Dell sprzedaje bezpośrednio
-
- Marian Łakomy,
- 27.12.1994
Po opublikowaniu informacji o upadku InterAmsu II powstały obawy, że klienci zechcą zwracać się do dużych firm komputerowych w celu dokonywania zakupów bezpośrednich. Pisałem więcej już wcześniej, że żadna z dużych firm komputerowych nie jest przygotowana do prowadzenia sprzedaży bezpośredniej na dużą skalę. Jak się okazało, myliłem się.
Po opublikowaniu informacji o upadku InterAmsu II powstały obawy, że klienci zechcą zwracać się do dużych firm komputerowych w celu dokonywania zakupów bezpośrednich. Pisałem więcej już wcześniej, że żadna z dużych firm komputerowych nie jest przygotowana do prowadzenia sprzedaży bezpośredniej na dużą skalę. Jak się okazało, myliłem się.
W rozmowie ze mną Karel Stastny, dyrektor Dell Computer na Europę Centralną i Wschodnią, pełniący jednocześnie obowiązki dyrektora Dell Computer Poland, przekonał mnie, że cała filozofia działania firmy sprowadza się do prowadzenia właśnie sprzedaży bezpośredniej. Firma nie tworzy sieci dystrybutorów, ani dealerów; zawiera jedynie porozumienia partnerskie z firmami, które mogą świadczyć usługi serwisowe dla sprzętu Della oraz są w stanie oferować kompletne rozwiązania oparte na jego sprzęcie. Obecnie Dell Poland negocjuje umowę serwisową w Polsce. Niestety nie udało mi się uzyskać informacji, jaka to będzie firma.
Dell nie ma w Polsce magazynu swoich komputerów. Większe dostawy realizuje bezpośrednio z fabryki w Irlandii, potrzeba więc na to trochę czasu (korki na granicach, odprawa celna itp.): okres realizacji dużej dostawy komputerów wynosi średnio 2-3 tygodnie. Dell sprzedaje głównie komputery dużym organizacjom. Jednakże zamierza także rozwinąć sprzedaż dla osób indywidualnych i małych firm, na zamówienia telefoniczne z katalogu.