Doba dla biura

Office Depot otworzył sklep internetowy, zintegrowany z systemem logistycznym. Czas realizacji zamówień skrócił się do 24 godzin.

Office Depot otworzył sklep internetowy, zintegrowany z systemem logistycznym. Czas realizacji zamówień skrócił się do 24 godzin.

Według deklaracji przedstawicieli Office Depot, do końca tego roku większość wydatków reklamowych będzie przeznaczona na promocję sklepu internetowego. Od chwili otwarcia liczba odwiedzających go osób wzrasta o ok. 20% tygodniowo. Co najmniej do końca tego roku Office Depot wstrzymał również inwestycje w budowę nowych sklepów w Polsce.

Koniec zaopatrzeniowców

"Obecnie ok. 50% realizowanych przez nas zamówień stanowią dostawy bezpośrednie - model zbliżony do sprzedaży przez Internet. Minęła już era, kiedy klienci musieli tracić swój czas w różnych sklepach, w poszukiwaniu produktów potrzebnych do funkcjonowania biura" - mówi Tomasz Starczynowski, dyrektor ds. sprzedaży internetowej w Potamkin International Polska, do której należy prawo do używania znaku towarowego Office Depot w Polsce.

Otwarcie sklepu internetowego było początkowo planowane na listopad 1999 r., ostatecznie uruchomiono go w połowie tego roku. Niestety, realizacja tego projektu zbiegła się w ub.r. z kilkoma innymi przedsięwzięciami, m.in. wdrożeniem nowej wersji systemu wspierającego działania firmy, zakończeniem prac związanych z problemem roku 2000, a także przejęciem przez Office Depot innego przedsiębiorstwa Office Centre, co opóźniło jego zakończenie.

Wszyscy wiedzą wszystko

Dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na jednej platformie systemowej OS/400 wdrożenie systemu do sprzedaży przez Internet nie przysporzyło większych problemów technicznych. Najwięcej pracy zespołu projektowego pochłonęła integracja zbudowanego na podstawie IBM Net.Commerce Server sklepu z dedykowanym, rozproszonym systemem logistyczno-magazynowym, pracującym w polskim oddziale Office Depot.

Sklep internetowy połączono z centralną bazą danych, której kopie znajdują się w każdym z 16 sklepów Office Depot. "W ten sposób firma zyskała jedno źródło danych i reguł biznesowych" - twierdzi Tytus Suski, konsultant z IBM Polska, koordynujący wdrożenie w Office Depot. Dzięki integracji zamówienia składane przez Internet trafiają bezpośrednio do tego sklepu, w którego zasięgu znajduje się klient. Informacja o zamówieniu dociera równocześnie do działu finansowego i magazynu, gdzie następnie pakowany jest towar.

"Klient zamawiający przez Internet wie od razu, czy mamy w tej chwili towar, którego poszukuje. Nasze korzyści to przede wszystkim wyeliminowanie pomyłek, nieuchronnych przy wymianie faksów czy zbieraniu zamówień przez telefon, i przyspieszenie czasu realizacji zamówień" - wyjaśnia Tomasz Starczynowski.

Do systemu sprzedaży przez Internet wprowadzono wiele dodatkowych udogodnień. Jednym z nich jest system dyskontowy, umożliwiający klientowi zorientowanie się w przysługujących mu zindywidualizowanych obniżkach i upustach. Każdy z klientów Office Depot ma indywidualne konto, na którym może sprawdzić dotychczasowe zamówienia.

Powtarzalne zakupy

Office Depot planuje rozbudowę sklepu. W najbliższych tygodniach zostanie zakończony projekt jego personalizacji. Duża część zakupów dokonywanych w Office Depot ma charakter powtarzalny. Dlatego też firma zamierza umożliwić klientom tworzenie indywidualnych list towarów zawierających ustalony przez nich pakiet produktów.

W przyszłym roku prawdopodobnie rozpocznie się także projekt integracji sklepu z systemem finansowo-księgowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200