Czy nowy prezes zmieni HP?
- Piotr Waszczuk,
- 12.10.2010
Według danych za rok 2009, Oracle pozostaje firmą 5-krotnie mniejszą od HP pod względem obrotów i 3-krotnie, jeśli chodzi o liczbę pracowników. Jednak biorąc pod uwagę rentowność obu firm, różnice nie są już tak znaczne. HP i Oracle osiągnęły zysk netto na poziomie odpowiednio 9,45 mld USD i 6,14 mld USD. Koncern HP nadal zarabia przede wszystkim na sprzedaży sprzętu. Według danych za rok ubiegły, tylko 2% przychodów HP Polska to wpływy związane ze sprzedażą oprogramowania. Natomiast przychody związane z działalnością usługową stanowią ok. 25% ogólnych obrotów polskiego oddziału HP.
Pilna potrzeba zmian
Léo Apotheker w SAP zasłynął jako strateg, ukierunkowany na zwiększenie sprzedaży. Z kolei Ray Lane, który przez ostatnie lata udzielał się na szczeblu kierowniczym w funduszu venture capital KPCB, zaskarbił sobie uznanie przedstawicieli władz firm liczących się w Dolinie Krzemowej. Zdaniem analityków, jego koneksje mogą okazać się bezcenne, jeśli HP zdecyduje się choćby na częściową zmianę profilu działalności. Obaj mają wnieść powiew świeżego powietrza w struktury HP. "Léo Apotheker wniesie do HP wiedzę na temat rynku oprogramowania, niebagatelne kompetencje sprzedażowe i strategiczny punkt spojrzenia na organizację. Natomiast Ray Lane to uosobienie długoterminowego planowania i strategicznej wiedzy, tak potrzebnej Radzie Nadzorczej w czasie transformacji" - uważa Ray Wang, analityk Altimeter Group. Jego zdaniem, koncern relatywnie szybko ulegnie Oracle na rynku rozwiązań infrastrukturalnych, jeśli w ofercie HP nie znajdą się wyspecjalizowane systemy dedykowane rynkom wertykalnym. Niewykluczone jest więc zacieśnienie współpracy HP z konkurentami Oracle na rynku oprogramowania biznesowego.
W tym kontekście na myśl nasuwa się przede wszystkim SAP. Pojawiają się wręcz spekulacje dotyczące ewentualnej fuzji obu firm. Dzięki przejęciu niemieckiej spółki HP uzyskałby gigantyczną bazę klientów oraz dostęp do pożądanych technologii konkurencyjnych wobec systemów Oracle. Jednocześnie jednak HP utraciłby wizerunek firmy neutralnej technologicznie, co mogłoby niekorzystnie wpłynąć na działalność usługową.