Czwartkowy Przegląd Prasy

NexitraOne przejęta przez Dimension Data… Internet z satelity dostępny nawet na pustyni… Poprawią bezpieczeństwo przeglądarki Chrome… Facebook ma nową aplikację, ale tylko w USA… Producenci rezygnują z wytwarzania zwykłych komórek… Ugoda Google z KE coraz bardziej prawdopodobna… Użytkownicy IKO mogą już korzystać z bankomatów Euronetu… Nowa szefowa YouTube ma polskie korzenie… TVP chce 1,3 mld zł z opłaty audiowizualnej… Microsoft inwestuje w Foursquare Labs… Prawie co drugi Polak używa smartfona…

COMPUTERWORLD

Dimension Data przejęła NexitraOne

Nieobecna do tej pory na polskim rynku firma Dimension Data oficjalnie przejęła spółkę NexitraOne. Z perspektywy branży IT to wielkiej skali przejęcie o ogólnoeuropejskim zasięgu. Wedle rankingu Computerworld TOP 200, w 2013 roku w samej Polsce NextiraOne mogła pochwalić się prawie 182 mln zł przychodów. Firmy nie ujawniły wartości transakcji, jednak w grę wchodzić musiały wielkie kwoty. NextiraOne to firma skoncentrowana na rozwiązaniach biznesowych i komunikacyjnych. Można się zatem spodziewać, że efektem przejęcia jej zasobów przez Dimension Data będzie zwiększenie konkurencji wobec takich firm, jak Comarch, Asseco Poland, HP, czy Sygnity. Dimension Data stało się właścicielem nie tylko polskiego oddziału, ale i wszystkich innych europejskich placówek NextiraOne: w Belgii, Holandii i Luksemburgu, w Niemczech i Austrii, Wielkiej Brytanii i Irlandii, Hiszpanii i Portugali, a także na Słowacji i Węgrzech. W zależności od wyników finansowych spółki, osiągniętych po fuzji, Dimension Data przymierza się także do przejęcia pozostałych dwóch oddziałów NExtiraOne, we Francji i we Włoszech. Planowany termin operacji to połowa 2015 roku. -Dzięki tej transakcji Dimension Data będzie mogła wejść w nowe obszary rynku, rozwinąć bazę klientów oraz powiększyć rodzinę Dimension Data o 1850 utalentowanych pracowników posiadających unikalne umiejętności. Zapewni nam także możliwość rozwoju na rynku średnich przedsiębiorstw" - powiedział Brett Dawson, CEO Dimension Data. Źródło: NextiraOne oficjalnie przejęta przez Dimension Data

Internet na całej Ziemi z satelitarnych hotspotów

Firmy telekomunikacyjna Iridium opracowała nowatorski hotspot Wi-Fi. Niewiele większe od smartfona urządzenie łączy się z głosową siecią satelitarną firmy Iridium i działa podobnie jak swego czasu analogowe modemy, zapewniające użytkownikom ponad dekadę temu wolny, ale jednak dostęp do Internetu. Producent informuje, że urządzenie jest obecnie testowane i pojawi się w sprzedaży w drugim kwartale br. Szybkość transmitowania danych nie imponuje– to ok. 20 kilobitów na sekundę. Jednak dla kogoś, kto znajduje się w miejscu pozbawionym jakiekolwiek infrastruktury telekomunikacyjnej (i chce np. wysłać pilny e-mail), będzie to jedyne rozwiązanie. Satelitarny hotspot nie będzie jednak tani, ma kosztować ok. 800 USD. Opłaty za dostęp do Internetu będą zróżnicowane, zależnie od wykupionego przez użytkownika planu taryfowego, ale przeciętnie mają wynieść ok. dolara za minutę. Źródło: Iridium zapowiada satelitarne hotspoty – zapewnią dostęp do Internetu z każdego zakątka Ziemi

Zobacz również:

Google Chrome będzie bezpieczniejsza

Google chce poprawić bezpieczeństwo przeglądarki Chrome. Firma zamierza przede wszystkim przeciwdziałać częstym ostatnio atakom, polegającym na ukryciu w pobieranych przez użytkowników bezpłatnych aplikacjach (takich jak wygaszacze ekranu czy gry) szkodliwego kodu, który zmienia ustawienia przeglądarki. Dodana do przeglądarki opcja pozwoli użytkownikowi zresetować jej ustawienia do oryginalnych, domyślnych wartości. Wykonując taką operację użytkownik usuwa z przeglądarki wszystkie zarażone szkodliwym kodem dodatki, rozszerzenia i aplikacje. Google wprowadzi też do Chrome funkcjonalność, która ostrzega użytkownika, iż jej ustawienia zostały zmienione, a następnie zaproponuje, aby jednym kliknięciem przywrócić domyślne ustawienia. Funkcjonalność ta zapobiegnie wielu włamaniom do przeglądarki Chrome, polegającym np. na ustawieniu w niej innej strony domowej (takiej, którą zbudował włamywacz). Źródło: Google wzmocni bezpieczeństwo przeglądarki Chrome

