Czas próby dla dystrybucji
-
- Andrzej Maciejewski,
- 15.06.2010
Najgorszą fazę kryzysu czołówka rynku dystrybucji ma już za sobą. Sił musi jednak wystarczyć do powrotu ożywienia.

Największy dystrybutor, ABC Data, z przychodami na poziomie 2,39 mld zł, uplasował się na drugim miejscu naszego zestawienia największych polskich firm informatycznych 2009. W poprzednim roku spółka zanotowała 2,73 mld zł przychodu, zatem spadek sięgnął ok. 345 mln zł. W ubiegłorocznym zestawieniu od lidera - HP Polska - dzieliło ją nieco ponad 63 mln zł. W najnowszym raporcie Computerworld TOP 200 różnica jest ponad półtora raza większa, podczas gdy spadek przychodów HP Polska sięgnął 290 mln zł.
Drugi dystrybutor w stawce (na trzecim miejscu zestawienia TOP200), Action, zakończył rok 2009 z wynikiem 1,9 mld zł. To wyraźny (17,7-proc.) spadek wobec ponad 2,3 mld zł w poprzednim roku. Mniejsze spadki odnotowało AB (4. miejsce w TOP200) - o 10,1%, do 1,52 mld zł oraz Tech Data Polska (5. miejsce) - o 8,1%. Incom (9. miejsce) odnotował spadek o 14%, do 879 mln zł.
Lider rusza na giełdę
Na warszawską giełdę trafi w końcu ABC Data. Środki z emisji przeznaczy na przejęcia oraz automatyzację magazynu. Spółek do zakupu ABC Data będzie poszukiwać w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w krajach należących do Unii Europejskiej. Mają to być firmy działające na rynku dystrybucji sprzętu IT. Kandydatów jest kilku, rozmowy z jednym z nich są na etapie zaawansowanym (dane obowiązujące na 5 maja - dzień publikacji prospektu emisyjnego spółki). Główne kryteria wyboru firm do przejęcia, to odpowiednia skala działalności oraz portfel dostawców sprzętu IT. Możliwe, że pojawią się firmy nie brane pierwotnie pod uwagę. Przejęcia zagranicznych podmiotów nastąpią w latach 2010-2011. Na ten cel spółka przeznaczy 67,2 mln zł, w tym 46 mln zł z emisji akcji. Pozostała kwota będzie pochodzić z kredytów i środków własnych.
Drugi cel emisyjny ABC Data, to wdrożenie systemu do automatyzacji magazynu w Warszawie, składającego się z instalacji transportu opakowań, systemu automatycznej identyfikacji towaru oraz oprogramowania typu WMS (Warehouse Management System). Efektem będzie usprawnienie pracy centrum logistyczno-magazynowego. Inwestycja rozpocznie się w 2010, a zakończy w 2011 roku. Projekt pochłonie 16,7 mln zł, w tym 11,4 mln zł z emisji.
Oferta publiczna zakończyła się sukcesem, pod koniec maja spółka przydzieliła wszystkie akcje inwestorom instytucjonalnym i indywidualnym. Debiut planowany jest na połowę czerwca. Wartym odnotowania wydarzeniem w ABC Data były podpisanie umowy na dystrybucję sprzętu marki Dell. Dla amerykańskiej korporacji to istotny krok w budowaniu pośredniej sprzedaży na rynku polskim.
Kryzys krzyżuje plany
Dystrybutorzy z pierwszej trójki w minionym okresie prosperity ruszyli na rynki ościenne. Decyzję o rezygnacji z zagranicznego biznesu musiał podjąć Action. W styczniu br. spółka odsprzedała swoje udziały w spółce Action Ukraina, zarządzającej siecią sklepów z elektroniką - za 2 mln USD. Powodem były słabe perspektywy biznesowe. Nabywcą został dotychczasowy wspólnik firmy na rynku ukraińskim - Blue Mare. "Obserwowaliśmy uważnie rozwój sytuacji na Ukrainie. Pomimo intensywnej restrukturyzacji Action Ukraina, gwałtowne załamanie ukraińskiej gospodarki oraz szereg pochodnych czynników wpływało negatywnie na wyniki finansowe spółki. Wynegocjowane warunki umowy pomogły w podjęciu decyzji o sprzedaży udziałów w spółce" - mówił wówczas Piotr Bieliński, prezes Action.