Dell naciągał wyniki finansowe

Wewnętrzny audyt wykazał nieprawidłowości w raportach finansowych. Producent komputerów jest zmuszony dokonać korekty sprawozdań z lat 2003 - 2006. Winni tego skandalu zostaną ukarani - zapewnia zarząd Della.

Dell naciągał wyniki finansowe
Przypomnimy, że afera wybuchła rok temu, kiedy sprawozdania finansowe Della pod lupę wzięła amerykańska komisja nadzoru giełdowego. Nieformalne dochodzenie SEC (Securities and Exchange Commission) rozpoczęła rok wcześniej. Od sierpnia 2006 r. - w ramach wewnętrznego audytu - całe zastępy prawników i księgowych przesłuchiwały pracowników firmy i poszukiwały nieprawidłowości w ponad 5 mln dokumentów.

Kierownictwo Della już w marcu 2007 r. poinformowało, że w firmie faktycznie wykryto pewne "błędy w rachunkowości" oraz niedoskonałości kontroli finansowej. Teraz koncern podał konkretne liczby. W latach 2003 - 2006 Dell odnotował ok. 12 mld USD zysku netto. Audyt wykazał, że w okresie tym w ramach niedozwolonych praktyk księgowych zawyżono zysk o 50 - 150 mln USD. O kwotę w tym przedziale Dell będzie musiał skorygować raporty z czterech lat. Skala nadużyć z pewnością nie jest porażająca (korekty zysków wyniosą średnio mniej niż 1%), jednakże koncern mocno nadszarpnął zaufanie inwestorów. "Motywacją do tych działań była zapewne presja ze strony Wall Street i chęć ciągłego osiągania wyników zgodnych z zakładanymi prognozami finansowymi" - tłumaczy Donald Carty, sprawujący od stycznia br. funkcję dyrektora finansowego w Dell Inc.

Firma liczy, że wraz z końcem śledztwa dotyczącego "kreatywnej księgowości" będzie mogła ostatecznie zamknąć najmniej ciekawy rozdział w swojej historii. Jednakże przedstawienie wyników z wewnętrznego audytu nie oznacza automatycznie zakończenia postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez komisję nadzoru giełdowego.

Tymczasem HP, największy konkurent firmy na rynku komputerów, w II kw. 2007 r. zdołał powiększyć przewagę nad Dellem uzyskaną w ubiegłym roku. Według IDC w II kw. br. na świecie sprzedano ponad 60 milionów komputerów. Rynkowe udziały czołowych producentów wyglądały następująco: HP (19,3%), Dell (16,1%), Lenovo (8,3%), Acer (7,2%) oraz Toshiba (4,1%). Dell jako jedyny ze stawki nie odnotował dwucyfrowego wzrostu sprzedaży. Koncern zamierza odzyskać pozycję lidera dzięki wzmocnieniu obecności na rynkach poza USA. Ma w tym pomóc m.in. uruchomienie fabryki w Łodzi.

Czytaj także:

- Dell w polskich sklepach?

- Dell przyznał się do kreatywnej rachunkowości

- Dell poszukał w Motoroli

- Koncernem Dell ponownie będzie kierował jego założyciel

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200