Darmowi rosną

Wśród wielu parametrów, wyznaczających ekspansję Internetu, bardzo wysoką dynamiką wzrostu wyróżnia się liczba użytkowników serwisów oferujących darmową pocztę elektroniczną

Wśród wielu parametrów, wyznaczających ekspansję Internetu, bardzo wysoką dynamiką wzrostu wyróżnia się liczba użytkowników serwisów oferujących darmową pocztę elektroniczną.

W ciągu zaledwie ostatniego roku prawie dziesięciokrotnie wzrosła liczba internautów korzystających z takich usług, które jako pierwszy zaoferował Hotmail. W Polsce także są dostępne takie serwisy - na serwerze Polboxu i Onetu. Wszystkie działają na podobnej zasadzie - użytkownik otrzymuje bezpłatnie swój elektroniczny adres i może korzystać z poczty elektronicznej, serwis zaś uzyskuje prawo dołączania do jego listów reklam. Początkowo wydawało się, że ofertą tą będą zainteresowani jedynie nieliczni prywatni użytkownicy Internetu.

Praktyka pokazała jednak, że założenie to było fałszywe. Z tej darmowej oferty bynajmniej nie korzystają jedynie użytkownicy prywatni. Na całym świecie, także w Polsce, wśród użytkowników darmowej poczty elektronicznej znaleźć można wielu pracowników firm. Co więcej są to często osoby zatrudnione w dużych korporacjach.

Wciąż wiele osób w firmach i instytucjach nie może otrzymać własnego firmowego konta (nawet jeśli firma jest podłączona do Internetu, nie oznacza to, że każdy pracownik ma prawo użytkowania poczty elektronicznej w kontakcie ze światem zewnętrznym). Konto w bezpłatnym serwisie często służy także jako rezerwowe - w razie awarii lub przerwy w pracy firmowego serwisu poczty elektronicznej. Pracownik, dysponujący komputerem wyposażonym w modem, może wysłać lub odebrać pilną przesyłkę, mimo niesprawności własnego systemu. Zewnętrzne konto przydaje się także w służbowych podróżach, gdy względy bezpieczeństwa lub niewydolność łącza łączącego Internet z firmową siecią utrudniają zdalne przeglądanie i przesyłanie listów elektronicznych.

Zalety

Łatwa dostępność (i zbliżona wydajność połączenia) z dowolnego miejsca w Internecie

Adres użytkownika pozostaje wciąż ten sam, nawet jeśli zmieni on miejsce pracy albo firma zmieni swój internetowy adres

Serwis jest bezpłatny

Wady

Do listów dołączane są reklamy innych firm, zaś użytkowanie serwisu wiąże się z wieloma restrykcjami (znacznie ograniczony czas przechowywania nie odebranych przesyłek, mała objętość dyskowa dla przesyłek itd.)

Większość serwisów oferujących darmową pocztę elektroniczną nie sprawdza przesyłek pod kątem ich zawirusowania

Brak mechanizmów ochrony przesyłek (np. szyfrowania)


TOP 200