozwoliłoby oferentom oprzeć propozycje konkretnych rozwiązań właśnie na tych scenariuszach. Dzięki skorzystaniu z pomocy zewnętrznej firmy udało się nam zminimalizować subiektywizm, jaki wkrada się do takich dokumentów" - mówi Jarosław Panasiuk.

Trudna była również faza negocjacji kontraktu z potencjalnymi dostawcami. "Propozycje kar, zabezpieczeń itd. były traktowane jak żart i wywoływały uśmiechy na twarzach rozmówców" - dodaje Jarosław Panasiuk.

Problemem przy wdrażaniu rozwiązania okazał się również fakt nierównomiernego przystosowania różnych platform serwerowych do współpracy z oprogramowaniem archiwizacyjnym, zwłaszcza w aspekcie maksymalnego wykorzystania mechanizmów macierzy EMC. Dotyczyło to zarówno systemów operacyjnych, jak i wersji aplikacji. "Okazało się np. że oprogramowanie Legato wymagało aktualizacji w przypadku występowania różnorodności wersji baz danych Oracle i do czasu zakończenia migracji na nową jej wersję część danych musi być archiwizowanych w alternatywny sposób" - wyjaśnia Jarosław Panasiuk.

Eksploatacja i utrzymanie systemu

Wdrożenie systemu archiwizacji w Centertelu przebiegało w taki sposób, by całość ekspertyzy związanej z projektowaniem systemu i opracowywaniem scenariuszy archiwizacji była przekazana wybranym pracownikom firmy, docelowo odpowiadającym za planowanie rozwoju tego systemu. "Dużą dawką doświadczenia, jeśli chodzi o opracowywanie procedur backupu, podzielił się z nami zespół specjalistów z firmy Legato, który wspólnie z firmą Optix uczestniczył we wdrożeniu rozwiązania archiwizacyjnego" - mówi Jarosław Panasiuk.

Chociaż Centertel docelowo planuje oddać eksploatację systemu archiwizacji w ręce swojego partnera (dotyczy to m.in. gwarantowanego czasu usuwania wszelkich usterek), to jego rozwój chce planować samodzielnie. "Za nadzorowanie tego systemu i jego rozwój odpowiada dzisiaj trzech pracowników Centertela" - mówi Jarosław Panasiuk.

Kolejnym krokiem planowanym przez PTK Centertel jest realizacja scentralizowanego systemu monitorowania procesu archiwizacji nie tylko w Data Center, ale również w całej Polsce, obejmująca zarówno system Legato, jak i oprogramowanie ARCserve pracujące na serwerach NetWare.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200