RZECZPOSPOLITA

Nowa aplikacja Facebooka nie zachwyca

Obchodzący 10-lecie istnienia Facebook udostępnił użytkownikom w USA nową aplikację, stworzoną w swoim tajnym dotychczas laboratorium Creative Labs. Działa już ono kilkanaście miesięcy, ale dopiero teraz dowiadujemy się o jego wytycznych – ma doskonalić mechanizmy stowarzyszone z Facebookiem. Pierwszym udostępnionym efektem prac Creative Labs jest Facebook Paper, aplikacja-czytnik wiadomości. Nowa aplikacja wyświetli treści od znajomych i stron, które polubiliśmy na swoim profilu. Będzie można ją też podłączyć do zewnętrznych źródeł informacji, żeby robić np. codzienną prasówkę. Wszystko opakowane w ładny design, ale wciąż wypuszczane na zasadzie badania rynku. Paper zadebiutował jedynie w USA, a pierwsze recenzje nie są mu jednoznacznie przychylne. Nie oferuje nic, czego nie miałyby istniejące już programy. Źródło: Facebook szuka nowych dróg

Z rynku znikają tradycyjne komórki

Czas ogłosić śmierć zwykłych telefonów komórkowych. Z najnowszych danych firmy badawczej IDC wynika, że globalny popyt na tzw. featurephones spadł o 19 proc. W tym czasie sprzedaż smartfonów skoczyła o ponad 38 proc. i przekroczyła próg 1 mld sztuk rocznie. W efekcie po raz pierwszy klienci kupili więcej nowoczesnych aparatów z dużymi wyświetlaczami niż tradycyjnych komórek. Analitycy nie mają wątpliwości, że producenci będą wstrzymywać teraz sprzedaż urządzeń starego typu. Jak ustaliła „Rz", takie kroki podjął już Samsung, obok Nokii jeden z głównych producentów tradycyjnych aparatów. Źródło: Koniec ery zwykłej komórki

GAZETA PRAWNA

Google chce ugody z KE

Firma Google przedstawiła nową propozycję ugody w dochodzeniu antymonopolowym prowadzonym przez Komisję Europejską. Unijne dochodzenie w sprawie praktyk monopolistycznych Google trwa od ponad trzech lat. Na liście zastrzeżeń było przede wszystkim nieuczciwe promowanie swoich usług przez blokowanie w wyszukiwarce wyników prowadzących do witryn konkurencji, czy wykorzystywanie treści tworzonych przez wydawców i pojedynczych internautów bez ich zgody. Google zgodził się zagwarantować, że nie będzie promował tylko własnych usług, a prezentacja wyników wyszukiwania - dotyczących np. hoteli, restauracji czy produktów - będzie porównywalna. Jeśli tym razem uda się przyjąć ugodę, Google mógłby uniknąć kary w wysokości kilku miliardów euro. Źródło: Google szuka porozumienia z KE w sprawie oskarżeń o monopolistyczne praktyki

Bankomaty Euronetu dostępne dla użytkowników IKO

Od 5 lutego użytkownicy aplikacji płatniczej IKO oferowanej przez PKO BP mogą wypłacać gotówkę z bankomatów sieci Euronet. Po kilku miesiącach prac wreszcie udało się udostępnić urządzenia tej firmy osobom korzystającym z aplikacji.– Dzięki temu liczbę maszyn, w których można podjąć gotówkę, używając telefonu, udało się podwoić, do ponad 6 tys. – mówi Wojciech Bolanowski, dyrektor pionu bankowości elektronicznej PKO BP. To oznacza, że niemal co trzeci bankomat w Polsce jest już otwarty dla korzystających z płatności mobilnych tego banku. Wcześniej użytkownicy IKO mogli korzystać jedynie z ok. 3 tys. bankomatów należących do PKO BP. Aplikacja płatnicza IKO jest na rynku od marca ub.r. Od tego czasu aktywowało ją ponad 110 tys. klientów. Przy jej użyciu można nie tylko wybierać pieniądze, ale także płacić w sklepach korzystających z terminali firmy eService. Źródło: IKO dostępne w bankomatach Euronetu

