Czy nowy prezes zmieni HP?

Z początkiem listopada 2010 r. w kierownictwie HP zasiądą były dyrektor generalny SAP i były prezes Oracle. Ich nominacja może zwiastować poważne zmiany w strategii.

Léo Apotheker w SAP zasłynął jako strateg, ukierunkowany przede wszystkim na zwiększenie sprzedaży

Niemal dwa miesiące trwały poszukiwania nowego dyrektora generalnego HP. W gronie potencjalnych kandydatów wymieniano dziesiątki nazwisk kojarzonych z firmami IBM, Microsoft, Intel, EMC, Palm czy Compaq. Końcówka września przyniosła jednak niespodziankę. I to niejedną. Ostatecznie stanowisko zwolnione przez Marka Hurda obejmie Léo Apotheker, do lutego 2010 r. dyrektor generalny SAP. Drugą niespodzianką była nominacja byłego prezesa Oracle na stanowisko prezesa Rady Nadzorczej HP. Ray Lane będzie piastował to stanowisko jako dyrektor niewykonawczy o statusie doradcy.

Ray Lane jest uznawany za ojca sukcesów Oracle przypadających na koniec XX w. Ponad dekadę temu odegrał istotną rolę w procesie transformacji działalności spółki. Przypisuje mu się m.in. uporządkowanie najważniejszych procesów biznesowych. Za jego rządów Oracle z firmy wyspecjalizowanej w rozwiązaniach bazodanowych stał się dostawcą rozwiązań aplikacyjnych. Niewykluczone, że podobną rolę będzie odgrywał w HP. Warto wspomnieć, że kiedy Ray Lane był prezesem Oracle, posadę dyrektora generalnego proponowali mu m.in. przedstawiciele firm EDS, Compaq i HP właśnie. Dwie pierwsze to dziś część HP.

Trochę z SAP, trochę z Oracle

Zdaniem analityków, wiedza i doświadczenie, jakimi dysponuje Ray Lane, będą doskonałym uzupełnieniem kompetencji Léo Apothekera. Natomiast nominacja tak doświadczonych menedżerów ma świadczyć o zasadniczej zmianie w strategii HP na kolejne lata. Zarówno Ray Lane, jak i Léo Apotheker byli dotychczas związani głównie z działalnością firm wyspecjalizowanych w oprogramowaniu i usługach. Czyżby władze HP również doszły do wniosku, że czas najwyższy bardziej zaangażować się w dywersyfikację oferty?

Podobne działania od kilku lat podejmuje IBM. Big Blue inwestuje w rozwój własnej oferty oprogramowania, koncentrując się na rozwiązaniach analityki biznesowej. Według oficjalnych informacji w ciągu minionych czterech lat koncern IBM przeznaczył na 23 akwizycje w obszarze analityki biznesowej ok. 12 mld USD. Ostatnim zakupem jest przejęcie firmy Neteeza. Z kolei Oracle, do niedawna bliski partner, z roku na rok coraz bardziej umacnia pozycję w obszarze sprzętu. Władze koncernu zapowiadają kolejne kompleksowe rozwiązania wykraczające poza typowy podział rozwiązań IT, a przy okazji charakteryzujące się dużą opłacalnością.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200