Czy HTML5 zmieni Weba?

Czy to oznacza, że wszystkie wtyczki znikną i ich idea upadnie? Być może tak będzie, ale w praktyce zależy to od tego, co projektant strony chce uzyskać.

Jeśli chce tylko tworzyć obrazy graficzne, to obiekty Canvas mogą dać wystarczająco duże możliwości. Ale jeżeli jego celem jest budowa zaawansowanego środowiska 3-wymiarowego, takiego jak w niektórych grach 3D wykorzystujących Flash i Shockwave, to standardowe funkcje HTML5 przestaną wystarczać i stara technologia wtyczek, pozwalających na uzyskanie bezpośredniego dostępu do sprzętowych funkcji wideo będzie niezastąpiona.

Większe możliwości tworzenia grafiki interaktywnej

Klasyczne mechanizmy webowe umożliwiają prezentację obrazów przez ładowanie do przeglądarki statycznych plików w formatach GIF lub JPG. Nowa technologia pozwala na dynamiczne tworzenie obrazów w locie z zastosowaniem obiektów Canvas. Już obecnie dostępnych jest wiele dobrych bibliotek graficznych, umożliwiających tworzenie stron z interaktywną grafiką.

Wykorzystywany przez HTML5 język JavaScript pozwala na przetwarzanie danych na bieżąco oraz ich graficzną prezentację. W efekcie, strony WWW mogą być znacznie żywsze i zawierać mniej informacji tekstowych, a więcej graficznych, jeśli tylko ich projektant ma czas i talent, by opracować odpowiednie rozwiązanie.

Proces przygotowywania narzędzi ułatwiających tworzenie skomplikowanej, interaktywnej grafiki w HTML5 dopiero się rozpoczął. Ale gdy tylko będą one dostępne, znacznie wzrosną możliwości tworzenia zaawansowanych stron nowej generacji.

Tu jednak czai się niebezpieczeństwo, że te nowe, atrakcyjne mechanizmy spowodują zbyt duże obciążenie procesorów urządzeń klienckich. Można tu przypomnieć, że w przeszłości niektórzy programiści rozmyślnie wyłączali wtyczki Flash, aby uniknąć problemów z przeciążeniem systemu przez przetwarzanie plików w tym formacie. Ale każdy, kto krytykuje Flash za zbytnie zużycie mocy przetwarzania, powinien zdawać sobie sprawę, że nie jest to problem samej technologii, a sposobu zaprojektowania strony webowej.

Umożliwienie aplikacjom korzystania z lokalnej pamięci masowej

Programiści stron WWW zawsze mieli możliwość przechowywania dużej ilości informacji w plikach cookies (np. 300 ciasteczek o pojemności 4096 bajtów w wypadku Internet Explorer). Ale obecnie to zdecydowanie za mało do korzystania z coraz bardziej zaawansowanych mechanizmów.

Pierwsze wersje pakietu narzędzi Dojo wykorzystywały wtyczkę Flash do zarządzania zapisem/odczytem danych w wydzielonym obszarze dysku. Obecnie umożliwią to standardowe funkcje HTML5.

Czy HTML5 zmieni Weba?

TOP 200