Czy warto było czekać na Works 4.0 PL?

Niedługo po premierze spolonizowanego pakietu Office 95 PL, Microsoft wprowadził na nasz rynek zlokalizowany pakiet programów biurowych - Works 4.0 PL dla Windows 95. Ten stosunkowo prosty i niedrogi, zintegrowany zestaw oprogramowania jest przeznaczony przede wszystkim do wspomagania pracy sekretarskiej lub biurowej.

Niedługo po premierze spolonizowanego pakietu Office 95 PL, Microsoft wprowadził na nasz rynek zlokalizowany pakiet programów biurowych - Works 4.0 PL dla Windows 95. Ten stosunkowo prosty i niedrogi, zintegrowany zestaw oprogramowania jest przeznaczony przede wszystkim do wspomagania pracy sekretarskiej lub biurowej.

Microsoft Works instaluje się podobnie łatwo, jak inne oprogramowanie firmy, które jest przeznaczone dla systemu Windows 95. Po wybraniu opcji "Dodaj/Usuń Programy" z Panelu Sterowania automatycznie uruchamiany jest program SETUP.EXE, a następnie kreator instalacji robi za użytkownika praktycznie wszystko, łącznie z rejestracją. Program ten towarzyszy użytkownikowi przez cały czas, podobnie bowiem jak Windows Setup kontroluje późniejsze dodawanie lub usuwanie wybranych opcji. Works zajmuje na dysku 20 MB, a przy instalacji minimalnej jedynie ok. 5 MB. Pakiet może pracować na komputerach 386DX z 6 MB RAM lub lepszych.

Microsoft Works 4.0 jest pakietem typowo sekretarskim, do którego wprowadzono niektóre ułatwiające pracę funkcje obecne w Office 95. Pakiet zawiera uproszczony, w porównaniu z Word, ale całkiem sprawny edytor tekstów, prosty arkusz kalkulacyjny, kartotekową bazę danych i narzędzia do obsługi modemu. Jednak nie ma co szukać "drugiego klawisza myszy" (Word, Excel), stylów, akapitów czy też makropoleceń. Są za to filtry do wielu typów plików (łącznie z filtrami dla dokumentów Office 95), WKS OLE pozwalające dołączać do tekstów także fragmenty arkuszy z najnowszej wersji Excel oraz liczni "Kreatorzy" - zestawy makropoleceń, działających na podobnej zasadzie, jak kreatorzy Windows 95.

Works 4.0 oferuje też takie funkcje, jak Szybki Tekst, będący odpowiednikiem Autotekstu Worda, Szybkie Obliczenia przypominające Kreatora Funkcji z Excela i Szybkie Formatowanie, które odnosi się akapitów. Program umożliwia również wstawianie indeksów do tekstu, definiowanie nagłówków i stopek, wstawiania notatek, rysunków, itd.

Kreatorzy i szablony

Praca z programem, jeśli wierzyć zapewnieniom producenta, powinna opierać się na "korzystaniu z gotowców" - szablonów i kreatorów. Jest to najsilniejsza strona tego programu. Po zainstalowaniu pakietu użytkownik uzyskuje dostęp do ok. 40 wzorów dokumentów, w tym faktur VAT, not korekcyjnych, arkuszy pozwalających na kalkulacje cen sprzedaży, możliwość drukowania korespondencji seryjnej, kart pracy, listów, faksów oraz innych podobnych dokumentów. Do dyspozycji jest też książka adresowa, baza danych pozwalająca śledzić kontakty handlowe, formularze zamówień itd. Wszystkie wzory dokumentów są zgodne z polskimi warunkami. Stworzenie papieru firmowego czy nagłówka faksu to czynność prosta. Łatwy w obsłudze jest też program komunikacyjny sterujący pracą modemu, który umożliwia też transmisję danych po połączeniu dwóch komputerów za pomocą kabla szeregowego.

Reasumując, program zapewnia obsługę ok. 90% czynności, które ma na co dzień do wykonania sekretariat. Jest przy tym poręczny i łatwy w obsłudze.

Czego brakuje w pakiecie

Works 4.0, podobnie jak jego poprzednia wersja, okazuje się mało przydatny dla osób, które potrzebują bardziej zaawansowanych funkcji, np. tłumaczą książki. Wprawdzie istnieją w nim "Zakładki", "Ściągawki" i "Znaczniki", ale edytor - będący podstawową częścią pakietu - jest zbyt słaby do bardziej skomplikowanych zadań. Umożliwia on co prawda wstawianie tabel z arkusza (OLE 2.0) oraz proste generowanie indeksów i odnośników, lecz praca podczas tworzenia nietypowych dokumentów bardziej przypomina używanie maszyny do pisania niż profesjonalną obróbkę tekstu, mimo że dostępne są narzędzia do kontroli ortografii i dzielenia wyrazów w tekście oraz słownik wyrazów bliskoznacznych (działający na życzenie, a nie w tle, jak w programie Word).

Podobne opinie można wygłosić o arkuszu kalkulacyjnym i, praktycznie nie różniącej się od niego, bazie danych Works. Brakuje np. możliwości "komentowania" wykresów czy zaawansowanych narzędzi do tworzenia formularzy, ale należy pamiętać, że jest to pakiet z założenia prosty i tani. Inna sprawa, iż w arkuszu nie ma funkcji umożliwiającej zmieszczenie wydruku na zadanej liczbie stron, co w pracy biurowej może stwarzać kłopoty.


TOP 200