Dobry pomysł na IT
- 03.02.2014, godz. 08:30
Metamorfozy outsourcingu
Analitycy prognozują, że w najbliższej przyszłości rynek outsourcingu zacznie się zmieniać za sprawą krótszych kontraktów. Według raportu firmy Ovum „Outlook for the Global Outsourcing Market at the Tail End of the Financial Crisis” renegocjacje i rekonstrukcje kontraktów będą charakterystyczną cechą przyszłego rynku outsourcingu na świecie. Biznes nie chce juz podpisywać długookresowych umów, pozostają one bowiem w sprzeczności z koniecznością uzyskania jak największej elastyczności środowiska IT. Większość organizacji nie będzie już chciała podpisywać kontraktów na siedem, dziesięć czy piętnaście lat, choć branże, takie jak administracja rządowa czy siły zbrojne, nadal będą zainteresowane umowami długookresowymi. Trend do zawierania krótszych umów zmniejszy jednak dochody z kontraktów na rynku wartym obecnie 146 mld USD. Dlatego według prognoz globalny rynek outsourcingu IT może w 2014 r. zwiększać się jedynie o 4%. Firmy w 2014 r. mają konkretne oczekiwania wobec dostawców. To już nie tylko bezpieczeństwo i zapewnienie dostępności – organizacje chcą mieć możliwość zakupu rozwiązań w modelu chmury, więc obecnie każdy dostawca outsourcingu musi być przygotowany na to, że oczekuje się od niego dobrej oferty cloud, inaczej trudno mu będzie pozyskać nowych klientów i utrzymać obecnych. „Szansą na to, że outsourcing będzie ciągle interesujący, jest cloud, który też można nazwać outsourcingiem. Dzięki cloudowi klient otrzymuje wyjątkową elastyczność” – mówi Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions.
Niestety, jak wspominają analitycy, chmura będzie „odgryzać” dostawcom dochody z outsourcingu infrastruktury. Z drugiej strony wirtualizacja (sieci, serwerów, storage etc.) zmniejsza koszty serwisu samego sprzętu.
Zobacz również:
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
- Outsourcing zbudowany na partnerstwie
W obrębie rynku outsourcingu są też nowe obszary wzrostu. Z pewnością będzie nim w 2014 r. Selective Outsourcing. Takie podejście do outsourcingu zaczyna być modne w średnich i dużych przedsiębiorstwach z sektora publicznego i prywatnego. Organizacje wolą angażować wielu partnerów dla różnych aplikacji i usług IT, niż wiązać się z jednym, dużym, tradycyjnym outsourcerem. W tej sposób uzyskują znacznie większą elastyczność. Generuje to także ruch w centrach BPO, gdyż zyskują w ten sposób więcej nowych klientów.
Zapis wideo debaty Wyzwania IT zobacz tutaj
Branże korzystające z outsourcingu (wskazania w %) | |||
---|---|---|---|
Korzysta |
Zamierza |
Nie zamierza |
|
Ubezpieczenia | 90 | 0 | 10 |
Bankowość i finanse | 77 | 5 | 18 |
Handel i dystrybucja | 75 | 0 | 25 |
Telekomunikacja i media | 70 | 10 | 20 |
Sektor reklamowy i wydawnictwa | 67 | 17 | 16 |
Energetyka i paliwa | 44 | 11 | 34 |
Produkcja | 37 | 6 | 57 |
FMCG | 33 | 19 | 57 |
Inne | 54 | 15 | 31 |
Ogółem | 50 | 7 | 43 |
Źródło: Outsourcing Experts Ipsos, 2013
Postrzeganie korzyści z outsourcingu (wskazania w %) | |||
---|---|---|---|
2008 |
2010 |
2012 |
|
Oszczędność czasu | 39 | 55 | 78 |
Dostęp do nowoczesnych technologii | 23 | 48 | 70 |
Redukcja kosztów | 38 | 60 | 67 |
Profesjonalna obsługa | 30 | 48 | 66 |
Zwiększenie konkurencyjności | - | - | 58 |
Redukcja zatrudnienia | 21 | 37 | 57 |
Lepsza jakość | 18 | 29 | 41 |
Wzrost bezpieczeństwa operacji | 11 | 13 | 25 |
Brak korzyści | 7 | 4 | 4 |
Inne | 8 | 3 | 2 |
Źródło: Outsourcing Experts Ipsos, 2013
Insourcing kontra outsourcing (wskazania w %) | |||
---|---|---|---|
Średnio |
Duże przedsiębiorstwa (powyżej 1000 pracowników) |
Małe przedsiębiorstwa (10–99 pracowników) |
|
Wyłącznie rozwiązania in-house | 56 | 28 | 66 |
Tylko outsourcing | 1 | 1 | 1 |
Oba modele | 43 | 72 | 33 |
Źródło: 2014 B2B Marketing Trends: North America Content Marketing Institute/Marketing Profs