Dane bezpośrednio z kasy

Społem Zabrze wdrożyło hurtownię danych zasilaną danymi z 38 sklepów i 3 zakładów firmy.

Społem Zabrze wdrożyło hurtownię danych zasilaną danymi z 38 sklepów i 3 zakładów firmy.

Hurtownia wspomaga codzienną pracę działu sprzedaży, a jednocześnie spełnia rolę systemu informowania kierownictwa. Jej podstawą jest pakiet Media M firmy Speedware, dostarczony przez PMS Labs z Gliwic. "Media M jest prosty w obsłudze, a jednocześ-nie pozwala na tworzenie zaawansowanych analiz. Był także znacznie tańszy od konkurencyjnych rozwiązań" - tłumaczy Jolanta Górniak, główny informatyk w Społem Zabrze sp. z o.o.

Społem Zabrze jest jedną z wielu spółek, które powstały po sprywatyzowaniu na początku lat 90. Spółdzielni Spożywców "Społem". Firma ma 38 placówek handlowych, zakład piekarniczy i 2 ciastkarnie. Dane finansowo-księgowe, środki trwałe oraz kadry i płace obsługuje - napisany w Clipperze - system BPSC. "Analizy sprzedaży dotychczas były wykonywane za pomocą oprogramowania Sprzedaż Detaliczna, jednak jego możliwości dawno już przestały odpowiadać potrzebom firmy. Nie umożliwiał on np. analiz pod ką- tem dostawców" - tłumaczą przedstawiciele Społem. Od dłuższego czasu poszukiwano więc nowego systemu. Zdecydowano się na system Media M. Społem zakupiło licencję dla 5 użytkowników i jedną dla administratora.

Nie od razu

Wdrożenie hurtowni danych poprzedzono półrocznym okresem przygotowań. Najważniejsze zmiany polegały na ujednoliceniu wewnętrznego systemu indeksów towarowych. "Nie mogliśmy całkowicie zrezygnować z własnego indeksu, ponieważ kody kreskowe umieszczane na towarach są niespójne i nie pozwalają na dokładną analizę" - tłumaczy Jolanta Górniak.

Wdrożenie systemu wymagało także zmiany metod pozyskiwania danych, a dokładniej - ich automatyzacji. Dotychczas były one kopiowane z kas fiskalnych za pomocą komputerów przenośnych. W sklepach zainstalowano modemy. W określonych godzinach centrala łączy się ze sklepami i pobiera dane o sprzedaży za ostatnie 10 dni. Kasy działają w układzie master-slave. Tylko jedna jest połączona z modemem i zarządza transmisją z pozostałych kas. Przesyłanie danych odbywa się z prędkością 9,6 Kb/s i trwa 30-40 min.

Informacje o dostawcach

Dane z kas fiskalnych z placówek handlowych przesyłane są do centrali w formacie .dbf. Aplikacja Media M łączy dane ze wszystkich sklepów, a następnie przekształca do postaci wielowymiarowej. Efektem przetwarzania są 4 tematyczne zbiory danych (kostki): sprzedaż, wartość, marża i ceny.

Informacje wynikające z analizy danych o sprzedaży służą również innym działom. System umożliwia też analizę dostaw towarów do sklepów przez poszczególnych dostawców.

Wdrożenie odbyło się we współpracy z PMS Labs z Gliwic i trwało ok. 3 miesięcy.