Dobry pomysł na IT

Metamorfozy outsourcingu

Analitycy prognozują, że w najbliższej przyszłości rynek outsourcingu zacznie się zmieniać za sprawą krótszych kontraktów. Według raportu firmy Ovum „Outlook for the Global Outsourcing Market at the Tail End of the Financial Crisis” renegocjacje i rekonstrukcje kontraktów będą charakterystyczną cechą przyszłego rynku outsourcingu na świecie. Biznes nie chce juz podpisywać długookresowych umów, pozostają one bowiem w sprzeczności z koniecznością uzyskania jak największej elastyczności środowiska IT. Większość

Dobry pomysł na IT

DARIUSZ KUŁAKOWSKI, CZŁONEK ZARZĄDU GPW SA

Formuła outsourcingu pozwoliłaby poprawić efektywność i zmniejszyć koszty biur maklerskich, które nie są dużymi przedsiębiorstwami. Ale one tego zrobić nie mogą, bo nadzorca wymaga, by pełna odpowiedzialność przeszła na stronę firmy świadczącej usługi.

organizacji nie będzie już chciała podpisywać kontraktów na siedem, dziesięć czy piętnaście lat, choć branże, takie jak administracja rządowa czy siły zbrojne, nadal będą zainteresowane umowami długookresowymi. Trend do zawierania krótszych umów zmniejszy jednak dochody z kontraktów na rynku wartym obecnie 146 mld USD. Dlatego według prognoz globalny rynek outsourcingu IT może w 2014 r. zwiększać się jedynie o 4%. Firmy w 2014 r. mają konkretne oczekiwania wobec dostawców. To już nie tylko bezpieczeństwo i zapewnienie dostępności – organizacje chcą mieć możliwość zakupu rozwiązań w modelu chmury, więc obecnie każdy dostawca outsourcingu musi być przygotowany na to, że oczekuje się od niego dobrej oferty cloud, inaczej trudno mu będzie pozyskać nowych klientów i utrzymać obecnych. „Szansą na to, że outsourcing będzie ciągle interesujący, jest cloud, który też można nazwać outsourcingiem. Dzięki cloudowi klient otrzymuje wyjątkową elastyczność” – mówi Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions.

Niestety, jak wspominają analitycy, chmura będzie „odgryzać” dostawcom dochody z outsourcingu infrastruktury. Z drugiej strony wirtualizacja (sieci, serwerów, storage etc.) zmniejsza koszty serwisu samego sprzętu.

Zobacz również:

  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
  • Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
  • Outsourcing zbudowany na partnerstwie

W obrębie rynku outsourcingu są też nowe obszary wzrostu. Z pewnością będzie nim w 2014 r. Selective Outsourcing. Takie podejście do outsourcingu zaczyna być modne w średnich i dużych przedsiębiorstwach z sektora publicznego i prywatnego. Organizacje wolą angażować wielu partnerów dla różnych aplikacji i usług IT, niż wiązać się z jednym, dużym, tradycyjnym outsourcerem. W tej sposób uzyskują znacznie większą elastyczność. Generuje to także ruch w centrach BPO, gdyż zyskują w ten sposób więcej nowych klientów.

Zapis wideo debaty Wyzwania IT zobacz tutaj

Branże korzystające z outsourcingu (wskazania w %)

Korzysta
Zamierza
Nie zamierza
Ubezpieczenia 90 0 10
Bankowość i finanse 77 5 18
Handel i dystrybucja 75 0 25
Telekomunikacja i media 70 10 20
Sektor reklamowy i wydawnictwa 67 17 16
Energetyka i paliwa 44 11 34
Produkcja 37 6 57
FMCG 33 19 57
Inne 54 15 31
Ogółem 50 7 43

Źródło: Outsourcing Experts Ipsos, 2013

Postrzeganie korzyści z outsourcingu (wskazania w %)

2008
2010
2012
Oszczędność czasu 39 55 78
Dostęp do nowoczesnych technologii 23 48 70
Redukcja kosztów 38 60 67
Profesjonalna obsługa 30 48 66
Zwiększenie konkurencyjności - - 58
Redukcja zatrudnienia 21 37 57
Lepsza jakość 18 29 41
Wzrost bezpieczeństwa operacji 11 13 25
Brak korzyści 7 4 4
Inne 8 3 2

Źródło: Outsourcing Experts Ipsos, 2013

Insourcing kontra outsourcing (wskazania w %)

Średnio
Duże przedsiębiorstwa (powyżej 1000 pracowników)
Małe przedsiębiorstwa (10–99 pracowników)
Wyłącznie rozwiązania in-house 56 28 66
Tylko outsourcing 1 1 1
Oba modele 43 72 33

Źródło: 2014 B2B Marketing Trends: North America Content Marketing Institute/Marketing Profs


TOP 200