Czeski integrator rzuca wyzwanie polskim konkurentom na rynku ERP

Na polski rynek wchodzi wyspecjalizowana we wdrożeniach oprogramowania rodziny Microsoft Dynamics firma WEBCOM. Czeskiego dostawcę wyróżnić ma unikalna specjalizacja i doświadczenia branżowe.

Zatrudniająca ponad setkę pracowników spółka świadczy usługi przede wszystkim dla firm z Czech i Słowacji. Prowadzi również projekty - głownie typu roll out - na zlecenie central międzynarodowych koncernów. W tym modelu firma współpracuje również z kilkudziesięcioma przedsiębiorstwami w Polsce. Obroty firmy sięgają w przeliczeniu ok. 50 mln zł. Na polskim rynku firma chce specjalizować się w obsłudze kilku rynkówu wertykalnych. Na początek będą to: sektor motoryzacji, branży chemicznej, a także przedsiębiorstw z rynku maszyn, urządzeń i konstrukcji przemysłowych.

"Naszym zdaniem na polskim rynku jest jeszcze miejsce dla unikalnych kompetencji naszej firmy. Oczywiście respektujemy silną konkurencję i będziemy w Polsce stawiać pierwsze kroki, ale poparte kilkunastoma latami doświadczeń w obsłudze klientów z Czech i Słowacji. Chcemy pozostać dostawcą wyspecjalizowanym w konkretnych projektach. W obszarach takich jak retail, dystrybucja, czy produkcja masowa dostrzegamy silną konkurencję, wobec czego nie będziemy wchodzić w drogę innym i koncentrować się na tych rynkach. W innych obszarach raczej nie będziemy mogli konkurować z lokalnymi dostawcami ceną, ale naszą mocną stroną z pewnością okaże się wiedza, doświadczenia wdrożeniowe oraz referencje" - mówi Pavel Vanĕk, dyrektor handlowy i członek zarządu firmy WEBCOM. Z usług czeskiej firmy korzystają m.in. koncerny takie jak: BMW, Mercedes-Benz, Skoda, IRISA, a także grupy chemiczne Spolchemie oraz Bochemie.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Według niego na czeskim rynku udział rozwiązań linii Microsoft Dynamics jest dużo wyższy niż w Polsce, zaś stosunkowo słaba - w porównaniu do rynku czeskiego - pozycja rynkowa oprogramowania rodziny Microsoft Dynamics stwarza duże perspektywy rozwoju. "Polski rynek jest mocno podzielony. Nie brak tu silnych konkurentów takich jak Comarch, QAD, IFS. Mocną pozycję mają też najwięksi gracze branży ERP - SAP i Oracle. Z drugiej strony zdecydowana większość tych firm stawia na szeroką specjalizację, więc możemy mieć nadzieję, że nasze usystematyzowane, unikalne podejście stanie się mocnym argumentem na korzyści oferty WEBCOM" - twierdzi Pavel Vanĕk.

Cechą charakterystyczną oferty firmy WEBCOM będzie również dość unikalne podejście projektowe. Metodyka wdrożeniowa czeskiej spółki zakłada bowiem uproszczenie procesu analizy przedwdrożeniowej i wykorzystane predefiniowanego prototypu systemowego. "Praktyka pokazuje, że w większości projektów ponad 85% procesów opiera się na rozwiązaniach standardowych. Wykorzystanie prototypu na pierwszym planie stawiae najlepsze praktyki branżowe, co powoduje, że klientom proponujemy bardziej praktyczne podejście gwarantujące ograniczenie ryzyka wdrożeniowego i skali parametryzacji, co przekłada się na skrócenie całego projektu. Z drugiej strony stawiamy na stosunkowo wąską specjalizację i współprace na zasadach partnerstwa. Dzięki temu możemy ciągle poszerzać wiedzę, lepiej poznawać klientów i sprawniej rozwiązywać ich problemy" - mówi Pavel Vanĕk. Niewykluczone, że czeski dostawca zechce walczyć również o projekty w sektorze administracji publicznej.

Poza rozwiązaniami Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics NAV oraz Microsoft Dynamics CRM w ofercie czeskiej spółki znajdują się też rozwiązania komplementarne - m.in. aplikacje wyspecjalizowane pod kątem potrzeb firm dystrybucyjnych i produkcyjnych, a także narzędzia typu B2C. Możliwe jest też nawiązanie współpracy z polskimi dostawcami rozwiązań komplementarnych wobec oferty WEBCOM. Do ich grona potencjalnie należeć mogą firmy wyspecjalizowane w rozwijaniu wyspecjalizowanych nakładek na systemy ERP rodziny Microsoft Dynamics. Rozważane jest też strategiczne przejęcie na rynku polskim.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200