Design thinking, czyli kreatywne innowacje

Poza schematem

Design thinking przypomina SCRUM, metodykę projektową charakteryzującą się częstymi iteracjami i szybkim dostarczaniem gotowego produktu (w zasadzie dostarczaniem go na koniec każdej iteracji) stosowaną z powodzeniem w tworzeniu oprogramowania, i co ciekawe - choć to metodyka lekka - starszą niż nobliwe, rządzące na rynku PM metodyki Prince czy PMBOK. Wydaje się jednak, że design thinking łatwiej niż Scrum może nabrać cech uniwersalnych, znaleźć zastosowanie w sytuacjach, gdy szuka się rozwiązania całkiem nowego. Dlatego, że sięga poza zdefiniowanie schematu działania i ewentualnie zachowań w trakcie projektu (ahierarchiczność Scruma). Określa atmosferę wokół projektu, kulturową otoczkę. "Elementy myślenia projektowego jako uniwersalnej koncepcji innowacyjności, to obok zachęty do grupowania w zespoły interdyscyplinarne, metody polegającej na definiowaniu problemu, obserwacji zachowań użytkownika, szybkim przechodzeniu do rozwiązań, także dopuszczanie myślenia abdukcyjnego, wyobrażania sobie różnych modeli rozwiązań w sytuacji ograniczeń. To ostatnie w szczególności różni ten sposób budowania innowacji od korporacyjnego formatu" - wylicza Bartłomiej Serafiński.

Istotne jest pewne zastrzeżenie, które być może czyni design thinking łatwiejszym do wyobrażenia jako uniwersalną koncepcję, działającą choćby w dziale IT. "Design thinking nie jest sposobem na codzienne życie firmy. Nie można być nieustannie pobudzonym twórczo, potrzeba okresów ciszy, trawienia problemów lub sukcesów i mobilizacji w odpowiednim momencie. O dojrzałości firmy do myślenia projektowego świadczy między innymi umiejętność przekazywania sygnałów o zmianie trybu działania" - mówi Bartłomiej Serafiński.

Reguły tworzenia zespołu multidyscyplinarnego w myśleniu projektowym:

1. Grupa musi mieć szefa, ale w zespołowej pracy nad tworzeniem innowacji zupełnie nie sprawdzą się hierarchiczne relacje - uczestnicy zespołu muszą być równorzędnymi partnerami.

2. Projekt powinien mieć "klienta" - osobę, która podejmie ostateczną decyzję o wdrożeniu lub zaniechaniu wypracowanych rozwiązań.

3. Grupa musi rozwiązać ambitny i jasno zdefiniowany problem w krótkim, realistycznym terminie. To sprzyja powstawaniu nowatorskich rozwiązań i dodatkowo motywuje do wytężonej pracy.

4. Uczestnicy muszą mieć świadomość, że projekt ma specjalny charakter, a po jego zakończeniu grupa zostanie rozwiązana - dzięki temu zespół skupi się na realizacji zadania, a nie na trwaniu.

5. Praca w projekcie musi dawać satysfakcję. Przenikanie się pracy i zabawy, śmiech, a czasem żarty to znak, że wspólna praca sprawia ludziom przyjemność.

Źródło: B. Serafiński, Design thinking - myśl rozwiązaniami! http://www.touch-ideas.com/PDF/Design_thinking.pdf


TOP 200