Czy outsourcing wciąż ma sens?

Nie bez znaczenia jest fakt, że współpraca z dostawcą outsourcingu może stać się sposobem na pozyskanie dodatkowej wiedzy czy kompetencji. Wymusza to jednak zmianę podejścia outsourcera, który powinien w coraz większym stopniu pełnić rolę doradcy w obszarze własnej specjalizacji. Kluczowy staje się odpowiedni dobór dostawców i zakresu usług outsourcingu. "Bardzo często, zwłaszcza w przypadku dużych firm, konieczne staje się posiadanie mocno dostosowanych, wręcz spersonalizowanych rozwiązań komercyjnych. W takim przypadku outsourcing jest praktycznie wykluczony" - uważa Krzysztof Wykręt, Business Information Solutions Manager w firmie Sanofi Aventis.

Rozsądnie wykorzystany outsourcing procesów IT może w znacznym stopniu przyczynić się do zwiększenia potencjału biznesowego firmy. "Kryzys uniemożliwia płynne zwiększanie zasobów w miarę potrzeb. Przekazanie prostych czynności w outsourcing pozwala zwolnić zasoby do obsługi kluczowych procesów. Nie wolno jednak oddawać poza firmę obszarów kluczowych, w tym tych odpowiedzialnych za kontakt z klientem" - twierdzi Rafał Wyszewski, kierownik IT w firmie Gefko Polska.

W ograniczonym zakresie

Być może w toku zmian rynkowych outsourcing IT stanie się popularnym rozwiązaniem dla dużych firm poszukujących sposobu na odciążenie specjalistów i uproszczenie własnych organizacji, podobnie jak w przypadku prostych czynności z obszaru kadr i płac. "Czynnikiem przemawiającym za popularyzacją outsourcingu nadal będą trudne warunki gospodarcze. Ciśnienie kryzysowe często wymusza przeniesienie części funkcji biznesowych na zewnątrz. W łódzkim centrum kompetencyjnym zatrudniamy 0,5 tys. osób, które obsługują 16 krajów. Parcie na to, aby to w Łodzi umieścić obsługę różnych rozwiązań, to bezpośredni efekt kryzysu" - mówi Maciej Wiśniewski z Fujitsu.

Decyzja o wykorzystaniu outsourcingu powinna być jednak uzależniona od skali i rodzaju prowadzonej działalności. "Aby outsourcing był naprawdę efektywny, potrzebna jest odpowiednia skala działania - zarówno po stronie dostawcy, jak i klienta" - kwituje Leszek Hołda z Integrated Solutions.

Zmienny rynek

2% wyniesie w 2012 r. szacowany spadek wartości rynku usług ousourcingu IT w krajach Europy Zachodniej.

251,7 mld USD wyniosła wartość światowego rynku usług outsourcingu IT na koniec 2012 r. To o 2% więcej niż rok wcześniej.

33,5 mld USD (13,3%) światowego rynku outsourcingu IT stanowiły w 2012 r. usługi outsourcingu centrów danych

40,7 mld USD (16,1%) światowego rynku outsourcingu IT stanowiły w 2012 r. usługi outsourcingu oprogramowania

25 mld USD - szacowana wartość kontraktów outsourcingowych, które zakończą się w latach 2011-2014 i nie zostaną odnowione

6% - o tyle wzrosła w 2012 r. wartość rynku outsourcingu IT w Ameryce Północnej

1% - wzrost rynku outsourcingu IT w regonie Azji i Pacyfiku

3,96 mln zł - tyle w 2011 r. wart był polski rynek usług BPO

Źródło: Gartner, IDC, Instytut Outsourcingu, oprac. własne autora

Więcej na ten temat:

https://www.computerworld.pl/wyzwania


TOP 200