Dobre praktyki w umowach wdrożeniowych

Klient powinien dążyć do tego, aby możliwie szeroko przedstawić obszary ewentualnych eksploatacji programu, a więc zezwolić w umowie na zwielokrotnienie w jakiejkolwiek formie, dokonywanie przekształceń, zmian, użyczanie, przeglądanie, dowolne modyfikowanie przez zamawiającego.

Podpisując umowę, należy wziąć pod uwagę także kwestie zależnych praw autorskich, obejmujących między innymi prawo do opracowania cudzego utworu. Art. 46 prawa autorskiego mówi, że jeśli w licencji nie postanowiono inaczej, to twórca zachowuje wyłączne prawo do wykonywania praw zależnych, nawet jeśli umowa przewiduje przeniesienie całości autorskich praw majątkowych na klienta.

Co do zasady, umowa zwykle jest podpisywana na czas oznaczony. W innych przypadkach przyjmuje się, że czas trwania umowy licencyjnej nie może być dłuższy niż czas trwania praw majątkowych.

Walka z wiatrakami, czyli odbiór przedmiotu

Odbiór jest kluczowym etapem procesu wdrożenia. Potwierdza on poprawność wykonania zadania i umożliwia wystawienie faktury VAT za usługę. W tym momencie klient nie może już zgłaszać usterek oraz wnosić innych zastrzeżeń.

Problem powstaje, gdy zostały zrealizowane zgodnie z umową poszczególne etapy, a klient nie decyduje się na podpisanie protokołów. W takich sytuacjach firma wdrożeniowa jest zmuszona poprawić obszar działania, w których są usterki. Brak protokołu skutecznie blokuje zlecenie płatności.

Dostawcy proponują stosować protokoły jednostronne. Można zastanawiać się, czy bardziej korzystnym rozwiązaniem nie będzie dążenie do odbiorów poszczególnych etapów wdrożenia. Umożliwia to skontrolowanie części projektu, wcześniejsze wychwycenie niepokojących sygnałów, doprecyzowanie mechanizmów funkcjonowania oprogramowania i w konsekwencji uzyskania zapłaty za konkretne, ukończone moduły. Z drugiej strony zamawiający ma pewność, że nieterminowe oddanie etapu według harmonogramu może stanowić atut w rozmowach o obniżeniu wynagrodzenia. W skrajnych przypadkach opóźnienia po stronie wykonawcy mogą stanowić powód do odstąpienia od umowy.

Więcej o umowach wdrożeniowych dowiesz się podczas warsztatów Computerworld: „Najlepsze praktyki umów wdrożeniowych, czyli droga do udanego projektu IT”, które poprowadzi Marcin Maruta z kancelarii Maruta i Wspólnicy. Terminy szkoleń:"" target="_blank" class="link">https://www.computerworld.pl/konferencje">" target="_blank" class="link">https://www.computerworld.pl/konferencje


TOP 200