Czy współpraca Oracle i Salesforce spowoduje popularyzację modelu cloud?

Ogłoszone w czerwcu partnerstwo firm Oracle i Salesforce może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju rynku oprogramowania biznesowego i technologii cloud computing. To pierwszy tak istotny sojusz obu firm.

Porozumienie przewiduje m.in. integrację pomiędzy środowiskiem Salesforce.com a wywodzącymi się z pakietu Oracle Fusion Applications modułów wspierających obszary finansów i zarządzania kapitałem ludzkim. Salesforce zaimplementuje także te aplikacje w swoich strukturach wewnętrznych. Umowa przewiduje również migrację platformy Salesforce do środowiska bazodanowego Oracle 12c, Oracle Exadata, Oracle Linux oraz Java Middleware Platform. Salesforce obecnie korzysta już z bazy Oracle, jednak analitycy szacują, że wartość zawartego kontraktu w skali kilku kolejnych lat może sięgać nawet 300 mln USD. Kontrakt ten oznacza również, że kierowana przez Marca Benioffa firma ostatecznie zrezygnowała z planów zastąpienia środowiska bazodanowego Oracle wolnodostępnym systemem bazodanowym PostgreSQL. Symboliki umowie obu firm dodaje również fakt, że do niedawna Larry Ellison i Marc Benioff, prezesi Oracle oraz Salesforce nie szczędzili sobie wzajemnych złośliwości i osobistych przytyków.

"Porozumienie w praktyce oznacza, że Salesforce posadowi własne dane oraz procesy finansowe i kadrowe na chmurze Oracle. To znaczący gest - przejaw zaufania wobec chmury Oracle i - moim zdaniem - stanowi krok naprzód w rozwoju całego obszaru cloud computing. Jeśli jeden z największych konkurentów Oracle Cloud skłonny jest prowadzić strategiczne procesy w chmurze Oracle, czemu jakkolwiek inna firma miałaby się tego obawiać i postąpić inaczej?" - komentuje Richard Thomas, dyrektor pionu Oracle CRM w firmie Outbox. Według niego ocieplenie w stosunkach Oracle i Salesforce, choć ma znaczenie symboliczne, to dotyczy głównie rozwiązań technologicznych oraz aplikacji komplementarnych wobec CRM i wcale nie oznacza zawieszenia konkurencji w obszarze rozwiązań CRM.

Zobacz również:

  • Większa wydajność nie oznacza większego TCO
  • Trendy w e-commerce 2024

Niebagatelne znaczenie ma również sam fakt zapewnienia interoperacyjności między chmurami obliczeniowymi Oracle i Salesforce. Wykorzystanie informacji zapisanych w jednej chmurze przez oprogramowanie działające w innym środowisku cloud jest obecnie jednym z najważniejszych problemów, na jakie napotykają firmy decydujące się na wykorzystanie tego typu usług. Zapewnienie możliwości łatwego zintegrowania oferowanego w modelu usługowym oprogramowania CRM firmy Salesforce z dostępnymi w ramach chmury Oracle aplikacji Fusion HCM i Fusion Financials otwiera przed oboma koncernami nowe szanse sprzedaży. "Podjęcie tej decyzji daje Oracle nowe możliwości dotarcia i rozszerzenia dostępu Fusion Applications do obecnych oraz przyszłych klientów CRM Salesforce" - mówi Richard Thomas. Koncern Salesforce obecnie nie dysponuje natomiast własnymi rozwiązaniami wspierającymi zarządzanie obszarem finansów i zarządzania kapitałem ludzkim.

Przy okazji warto wspomnieć, że polska wersja aplikacji biznesowych pakietu Oracle Fusion, w tym aplikacje dostępne w modelu cloud, ma być dostępna na rynku najpóźniej w trzecim kwartale br. Outbox jest już na to przygotowany - ukończył właśnie pionierskie wdrożenie projektu Fusion CRM SaaS dla jednego ze swoich strategicznych partnerów w Polsce. Ponadto, zespół Outbox ściśle współpracował w tym roku z Oracle nad rozszerzeniem możliwości sprzedażowych produktu Fusion CRM. Cel ten osiągnięto poprzez włączenie ComposerCPQ - rozwiązania CPQ klasy enterprise, służącego do wielokanałowego zarządzania ofertami i zamówieniami. Narzędzie stanowiące dodatkowy moduł produktu Oracle’a mogą zakupić obecni klienci Fusion CRM bezpośrednio od Outbox. Temat ten był prezentowany szerzej na ostatniej, sponsorowanej m.in. przez Oracle i Outbox, konferencji TMT.CustomerExperience`13, odbywającej się na Giełdzie Papierów Wartościowych. W trakcie spotkania zaprezentowana została także wersja demonstracyjna Oracle RightNow - rozwiązanie serwisu CRM SaaS Oracle, którego Outbox jest oficjalnym reselerem w Polsce.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200