Czym, jak i co przeglądamy w Sieci?

Firma Global eMarketing opublikowała nowy raport, zawierający statystyki dotyczące m.in. wykorzystywanych przez internautów przeglądarek, systemów operacyjnych, wyszukiwarek oraz katalogów stron WWW.

Z raportu, stworzonego w oparciu o monitoring witryn biorących udział w systemie Gemius wynika, że pozycja Internet Explorera jako dominującej przeglądarki jest w dalszym ciągu niezagrożona. Z produktu Microsoftu korzysta łącznie aż 96,1% polskich internuatów. Udział poszczególnych wersji IE w tym wyniku przedstawia się następująco: 6.x – 48,6%, 5.x – 44,5%, 4.x – 2,8%, 3.x – 0,2%.

Ciekawe trendy można natomiast zaobserwować wśród pozostałych przeglądarek. Na początku tego roku "pierwsza po IE" była Opera w wersji 6.x. W marcu prowadzenie przejęła Mozilla 1.x. Od niedawna ma ona jednak poważną konkurentkę. Opera 6 traciła popularność raczej nie na rzecz Mozilli, lecz Opery 7, która przez ostatnie miesiące bardzo dynamicznie pięła się w górę. W chwili obecnej najnowsza Opera ma taki sam udział w rankingu jak Mozilla 1 - 0,9%.

Zobacz również:

  • ChatGPT z pierwszym spadkiem statystyk od debiutu
  • YouTube będzie wymagać od twórców oznaczania filmów generowanych przez AI
  • Usługa Threads będzie wkrótce dostępna w wersji webowej

Dość ciekawą pozycję na liście najpopularniejszych przeglądarek stanowi opracowana przez Apple dla systemu Mac OS X aplikacja Safari. Pomimo, że prace nad tą przeglądarką ciągle znajdują się w fazie testów, to korzysta z niej już ok. 0,1% internautów.

Wśród wykorzystywanych przez internautów systemów operacyjnych nadal prym wiedzie Windows 98, z którego korzysta niemal połowa (47,4%) polskich internautów. Na dalszych pozycjach uplasowały się Windows XP (23,8%) oraz Windows 2000 (11,5%). Użytkownicy Linuksa stanowią zaledwie 0,8% wszystkich internautów w Polsce. Jeszcze mniej osób (ledwie 0,5%) pracuje w systemie Mac OS (z czego tylko 0,2% w najnowszym – Mac OS X).

Zastanawiające są wyniki badania rozdzielczości ekranu, z którymi pracują polscy internauci. O ile rozdzielczość 1024 x 768, z której korzysta 50,3% badanych osób zapewnia jeszcze w miarę komfortową pracę, to znajdująca się na drugiej pozycji rozdzielczość 800 x 600 zdecydowanie szczytem ergonomii nie jest. W rozdzielczości 1280 x 1024 pracuje zaledwie 3,2% internautów. Dla porównania – wśród internautów z zagranicy wyniki są następujące: 1024 x 768 – 55,1%, 800 x 600 – 35,5%, 1280 x 1024 – 6,9%. Naprostszym wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy może być fakt, że polscy użytkownicy komputerów dysponują w większości małymi (gros z nich to jeszcze modele 15-calowe) monitorami o niezbyt wyśrubowanych parametrach, nie pozwalających na uzyskanie dużych częstotliwości odświeżania obrazu przy zwiększonej rozdzielczości.

W raporcie Global eMarketing znalazły się również zestawienia najczęściej odwiedzanych wyszukiwarek i katalogów stron. Wśród tych pierwszych przoduje Google.com z 34,5% odwiedzin, drugie miejsce przypadło Onetowi z 31,8%, zaś na trzeciej pozycji uplasowała się WP.pl (24%). Wśród katalogów zdecydowanym liderem jest Katalog.Onet.pl (44,8% odwiedzin) a drugą pozycję zajmuje Katalog.WP.pl (22,5%). Na trzecim miejscu znalazł się katalog Interii z 16,8% odwiedzin.

Pełne wyniki raportu można znaleźć pod adresem:

http://www.ranking.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200