Desktop na łańcuszku

Pamięci Flash/USB jako platforma dla aplikacji mobilnych? Technicznie jest to możliwe. Pytanie, czy biznes podchwyci pomysł.

Pamięci Flash/USB jako platforma dla aplikacji mobilnych? Technicznie jest to możliwe. Pytanie, czy biznes podchwyci pomysł.

Pamięci USB Flash w praktyce całkowicie zastąpiły już 3,5-calowe dyskietki jako przenośne pamięci masowe. Systematyczny spadek cen i wzrost dostępnej pojemności USB Flash, która sięga obecnie 2 GB, spowodowały pojawienie się nowej idei ich zastosowań. Pojawiły się pomysły, by stosować pamięci Flash jako zamienniki dla komputerów przenośnych. Pamięci te pozwalają już nie tylko na przechowywanie bieżących dokumentów, ale całkiem sporych zasobów danych. Umożliwiają także przechowywanie i uruchamianie aplikacji na dowolnym komputerze, np. w kawiarence internetowej.

Budowanie zainteresowania

Ta idea jest bliska urzeczywistnienia. Na przykład firma U3 (http://www.u3.com ), utworzona w styczniu br. przez SanDisk i M-Systems, opracowała specyfikacje, biblioteki API i podstawowe aplikacje umożliwiające realizację tego pomysłu. Jednocześnie wielu producentów pamięci Flash USB, jak m.in. Kingston, SanDisk, Verbatim, Memorex, Intuix i M-Systems, zapowiada wprowadzenie już we wrześniu br. urządzeń zgodnych ze specyfikacją U3.

Specyfikacją U3 - z zamiarem publikacji zgodnych z nią aplikacji jeszcze w tym roku - zainteresowało się także kilkunastu producentów oprogramowania. Jedna z nich - Siber Systems opracowała program Pass2Go zajmujący 2 MB pamięci i umożliwiający bezpieczne przechowywanie we Flash USB takich informacji, jak: hasła, kontakty, notatki tekstowe, numery kart kredytowych itp., a także zawierający mechanizm automatycznego logowania.

Z kolei Mozilla Foundation przygotowuje wersję przeglądarki Firefox, którą będzie można instalować w pamięciach zgodnych ze specyfikacją U3. Wśród tych, którzy zapowiedzieli wsparcie dla U3, są firmy takie jak: McAfee, PowerHouse, RealNetworks, Trend Micro, ICQ, Thunderbird, Ulead Systems i Zone Labs (Check Point).

Pytanie o prędkość

Mimo że wykorzystanie Flash USB do uruchamiania aplikacji jest bardzo atrakcyjną perspektywą, należy pamiętać o ograniczeniach tego typu zastosowań. Mimo że pojemności pamięci Flash USB sięgające 2 GB umożliwiają instalację nawet bardzo pokaźnych aplikacji i dużych plików multimedialnych, to wąskim gardłem może się okazać szybkość transmisji.

Interfejsy USB 2.0 mają maksymalną przepustowość 480 Mb/s (60 MB/s, a w praktyce ok. 40 MB/s), ale wiele komputerów będących w użyciu posiada porty zgodne z USB 1.1 działające z prędkością często poniżej 1 MB/s. Poza tym same pamięci Flash wciąż są względnie wolne i obecnie umożliwiają zapis z prędkościami 1,5-7 MB/s, co oznacza, że przesłanie 200 MB pliku lub programu trwa teoretycznie od 30 s do ponad dwóch minut. Szybkość odczytu informacji jest o połowę większa, ale to wciąż powoli, jak na oczekiwania użytkownika bardziej zaawansowanych aplikacji.

W przypadku mniej wymagających programów, jak przeglądarka, kalendarz itp. lub odchudzonych wersji innych aplikacji efektywność pracy może być jednak zadowalająca. Już za kilka miesięcy będzie to można sprawdzić w praktyce i wówczas rynek da jasną odpowiedź, czy technologia U3 będzie przebojem, czy też nie.

Kuszenie deweloperów

Oprócz specyfikacji U3, która ma duże szanse stać się standardem de facto, U3 opracowała jeszcze: aplikację o nazwie U3 Launchpad, będącą interfejsem umożliwiającym uruchamianie programów zapisanych w pamięci Flash USB, U3 Smart Applications - specyfikację API dla Launchpad oraz U3 Device API - biblioteki interfejsów API dla urządzeń.

System U3 został tak zaprojektowany, by nie tylko nie pozostawiać w komputerze PC żadnych informacji zapisanych w pamięci Flash, ale również nie wprowadzać żadnych trwałych zmian w jego konfiguracji. Oprogramowanie U3 może pracować pod kontrolą Windows XP lub Windows 2000.

Na popularyzację platformy U3 największy wpływ będzie mieć dostępność aplikacji biznesowych będących w powszechnym użyciu. Obecnie wydaje się, że nie powinno to być istotną barierą. Podczas czerwcowej konferencji U3 Global Developer Summit w San Jose, 24 firmy software'owe zapowiedziały wprowadzenie jesienią tego roku przynajmniej 45 aplikacji na platformę U3.

W poszukiwaniu zastosowań

Dla pracownika korzyścią z wdrożenia pomysłów U3 w życie byłaby rezygnacja z podróżowania z niezbyt wygodnym notebookiem, zaś dla pracodawcy - poważne oszczędności na sprzęcie. Oczywiście, korzyści te zmaterializują się dopiero wtedy, gdy liczba publicznie dostępnych komputerów na terenie działania firmy będzie zadowalająca, gdy nie będą one notorycznie zajęte oraz gdy będą udostępniać port USB, co nie zawsze ma miejsce.

W pewnych branżach, np. gdy handlowiec porusza się po terenie zurbanizowanym, może to być interesująca opcja. W przypadku poruszania się pracowników na większym, mniej zurbanizowanym obszarze, w większości przypadków dostępność komputerów nie będzie raczej zadowalająca. U3 wydaje się więc rozwiązaniem dla specyficznych aplikacji branżowych oraz dla specyficznych typów biznesu, w których natychmiastowe nadanie do firmy informacji lub pobranie jej nie jest kluczowe i odbywa się sporadycznie, np. raz dziennie, wieczorem, w hotelu.

TYLKO FAKTY

Podstawowe elementy platformy U3:

  • U3 Hardware Specification - specyfikacja funkcji, które muszą być implementowane w pamięciach Flash USB zgodnych z U3.

  • U3 Device Services - zestaw funkcji programowych niskiego poziomu służący do obsługi komunikacji między sprzętem a aplikacjami i danymi zapisanymi w pamięci.

  • U3 Launchpad - graficzny interfejs użytkownika standardowo instalowany w pamięciach zgodnych ze specyfikacją U3 i umożliwiający automatyczny dostęp do funkcji i aplikacji.

  • U3 Software Development Kit (SDK) - zestaw dla programistów zawierający wzorcowy kod, programy narzędziowe oraz szczegółową dokumentację systemu.

  • U3 Hardware Development Kit (HDK) - zestaw dla producentów sprzętu zawierający specyfikację, narzędzia konfiguracyjne oraz dokumentację platformy U3.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200