Czy Rada da radę?

Zgodnie z zapisami Ustawy o informatyzacji powołana została dwudziestoosobowa rada ekspertów wspierająca ministra nauki i informatyzacji.

Zgodnie z zapisami Ustawy o informatyzacji powołana została dwudziestoosobowa rada ekspertów wspierająca ministra nauki i informatyzacji.

Rada Informatyzacji jest organem opiniodawczo-doradczym ministra nauki i informatyzacji działającym na podstawie Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Powołał ją 20 maja 2005 r. prof. Michał Kleiber, minister nauki i informatyzacji. Przewodniczącym Rady został rektor krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej prof. Ryszard Tadeusiewicz, a jego zastępcą dr Zbigniew Olejniczak, dyrektor Departamentu Informatyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy.

Kto i co?

Do zadań Rady Informatyzacji należy m.in. opiniowanie projektu pięcioletniego Planu informatyzacji państwa oraz projektów rozporządzeń wydawanych na podstawie Art. 18 Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Członkowie Rady mają również odpowiadać za przygotowywanie - z własnej inicjatywy, na wniosek lub we współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz właściwymi organami administracji rządowej - "propozycji lub rekomendacji w zakresie minimalnych wymagań interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej oraz tłumaczenia na język polski norm lub innych dokumentów normalizacyjnych, istotnych dla ustalania wymagań, o których mowa wyżej". Rada Informatyzacji ma także wyrażać opinie, na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji albo z własnej inicjatywy, w sprawach "istotnych dla rozwoju standardów i technologii informatycznych oraz możliwości lub potrzeby ich stosowania w administracji publicznej lub gospodarce".

Kandydatów na członków Rady Informatyzacji zgłosili ministrowie, naczelny dyrektor Archiwów Państwowych; prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, współprzewodniczący samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także jednostki naukowe (w rozumieniu przepisów o zasadach finansowania nauki), które w zakresie działalności statutowej prowadzą badania naukowe lub prace rozwojowe w zakresie informatyki; izby gospodarcze reprezentujące przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania sprzętu informatycznego, oprogramowania lub świadczenia usług informatycznych oraz stowarzyszenia wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, których celem statutowym jest reprezentowanie środowiska IT lub wspieranie zastosowań informatyki.

Historia "ciał doradczych"

Rada Informatyzacji nie jest pierwszym tego typu organem w Polsce. W 1994 r. - za czasów rządów Waldemara Pawlaka (SLD-PSL) - powstała Rada Koordynacyjna ds. Teleinformatyki. Jej przewodniczącym został Janusz Maszkiewicz, pełniący wówczas jednocześnie funkcję dyrektora Departamentu Informatyki Urzędu Rady Ministrów. Rada ta miała - jak pisał Marek Car, ówczesny doradca premiera Waldemara Pawlaka - doprowadzić do zinstytucjonalizowania działań koordynacyjnych, planistycznych i finansowych na szczeblu państwa. W jej skład weszli pełnomocnicy ds. systemów informatycznych z kluczowych resortów, a także przedstawiciele Sejmu, Kancelarii Prezydenta, Narodowego Banku Polskiego i instytucji samorządowych.

Do zadań Rady Koordynacyjnej ds. Teleinformatyki należeć miało: przygotowanie Standardów Krajowego Systemu Informatycznego, a także utworzenie Rządowego Centrum Informatyki i Telekomunikacji. To swoiste "ministerstwo informatyki" pełnić miało "rolę rządowego operatora, integratora rozproszonych systemów informatycznych i ośrodka koordynującego działalność w sferze szkoleniowej". W ramach Rady Koordynacyjnej powstały m.in. komisje ds. dokumentu elektronicznego, ustawy o zamówieniach publicznych i rejestrów publicznych.

W 1997 r. dokonano przebudowy struktur państwa. Przyniosła ona zmiany również w jednostkach informatycznych urzędów państwowych. Od 2 stycznia 1997 r. funkcje - zlikwidowanego wraz z Urzędem Rady Ministrów - Departamentu Informatyki przejął Departament Łączności i Informatyki przy nowo utworzonym Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Istnienie Rady Koordynacyjnej ds. Teleinformatyki stało się zaś sprzeczne z ustawą o MSWiA, m.in. dlatego, że to Departament Łączności i Informatyki, a nie Rada, stał się odpowiedzialny za koordynację działań administracji rządowej w zakresie łączności i informatyki.

We wrześniu 1998 r. - za rządów Jerzego Buzka (AWS-UW) - została jednak powołana Rada ds. Informatyki. Miała się ona zająć m.in. koordynacją prac nad rozwiązaniem tzw. problemu roku 2000. Po raz pierwszy spotkała się jednak dopiero w lutym 1999 r. Rada ds. Informatyki miała także ocenić realizację wdrożenia Kompleksowego Systemu Informatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Rada ta działała przy prezesie Rady Ministrów, ale ciało to okazało się nieużyteczne, głównie dlatego, że nie było używane przez premiera, samemu zaś nie mając kompetencji do działania. Właściwie jedynym efektem jej prac był dokument "Narodowy plan działania w sprawie problemu roku 2000".

<hr size=1 noshade>Skład Rady Informatyzacji:

Czy Rada da radę?

prof. Ryszard Tadeusiewicz

Czy Rada da radę?

dr Zbigniew Olejniczak

prof. Ryszard Tadeusiewicz - przewodniczący Rady, rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie

dr Zbigniew Olejniczak - zastępca przewodniczącego Rady; dyrektor Departamentu Informatyzacji w Ministerstwie Gospodarki i Pracy

Rudolf Borusiewicz - sekretarz generalny Związku Powiatów Polskich

prof. dr hab. inż. Jerzy Brzeziński - członek Komitetu Informatyki PAN

dr Jan Maciej Czajkowski - współprzewodniczący Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, pełnomocnik prezydenta Miasta Łodzi ds. Informatyzacji

Janusz Dygaszewicz - dyrektor Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii

dr Grzegorz Fiuk - zastępca dyrektora Departamentu ds. Informatyzacji Resortu Finansów

Krzysztof Głomb - prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie"

prof. Adam Grzech - prorektor Politechniki Wrocławskiej

prof. Marek Hołyński - wiceprezes zarządu Telewizji Polskiej, prezes Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego

dr Wacław Iszkowski - prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji

Jerzy Krawiec - dyrektor Wydziału Spraw Obronnych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego

Zbigniew Krzywicki - przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego

płk Lech Kwiatek - komendant Centrum Informatyki i Łączności Obrony Narodowej

dr Anna Laszuk - Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych

prof. dr hab. Jan Madey - Uniwersytet Warszawski

Gustaw Pietrzyk - dyrektor Departamentu Rejestrów Państwowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych

Piotr Szczucki - prawnik

Jarosław Tworóg - wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji

dr hab. inż. Kazimierz Waćkowski - Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego w Warszawie

<hr size=1 noshade>

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200