Dobre planowanie chroni przed porażką

Takie metodyczne, kompleksowe podejście jest od lat stosowane na Zachodzie. Niestety w Polsce wiele projektów jest prowadzonych w sposób mało systematyczny: od dołu, od środka, jak popadnie. Wynika to z pośpiechu, braku znajomości metodyk i nadmiernego stopnia skomplikowania organizacji biznesowej. W efekcie powstaje szereg wyspowych rozwiązań, którymi ciężko w jakikolwiek sposób zarządzać.

Jakie są najważniejsze przyczyny niepowodzeń we wdrożeniach systemów biznesowych? Kto jest im winny - klient czy dostawca?

Jest cała masa problemów, a ich przyczyny leżą po obu stronach. Zwykle jednak problemy zaczynają się po stronie klienta, który nie jest przygotowany do wdrożenia, a jego procesy biznesowe nie są w żaden sposób zoptymalizowane - kontynuowanie wdrożenia w takich warunkach to projektowanie porażki. Druga kwestia to ustalenie rzeczywistych potrzeb. W większych organizacjach często bardzo trudno jest ustalić, czego tak naprawdę potrzebują różne departamenty. Rzadka jest tu jednomyślność i wspólne ustalenia. Dodatkowo użytkownicy często chcą wodotrysków, co dodatkowo zwiększa skomplikowanie projektu, wydłuża czas i zwiększa budżet projektu. Kolejnym problemem jest wybór dostawcy. Z reguły klienci wybierają firmę wdrożeniową pod bezpośrednim wpływem handlowca, który potrafi dobrze zareklamować swój produkt. Tymczasem wszystkie systemy mają specyficzną dla siebie architekturę wewnętrzną, która przecież też musi pasować do biznesowej konstrukcji firmy. Niewystarczające są również przygotowania do negocjacji umowy, co skutkuje niekorzystnymi warunkami i stosunkowo słabym zabezpieczeniem interesów klientów.

Jakie powinny być efekty dobrej analizy poprzedzającej wdrożenie? Jakie zalecenia są najbardziej istotne dla późniejszego sukcesu wdrożenia?

W efekcie takiej analizy, powinno powstać kilka wniosków krytycznych dla powodzenia projektu. Wbrew pozorom nie są najważniejsze harmogram, budżet czy zakres projektu. Bardziej istotne elementy to mapy procesów i zalecenia zmierzające do ich optymalizacji. Zaprojektowanie sposobu używania systemu tzw. use case’y, czyli wszelkie możliwe przypadki wykorzystania systemu przez przyszłych użytkowników, zaprojektowanie architektury biznesowej i IT, określenie głównych wymagań dotyczących systemu oraz dokładny opis zmian organizacyjnych towarzyszących wdrożeniu. Moim zdaniem, to elementy najważniejsze, ponieważ dzięki nim w bardzo czytelny sposób można przekazać dostawcy, czego konkretnie potrzebuje klient.


TOP 200