WYBORCZA.BIZ

Susan Wojcicki szefową YouTube

Dotychczasowa szefowa reklamy w Google, córka imigranta z Polski, pokieruje najpopularniejszym na świecie serwisem wymiany materiałów wideo. Na stanowisku szefa YouTube Susan Wojcicki zastąpi Salara Kamangara, który kierował YouTube'em od 2010 roku i jest z Google'em niemal od początku. Wojcicki jest określana mianem najpotężniejszej osoby w reklamie albo najważniejszym spośród pracowników Google'a, o których się nie słyszy. W 2011 roku przez tygodnik "Forbes" w rankingu 100 najpotężniejszych kobiet na świecie znalazła się na 16. miejscu. Studiowała historię i literaturę na Harvardzie. Na University of California Santa Cruz kończyła ekonomię, a MBA zrobiła na University of California Los Angeles. Jest córką polskiego imigranta Stanisława (Stanleya) Wójcickiego, emerytowanego profesora fizyki na Uniwersytecie Stanforda. Źródło: Susan Wojcicki, "najpotężniejsza osoba w reklamie", nową szefową YouTube'a

PULS BIZNESU

Opłata audiowizualna powinna dać TVP 1,3 mld zł

TVP liczy na 1,3 mld zł rocznie z opłaty audiowizualnej. To zapewniłoby spółce stabilne finansowanie, a na antenach pojawiłoby się m.in. więcej audycji kulturalnych - wynika z informacji przedstawionej w środę sejmowej komisji przez prezesa TVP, Juliusza Brauna. Nowy system finansowania mediów publicznych zapowiedział minister kultury Bogdan Zdrojewski. Zgodnie z jego pomysłem abonament radiowo-telewizyjny ma zastąpić opłata audiowizualna pobierana od każdego gospodarstwa audiowizualnego bez konieczności rejestracji odbiorników. Opłata miałaby wynosić od 10 do 12 zł miesięcznie. Obecnie budżet telewizji wynosi 1,45 mld zł. Braun podkreślił, że zwiększenie finansowania do ok. 2,2 mld zł pozwoliłoby na "radykalne zwiększenie liczby audycji realizujących zadania misyjne, od audycji kulturalnych po audycje dla dzieci i filmy dokumentalne". - "Przy założeniu 2,2 mld zł budżetu telewizji, konieczne wpływy z opłaty audiowizualnej powinny wynosić niespełna 1,3 mld zł. Dawałoby to i tak wysoki udział reklamy w budżecie telewizji i stosunkowo niski opłaty audiowizualnej, bo niespełna 60 proc. - powiedział Braun. Zaproponowana kwota wpływów z opłaty audiowizualnej oznaczałaby zwiększenie udziału środków publicznych w budżecie telewizji z 17 proc. (2012 r.) do 57 proc. Zdaniem Brauna usytuowałoby to Polskę wśród państw europejskich realizujących "koncepcję finansowania mediów publicznych". Źródło: TVP liczy na 1,3 mld zł rocznie z opłaty audiowizualnej

Microsoft inwestuje w aplikacje mobilne

Według agencji Bloomberg, Microsoft wyłożył 15 mln USD na pakiet udziałów w firmie Foursquare Labs produkującej aplikację mobilną. Inwestycja pomoże nawiązać partnerstwo, dzięki któremu użytkownicy smartfonów działających na systemie operacyjnym Windows, otrzymają propozycje punktów usług w okolicy, w której będą przebywać. Foursquare Labs jest właścicielem aplikacji na urządzenia mobilne, która bazuje na geolokalizacji. Portal wyszukuje restauracje, kina i inne punkty usługowe w pobliżu użytkownika. Źródło: Microsoft zainwestował w Foursquare

Niemal połowa Polaków ma już smartfony

Już 44 proc. Polaków Ma smartfona. To o 11 proc. więcej niż przed rokiem, a odsetek ten może wzrosnąć do 60 proc. na początku 2015 roku - wynika z badania firmy TNS Polska. Według firmy, nie ma powodów by zakładać, że popularność smartfonów wśród Polaków w ciągu najbliższych dwóch lat będzie rosła wolniej niż w latach poprzednich. Szczególnie w kontekście aktywności operatorów GSM oraz poprawiających się nastrojów konsumenckich i koniunktury w gospodarce. Jednocześnie wzrosła też świadomość użytkowników tych urządzeń. - Jeszcze rok temu ponad jedna trzecia posiadaczy nie była świadoma tego, że używa smartfona. Teraz praktycznie każdy użytkownik odróżnia go od „zwykłej” komórki: na podstawie prostej deklaracji - czytamy dalej. Źródło: TNS Polska: już 44 proc. Polaków ma smartfona


TOP 200