Debiut MusicNet

RealNetworks, AOL Time Warner, Bertelsmann AG oraz EMI Group - uruchomiły wspólnie płatny serwis muzyczny MusicNet. Za kilkanaście dolarów miesięcznie można legalnie pobierać z niego nagrania MP3 z katalogu nagrań ponad 10 tys. artystów.

Cztery firmy - RealNetworks, AOL Time Warner, Bertelsmann AG oraz EMI Group - uruchomiły wspólnie płatny serwis muzyczny MusicNet. Za kilkanaście dolarów miesięcznie można legalnie pobierać z niego pliki MP3. Od czasu zawieszenia działalności przez Napstera, już kilka różnych firm informowało o planach uruchomienia podobnego systemu. Wyścig ten wygrał właśnie MusicNet. Serwis korzysta z opracowanej przez RealNetworks platformy dystrybucji nagrań RealOne.

Za korzystanie z MusicNet trzeba będzie zapłacić 9,95 USD miesięcznie. Za tę kwotę internauci będą mogli pobrać 100 plików MP3 lub 100 razy skorzystać z przekazu strumieniowego (na początku dostępnych będzie 48 różnych stacji radiowych). Tu pojawia się pierwszy problem - pliki dystrybuowane w ten sposób będą miały "datę wygaśnięcia" - ich odtwarzanie będzie możliwe tylko przez 30 dni od pierwszego uruchomienia. Jest to zła wiadomość dla posiadaczy przenośnych odtwarzaczy plików MP3 - zdecydowana większość tych urządzeń nie radzi sobie z odtwarzaniem takich "wygasających" plików. Ponadto w Internecie wciąż działa wiele serwisów, umożliwiających nieodpłatne pobieranie "empetrójek". Niewykluczone więc, że znaczna część internautów nie zechce płacić za coś, co gdzie indziej wciąż może otrzymać za darmo.

"Myślę, że MusicNet zainteresuje osoby, które nie mają czasu na żmudne wyszukiwanie w Internecie kolejnych plików - tacy użytkownicy chętnie zapłacą za ułatwiony dostęp do olbrzymich archiwów muzycznych" - mówi przedstawiciel RealNetworks.

Przedstawiciele MusicNet liczą na to, że z usług serwisu korzystać będzie nawet 400 tys. osób. Konkurencją dla MusicNet w najbliższej przyszłości stanie się serwis Pressplay, tworzony wspólnie przez koncerny Sony i Vivendi Universal.