DirectX10 = 10 razy wolniej?

Szokujące wyniki

Company of Heroes to dobra lecz wymagająca gra. Wymagająca nie tylko pod względem poziomu trudności rozgrywki lecz także stawiająca wysoką poprzeczkę odnośnie wydajności peceta. Widać to wyraźnie po wynikach naszych testów.

DirectX10 = 10 razy wolniej?

Wydajność kart w pierwszy testach DX10. Nie wygląda to optymistycznie

DX9 - jest dobrze

Choć nasza maszyna testowa do słabeuszy z pewnością nie należy, to gra nie pracuje na niej nadzwyczaj szybko. Istotne jest za to to, że nawet przy stosunkowo taniej karcie graficznej GeForce 8600 GTS, w DirectX 9 i rozdzielczości 1280x1024 pikseli i maksymalnych detalach rozgrywka jest całkowicie płynna. Po wyposażeniu peceta w szybsze modele kart takie jak np. Radeon HD 2900 XT można wręcz mówić o pewnym zapasie mocy. Przy zwiększeniu rozdzielczości do 1600x1200 pikseli grywalność na poziomie przynajmniej 30 klatek/s czyli taką przy której grafika generowana jest płynnie osiąga GeForce 8800 Ultra i Radeon. Karta NVIDII nie zauważa różnicy rozdzielczości, natomiast spadek wydajności na karcie ATI jest już wyraźny, choć wciąż stosunkowo niewielki. GeForce 8600 GTS nie zapewnia już płynnej rozgrywki, lecz gry zmniejszycie tryb pełnoekranowego wygładzania krawędzi, np. z 4x do 2x to 30 klatek/s pozwoli Wam na płynną grę i w takiej rozdzielczości.

Zobacz również:

  • "Dostajemy 200 stopionych kart RTX 4090 miesięcznie". Serwis ostrzega

DX10 - katastrofa

Uruchamiamy przy tych samych ustawieniach szczegółów tryb DX10 i....w zależności od karty możemy sobie pograć bądź popatrzeć na pokaz slajdów. Praktycznie tylko GeForce 8800 Ultra, najszybsza obecnie karta graficzna, radzi sobie z COH z DX10 w obu testowych rozdzielczościach. Spadek wydajności w stosunku do DX9 jest bardzo duży, lecz płynność gry zostaje zachowana. Mając Radeona HD 2900XT nie mam mowy o grze w DX10, a wydajność Galaxy GeForce 8600 GTS w tym trybie można jedynie pominąć milczeniem.

DX10 w Call of Juarez

Powiecie, że to dopiero pierwsza gra, pierwszy poprawnie działający benchmark z obsługą DX10 i trzeba poczekać na kolejne aby wyciągać daleko idące wnioski. Zgadzamy się z Wami całkowicie, lecz niestety nasze doświadczenia z demami pokazującymi możliwości DX10 każą nam przypuszczać, że i w innych tytułach spadek wydajności po uruchomieniu DX10 może być bardzo duży. Gdy uruchomiliśmy na karcie GF 8800 Ultra benchmark Lost Planet okazało się, że karta osiąga w nim zaledwie 22 klatki (test Snow) i 27 klatek (Cave) i to w niskiej rozdzielczości 1280x960 pikseli. Karta GeForce 8600 GTS w tym samym benchmarku generowała obraz z ilością 2 klatek/s...Najwydajniejsze dostępne karty tylko w trybach bez wygładzania anizotropowego zapewnią płynną rozgrywkę w Call of Juarez DX10. Po raz kolejny okazało się, że o wydajności w grze w dużej mierze decyduje optymalizacja oprogramowania "pod konkretny tytuł". W COH karta Radeon HD 2900XT wypadł nieciekawie, natomiast w Call of Juarez już całkiem dobrze, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę o wiele niższą cenę od GeForce 8800 Ultra. Okazuje się, że hasło DX10 wiąże się nie tylko z modernizacją efektów graficznych lecz także, a może nawet przede wszystkim z modernizacją kart graficznych które powinny się znaleźć w naszych pecetach. Te, które oferowane są obecnie są naszym zdaniem po prostu za wolne, dlatego uważamy, że w chwili obecnej podejmując decyzję o zakupie karty graficznej warto skoncentrować się na jej stosunku wydajności do ceny w aplikacjach DX9, a zabawę z DX10 odłożyć sobie na czasy gdy wydajność sprzętu dorówna wymaganiom nowych gier. Pewne jest to, że DX10 w tańszych kartach służy jedynie do celów marketingowych i ma skłonić klientów do wymiany starszych (a często wcale nie wolniejszych) kart na nowy model. Jeśli DX10 to tylko na kartach najszybszych jakie teraz można kupić. Karty z niższego i średniego przedziału cenowego do grania w tytuły DX10 po prostu się nie nadają.


TOP 200