Dalszy rozwój rynku WLAN
- Janusz Chustecki,
- 11.06.2004, godz. 11:00
Sieci WLAN stanowią obecnie jeden z najważniejszych czynników stymulujących rozwój sieci LAN. W raporcie opublikowanym przez Synergy Research Group można przeczytać, że sprzedaż sprzętu WLAN na całym świecie wyniosła w pierwszym kwartale 2004 roku 659,4 mln USD (wzrost o 33% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2003 roku i o 8% w porównaniu z poprzednim kwartałem).
Sieci WLAN są coraz częściej wdrażane w dużych przedsiębiorstwach, które wydały na ten cel w pierwszym kwartale 2004 roku 258,3 mln USD (porównując kwartały rok do roku wzrost o 45%).
Na rynku wszystkich produktów WLAN przewodzi Cisco (16,6% rynku). Drugie miejsce zajmuje Linksys, obecnie część Cisco (16% rynku). Na trzecim miejscu znajduje się D-Link (12.1% rynku), a kolejne miejsca zajmują Netgear (7.2%) i Buffalo (6.7%).
Zobacz również:
Na rynku produktów WLAN klasy "enterprise" (rozwiązania dla dużych firm) pierwsze miejsce zajmuje też Cisco (42%). Następne firmy Symbol Technologies (12.1%) i 3Com (7.8%).
Synergy Research Group pisze też o produktach WLAN, które zadebiutowały w pierwszym kwartale 2004 roku. Chodzi o przełączniki/kontrolery WLAN i tzw. "uproszczone" punkty dostępu. Obroty na rynku produktów WLAN należących do tych kategorii wyniosły w mijającym kwartale 26 mln USD.
Uproszczone punkty dostępu oferują dużo mniej opcji niż tradycyjne punkty dostępu i zajmują się wyłącznie przesyłaniem pakietów. Takie zadania jak zarządzanie siecią WLAN i zapewnienie jej bezpieczeństwa są wtedy realizowane przez centralną konsolę zarządzania pracującą w kablowej sieci LAN.
Rok temu 88% rynku uproszczonych punktów dostępu należało do firmy Symbol. Teraz wielkość ta spadła do 58%, ponieważ uproszczonymi punktami dostępu zainteresowały się inne firmy, takie jak Airespace i Aruba. To samo można powiedzieć o przełącznikach/kontrolerach WLAN. Symbol posiadał w zeszłym roku 84% tego rynku, a teraz posiada 24.8%.