Disaster recovery a wirtualizacja i cloud

Disaster recovery w oddziałach firm

Zwykle w centralach firm nakłady na systemy distaster recovery są większe, przy czym dużo łatwiej zarządza się lokalną infrastrukturą niż zdalną, zlokalizowaną w oddalonych oddziałach.

Menedżerowie coraz częściej zwracają uwagę na to, aby plan distaster recovery obejmował również oddziały firm, choćby ze względu na to, iż trudniej jest zarządzać odległą infrastrukturą i zasobami, a brak ciągłości biznesowej systemu informatycznego może być równie dotkliwy, jak w centrali przedsiębiorstwa. Usuwanie skutków awarii dla zdalnych biur zawsze było wyzwaniem dla administratorów. Oddziały posiadają zazwyczaj technologie i systemy on-site, budowane w długim czasie, które często są środowiskiem niezależnym od centrali. Dzięki rozwiązaniom dostępnym w chmurze szanse na stworzenie wydajnego i skutecznego planu odzyskiwania systemów po awarii dla odległych biur stało się dostępne na wyciagnięcie ręki przy zachowaniu stosunkowo niskich kosztów oraz zadowalającej skuteczności.

Zobacz również:

  • 5 priorytetów, które obniżają koszty chmury i usprawniają operacje IT

Jednak czy użycie chmury jest zawsze odpowiednim rozwiązaniem do odzyskiwania danych dla zdalnego biura? Mimo wszystkich zalet technologii wirtualizacyjnej, nie zawsze wdrożenie distaster recovery opartego na chmurze jest proste i bezpieczne, jakby się wydawało. Odzyskiwanie po awarii wykracza poza zwykłe tworzenie kopii zapasowych i ochronę serwera. Obejmuje również kompleksową mieszankę technologii, procesów i problemów zgodności, takich jak zapewnienie łączności, replikacja czy choćby redundancja obciążenia sieciowego.

Jakość i wydajność łącza jest w tym wypadku kwestia priorytetową. Zakładając, że przepływ danych wykorzystywanych do distaster recovery wykonywany jest na zewnątrz (np. do centrali firmy), to po wystąpieniu awarii i uruchomieniu procedur odzyskiwania należy zadbać o odpowiedni transfer w drugą stronę. Słaba jakość łącza i mała przepustowość, jeśli tylko nie uniemożliwi, to z pewnością wydłuży czas przywrócenia systemów do pełnej funkcjonalności.

Mając na uwadze słabe strony transferu pomiędzy odległymi lokalizacjami, producenci oprogramowania obsługującego backup systemów czy replikację danych wyposażają swoje produkty w mechanizmy wspomagające szybki przesył danych, stosując między innymi deduplikację.

Klasycznym przykładem realizacji planu distaster recovery jest stworzenie infrastruktury chmury prywatnej w centrali firmy, gdzie znajdują się bieżące kopie danych z oddziałów i systemów serwerowych w stanie gotowości do awaryjnego uruchomienia na wypadek wystąpienia awarii.

Wirtualizacja sprzętu i aplikacji

Komputery i oprogramowanie użytkowników to istotne elementy infrastruktury przedsiębiorstwa, które biorą udział w utrzymaniu jego ciągłości biznesowej. W ich wypadku również można wykorzystać technologie wirtualizacyjne do zapewnienia działania oraz odzyskiwania danych - począwszy od prostej replikacji danych użytkownika na przestrzeń dyskową znajdującą się w chmurze, po wirtualizację desktopów oraz aplikacji.

Wirtualizacja desktopów i aplikacji umożliwia centralizację systemów klienckich oraz ich standaryzację. Dzięki temu, że użytkownik wykorzystuje jedynie terminal, który uruchamia i łączy się z wirtualnym systemem operacyjnym znajdującym się na hoście wirtualizacyjnym. Taka konfiguracja z wykorzystaniem usług w modelu cloud ułatwia zarządzanie środowiskiem użytkowników oraz backup systemów i aplikacji. W środowisku klastrowym czas uruchomienia usług po awarii węzła jest wtedy sprowadzany do niezbędnego minimum z korzyścią dla użytkowników oraz administratorów. Również w razie awarii terminala nie ma żadnego problemu z uruchomieniem kopii środowiska klienta na innym sprzęcie.


TOP 200