Cztery firmy w jednej
- Antoni Bielewicz,
- 04.10.2004
Jednym z głównych producentów pomp i systemów pompowych jest duńska firma Grundfos, która produkuje i sprzedaje pompy w każdym zakątku świata, wspierając się szeroko informatyką.
Jednym z głównych producentów pomp i systemów pompowych jest duńska firma Grundfos, która produkuje i sprzedaje pompy w każdym zakątku świata, wspierając się szeroko informatyką.
Grundfos Pompy z Baranowa pod Poznaniem to przykład firmy, którą do informatyzacji skłoniła sytuacja ekonomiczna w Polsce. Przedsiębiorstwo to, będące liderem na rynku pomp z olbrzymią przewagą nad rozdrobnionymi bezpośrednimi konkurentami, długo nie musiało zastanawiać się nad wdrożeniem wyrafinowanych systemów IT.
W 2001 r. firma stanęła jednak w obliczu załamania rynku. Musiała o jedną trzecią zmniejszyć personel i przemyśleć dalszy model działania. "Jako lider nie musieliśmy obawiać się gwałtownej utraty pozycji. Jednak zdobycie każdego kolejnego procenta rynku wiązało się z ogromnym wysiłkiem i kosztami" - mówi Szymon Ułanowski, dyrektor finansowy, odpowiedzialny za IT w Grundfos Pompy.
Wszystkie informacje na temat dystrybucji produktów Grundfosa są gromadzone w systemie CRM. Są tam zarówno dane pochodzące z komputerów naręcznych przedstawicieli handlowych odwiedzających dystrybutorów, jak i informacje na temat inwestycji w sektorze komunalnym (trafiają tam także informacje o ogłaszanych przetargach gromadzone przez oddzielną aplikację).
System czuwa też nad poprawnością decyzji o rabatach i upustach przyznawanych przez przedstawicieli. W przypadku przekroczenia założonych w polityce rabatowej wskaźników, CRM automatycznie przesyła decyzję przedstawiciela do kontrasygnaty przez przełożonego. "Wdrożenie tej aplikacji znacząco przyspieszyło proces decyzyjny i ułatwiło jego kontrolę" - mówi Piotr Mrugalski, administrator działu IT w Grundfos Pompy. Równocześnie zapewniło odpowiednią dawkę autonomii handlowcom. Wiedzą, że jeśli informacje o zamówieniu dało się wprowadzić do systemu, to jest ona poprawna pod względem formalnym. Przełożeni zaś mają aktualny wgląd w działania podejmowane przez personel.
Teraz zarząd chce zająć się wprowadzeniem nowej metody, tj. budżetowania potrzeb. "Budżetujemy już koszty, ale chcemy budżetować pracę - tj. na podstawie obserwacji na temat działań pracowników chcemy przewidywać nakłady wymagane do osiągnięcia zakładanych w przyszłości celów" - twierdzi Szymon Ułanowski. Firma chce także wyeliminować aplikacje pozostające poza CRM oraz systemem zintegrowanym Scala. W przyszłości polski oddział czeka zapewne migracja do korporacyjnego systemu SAP. Projekt ten powinien być o tyle prostszy, że najtrudniejszą rzecz - stworzenie mapy procesów - Grundfos ma już za sobą. Podobnie zresztą jest w przypadku całego projektu informatyzacji. "Dzięki informatyce udało się nam podzielić firmę na cztery działające równolegle piony i uczynić z nich samodzielne i dobrze funkcjonujące biznesy" - mówi Szymon Ułanowski. Dziś to konkurencja ma twardy orzech do zgryzienia. Może konkurować, wzmacniając zespoły przedstawicieli handlowych, albo pójść w ślady Grundfosa i zainwestować w IT.
Grundfos Pompy sp. z o.o., Baranowo k. Poznania
Maurycy Ratajczyk, dyrektor generalny
Piotr Mrugalski, administrator działu IT
Liczba pracowników: 75
Liczba pracowników działu IT: 1
http://www.grundfos.com
Scala 5.1 - system zintegrowany;
CSRM.2000 - zarządzanie relacjami z klientami i dostawcami;
Lotus Domino - aplikacje specjalistycznych i system pracy grupowej;
Aplikacja do kalkulacji kosztów metodą ABC;
Aplikacja do optymalizacji zapasów (ILiM);
Aplikacja do komunikacji z systemami kodów kreskowych (Selmar);
Aplikacja do zarządzania flotą samochodów (LeasePlan);
Documind (DSA) - zarządzanie obiegiem dokumentów