Dobry rok dla producentów telefonów komórkowych

Według Gartnera w I kw. br. na świecie sprzedano 224 mln sztuk telefonów komórkowych - 23,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2005 r. Analitycy firmy badawczej twierdzą, że cały 2006 r. będzie cechował się dużym wzrostem popytu, a liczba sprzedanych aparatów sięgnie 960 mln.

Obiecujący początek roku producenci telefonów komórkowych zawdzięczają głównie rynkom z regionu Azji-Pacyfiku, Japonii. Na nasyconych technologią mobilną obszarach (Europa Zachodnia, Ameryka Północna) zauważalne są głównie tendencje do wymiany telefonów, ze starszych typów na nowsze, choć również w tym segmencie zanotowano lekki regres.

Dwaj najwięksi dostawcy telefonów komórkowych to, Nokia i Motorola (ich łączne udziały w rynku wyniosły w I kw. br. 54,3 proc.). Urządzenia fińskiego koncernu preferowane były przede wszystkich na terenach Europy Zachodniej, Wschodniej, Środkowego Wschodu, Afryki oraz Azji. Na kontynencie amerykańskim Nokia również zajęła wysokie, drugie miejsce. Duża część przychodów koncernu w I kw. br. pochodziła ze sprzedaży telefonów działających w sieciach W-CDMA (UMTS).

Zobacz również:

  • Załamanie rynku smartfonów w Europie - najgorszy wynik od 9 lat
  • Gartner: rządowe wydatki na IT wzrosną o 5% w 2022 r.

Udziały rynkowe Motoroli wyniosły 20,3 proc. i były większe o 3,6 proc. od tych z I kw. 2005 r. Jest to również rekordowy wynik w odniesieniu do całej historii badań Gartnera, analizujących sprzedaż terminali przenośnych na świecie (przeprowadzane co kwartał od 2001 r.). Jak twierdzą eksperci Motorola ma szansę utrzymać wysokie notowania, głównie dzięki stałemu rozwojowi ciekawych projektów telefonów (nowe kształty, funkcjonalności).

Pierwszy kwartał br. oznaczał delikatny spadek udziałów dla koreańskiego Samsunga (o 1 proc.). Jedynymi obszarami, na których koncern zanotował wzrost sprzedaży były Europa Zachodnia i Ameryka Łacińska. Na pozostałych regionach Samsung przegrał rywalizację m.in. z Motorolą.

Dobry rok dla producentów telefonów komórkowych

Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie w I kw. br.

Wszędzie na plusie

W Europie Zachodniej w I kw. br. sprzedano 41,1 mln sztuk telefonów komórkowych (12 proc. więcej niż rok wcześniej). Dużą dynamikę wzrostu zapotrzebowania na terminale przenośne zanotowano na obszarach Europy Wschodniej, Środkowego Wschodu i Afryki (30 proc. więcej sprzedanych telefonów niż w I kw. 2005 r. - 41,3 mln sztuk).

W Ameryce Północnej nabywców znalazło niemal 40 mln urządzeń mobilnych, co stanowi 16 proc. wzrostu w stosunku do sytuacji sprzed roku. Głównym czynnikiem napędzającym koniunkturę jest w tym przypadku wzbogacenie oferty operatorów o nowe usługi pre-paidowe, które zachęciły kolejnych klientów do nabycia telefonów z kartą. Atrakcyjne pozostają także warunki, po spełnieniu których można wymienić posiadany przez siebie model aparatu na jego nowszy odpowiednik.

Aż 31 proc. więcej telefonów sprzedało się w I kw. br. w Ameryce Łacińskiej (24,6 mln sztuk). Kolejne wysokie wzrosty zanotowano na rynkach wschodzących z regionu Azji-Pacyfiku (Chiny, Indie), gdzie dostarczono 64,4 mln nowych urządzeń przenośnych (zmiana o 36 proc. w ciągu roku). W samej Japonii sprzedano 12,6 mln sztuk telefonów komórkowych (6 proc. wzrostu).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200