Dobre praktyki w cyfryzacji biznesu TSL

Przedsiębiorstwa transportowe, spedycyjne i logistyczne działają w konkurencyjnym i zmiennym otoczeniu biznesowym. Projektowane dla nich rozwiązania IT muszą być stabilne, oferować wysoką jakość i krótki time-to-market. Jak z tym wyzwaniem radzą sobie technologiczni liderzy branży?

IT jest dla firm sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) podstawą optymalizacji kosztów dostaw czy automatyzacji procesów biznesowych. Sęk w tym, że liczba zmiennych, jakie muszą zostać uwzględnione podczas digitalizacji, jest ogromna. Środowisko biznesowe TSL jest z kolei zmienne jak w mało której branży. Wiele do powiedzenia mają na ten temat szefowie informatyki firm, które już zdążyły oprzeć swoją pozycję konkurencyjną na wydajności zaplecza teleinformatycznego.

Punktem wyjścia muszą być potrzeby biznesowe

„Nie ma możliwości przeprowadzenia sprawnej i efektywnej kosztowo digitalizacji procesów biznesowych bez zrozumienia ich przebiegu oraz wiedzy o planach rozwojowych spółki i ciągłego poszukiwania nowatorskich rozwiązań” – mówi Bartłomiej Raczyński, właściciel firmy doradczej Ramac, wcześniej CIO Siódemki i architekt jej cyfrowego sukcesu. „Potrzebne jest „zrozumienie potrzeb biznesowych branży logistycznej, słuchanie i rozumienie realnych potrzeb klienta zewnętrznego i wewnętrznego, dialog z partnerem biznesowym w zakresie nowych rozwiązań” – dodaje.

Zobacz również:

  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią

Zgodnie z taką logiką dział IT Siódemki szukał sposobów, by zapewnić sprawną logistykę przy jednoczesnej redukcji kosztów i formalności. W tym celu stworzono łatwe do wdrożenia moduły wysyłkowe, które najwięksi klienci mogą zaimplementować w wykorzystywanych przez siebie aplikacjach magazynowo-sprzedażowych. Funkcjonalność ta pozwala m.in. przygotować niezbędną dokumentację przewozową bezpośrednio w programie, tworzyć listy przewozowe na podstawie danych z faktur czy udostępniać dane na temat przesyłki pracownikom zainteresowanych działów biznesowych. Odpowiednie moduły zostały przygotowane dla większości najpopularniejszych aplikacji ERP.

IT musi brać czynny udział w kreowaniu strategii rozwoju firmy

„Czynny udział CIO oraz jego zespołu w procesie tworzenia strategii rozwojowej spółki jest drugim czynnikiem pozwalającym na wprowadzenie zmiany szybko i uzyskanie odpowiedniego efektu biznesowego. Proces opracowania nowego rozwiązania jest długotrwały i trudny ze względu na złożoność procesów biznesowych w firmie kurierskiej. Jednocześnie dynamika zmian środowiska biznesowego, w jakim działa firma kurierska, jest bardzo duża, co powoduje konieczność opracowania takiej metodyki prowadzenia projektów informatycznych, aby było możliwe skrócenie czasu powstania rozwiązania od momentu wizji strategicznej do startu produkcyjnego” – opowiada Bartłomiej Raczyński.

Dążenie do jednolitości i integracji środowisk IT

„Chyba każdy szef informatyki marzy, aby nie mieć w swoim portfolio przestarzałych i różnorodnych aplikacji. Firmy średnie i duże mają dziesiątki, a nawet setki różnych programów, które należy integrować, co jest ogromnym wyzwaniem. Stąd jednym z głównych zadań CIO jest unifikowanie systemów i zastępowanie starych rozwiązań tymi obecnie najnowszymi” – mówi Sławomir Pawlak, dyrektor ds. IT w Grupie Raben, która podobnie jak Siódemka na swoim koncie zwycięstwo w konkursie Lider Informatyki, organizowanym przez naszą redakcję. „Dziś integracja – a nie poszczególne programy – jest największą przewagą rynkową firmy. Dziś poprzez nowoczesne narzędzia proste aplikacje można zbudować w kilka dni lub tygodni. Wyzwaniem jest integracja z innymi” – podkreśla.

Konferencja Computerworld "Tech Logistics"

Więcej na temat najlepszych praktyk i doświadczeń w digitalizacji przedsiębiorstw branży TSL można dowiedzieć się podczas konferencji Computerworld „Tech Logistics”, która odbędzie się 21 kwietnia 2016 r. w Warszawie.

Więcej informacji pod adresem www.computerworld.pl/konferencja/techlogistics

W Grupie Raben zrealizowano m.in. hurtownię danych zasilaną ze wszystkich systemów finansowo-księgowych, HR, CRM czy danych magazynowych i transportowych. Pozwala to na pełną sprawozdawczość oraz wgląd w wydajność procesów biznesowych firmy.

„Na dobrym fundamencie można wybudować bardzo wiele dobrych rozwiązań, można je także efektywnie modernizować i ulepszać. Prawdziwą wartością obecnych działów IT jest posiadanie odpowiedniej wiedzy i ‘pilnowanie’ spójnej architektury rozwiązań dla całego środowiska IT spółki” – dodaje Bartłomiej Raczyński.

Unifikacja środowisk IT musi uwzględniać wymianę danych i możliwie jak najdalej posuniętą automatyzację powtarzalnych czynności. Takie podejście przynosi korzyści zarówno po stronie przedsiębiorstwa, jak i jego klientów. Mając możliwość zaoszczędzenia kilkudziesięciu groszy na paczce bądź pójście do droższej konkurencji, która umożliwi zaoszczędzenie czasu i nakładu pracy, klient prawdopodobnie wybierze drugą opcję.

Należy skupić się na priorytetach

A do spraw drugorzędnych trzeba dobrać właściwych partnerów. „Jestem zwolennikiem podejścia, w którym dział IT spółki skupia się na zagadnieniach najważniejszych dla prawidłowego planowania, wdrażania i utrzymania infrastruktury IT, a zadania, które nie są krytyczne dla spółki i możliwe do efektywnego kontrolowania, są kupowane na zewnątrz (outsourcing usług). Przy zastosowaniu takiego podejścia bardzo ważne jest posiadanie sprawdzonych partnerów biznesowych, którzy w elastyczny sposób są wstanie nadążyć za potrzebami rozwojowymi spółki” – mówi Bartłomiej Raczyński z Ramac.

Dobre praktyki w cyfryzacji biznesu TSL
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200